Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får man lønn da? Greit at jeg ikke får lønn på bevegelige helligdager, men disse må vel være lønnet selv om man ikke jobber? Må vite hva jeg har å stille med når jeg spør arbeidsgiver hvorfor jeg ikke får lov å føre opp disse i timeslista... (Systemet sier det er en feil).

Anonym poster: 584e59ceff6f75afde9445a54eb95888

Videoannonse
Annonse
Gjest Murica
Skrevet

Er du satt opp til faste vakter de dagene?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg jobber disse dagene i utgangspunktet. Hver eneste uke :) Men bedriften min er privat - har det noe å si? Jeg fikk heller ikke satt opp noen timer i påsken (som jeg antok var pga det var bevegelige helligdager), men 1. og 17. mai syns jeg er rart...

Skrevet

Hvis jeg har forstått systemet rett, er det bare om du jobber fulltid du har krav på det. Jobber du deltid enten det er en femprosentstilling eller nittini, har du det ikke.

Er ikke helt hundre prosent sikker her, men det er slik jeg oppfatter det.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Om du har en 100% stilling og røde dager havner på vanlige jobbdager så skal du ha betalt.

Skrevet

Hva slags ansettelsesforhold har du? Hva sier kontrakten din?

Siden du fører timelister regner jeg med at du ikke er fast ansatt. Da tror jeg ikke du har rett på lønn 1. Og 17. Mai.

Skrevet

Hva slags ansettelsesforhold har du? Hva sier kontrakten din?

Siden du fører timelister regner jeg med at du ikke er fast ansatt. Da tror jeg ikke du har rett på lønn 1. Og 17. Mai.

For det første er forutsetningen din feil. Man kan fint være timelønnet selv om man er fast ansatt. Forutsetningen for lønn er at man har normal arbeidstid på disse dagene. Dersom man har fast arbeidsdag hver onsdag, vil man i år få betalt for 1.mai, siden den faller på onsdag. 17.mai derimot får man ikke betalt for, siden den i år faller på en fredag.

Fra loven: "§ 3. Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet."

Fra forskriften: I. Betaling av full lønn etter § 3, første punktum, til arbeidstaker som har fri 1. og 17. mai, skjer for timelønt arbeidstaker etter den timelønn som gjelder for vanlige virkedager og på grunnlag av ordinær arbeidstid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 60%. :) Jeg er intern vikar, men det står ingenting i kontrakten om det.

Hvorfor får man ikke betalt på 17. mai siden den er fredag? :)

Skrevet

Jeg jobber 60%. :) Jeg er intern vikar, men det står ingenting i kontrakten om det.

Hvorfor får man ikke betalt på 17. mai siden den er fredag? :)

Hvis man har normal arbeidsdag på fredag så får man det. Men i eksemple mitt la jeg fast arbeidsdag til onsdag, og da vil man ikke får det, siden man uansett hadde hatt fri. Man får altså kun kompensert for de dagene man normalt ville jobbet.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da skal jeg høre med sjefen. Ble litt forvirret i påsken, og da antok jeg at vi ikke fikk for bevegelige helligdager. Men den ene dagen stengte vi tidligere (dette var ikke en helligdag, men dagen før påsken begynte når alle hadde åpent helt vanlig) og da fikk jeg ikke lønn for den resterende halve dagen som vi hadde stengt. Og det syns jeg var rart. Men dette er jo enda mer rart :)

AnonymBruker
Skrevet

Det var godt jeg spurte for jeg fikk betalt for alle røde dager, også i påsken!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...