Gå til innhold

Mai uten sukker og kunstig sukkererstattning, noen som er med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min vei mot en sunnere livvstil har jeg bestemt meg for å kutte ut kunstig sukkererstattning helt. Er temmelig avhengig av cola zero og andre zero-bruser og har vært det i iallefall 3-4 år nå. Drikker nok mellom en og to litere per dag. Jeg vil også se hvordan jeg klarer meg helt uten sukker. Godteri er jeg ganske flink til å holde meg unna, bortsettfra litt i helgen, men jeg vil kutte ut dette også. Ikke mest pga. sukkeret, men pga. kjemikaliene.

Så nå har jeg bestemt meg for at Mai skal jeg holde meg unna alt dette. Har prøvd nedtrapping før, men det kommer jeg aldri noen vei med, så da må jeg gå rett på og kutte helt. Jeg setter kun 1 måned som mål i førsteomgang, og forhåpentligvis vil jeg ikke ha lyst på det lenger hvis jeg klarer meg ut Mai.

Er det noen som er med meg? Trenger noen å holde motivasjonen oppe sammen med :biggrin: Dette blir hardt, i og med at jeg skal ut å reise, men jeg ser ingen grunn til å utsette det. Jeg kan ikke vente med å bli sunnere og en bedre versjon av meg selv. For meg handler dette på ingen måte om å gå ned i vekt, men kun om helse.

Uansett om det er vekt eller helse, eller begge deler - heng dere på dere som vil! Vi kan støtte hverandre og komme med tips om hvordan vi kan holde oss unna, og hva vi kan bruke i stedet for sukker og kjemikalier.

-S

Anonym poster: 7793b40643aacc54d91840ff3b7a2644

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trappet veldig ned og prøver å holde meg til en flaske i uka :) Kan være med!

Anonym poster: 63ca38ef71263dbc0b5cc40343891d76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trappet veldig ned og prøver å holde meg til en flaske i uka :) Kan være med!

Anonym poster: 63ca38ef71263dbc0b5cc40343891d76

Jippi :D Dette skal vi klare sammen! Så flink du har vært så langt, kan ikke huske sist jeg drakk en flake i uken. Må ha vært før jeg kom i tenårene :rodme:

Men nå blir det andre boller!

-S

Skrevet

Jeg er med. Jeg har allerede begynt faktisk, begynt i januar og har gått ned 18,3 kilo. De første 3 månedene holdt jeg meg unna alt av sukker og brus, nå unner jeg meg en liten flaske cola zero hver fredag og lørdag. Jeg skal nemlig ned i 30 kilo :) Jeg er med!

Kan jo kanskje begynne å gi dere et godt tips jeg har tatt i bruk; hvis dere får lyst på usunn mat\godteri; ta dere en lakerol. Den har hjulpet meg godt med på hele veien. Jeg har vært svak for både sjokolade og pølser. Jeg veide 96,6 - i dag veier jeg 78,3 :)

VI KLARER DETTE SAMMEN! :5:

• Liker 1
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Jippi :D Dette skal vi klare sammen! Så flink du har vært så langt, kan ikke huske sist jeg drakk en flake i uken. Må ha vært før jeg kom i tenårene :rodme:

Men nå blir det andre boller!

-S

Ja, det er egentlig helt utrolig, for jeg har hatt perioder hvor jeg har gurglet i meg flere liter cola om dagen. Lett å drikke mye når man kjøper billig boksbrus i Sverige. Og det verste er at jeg ikke begynte med det før i relativt voksen alder. Pluss jeg unnskyldte meg gjerne med at jeg «bare» drakk cola light de verste dagene, selv om jeg drakk masse vanlig cola resten av uka :fnise:

Grunnen til at jeg ville kutte ned og normalisere det er hovedsakelig tenner og vekt. Selv om det er lightbrus tærer det på tennene. To dager igjen nå, jeg er veldig imponert over at du skal kutte ut fullstendig! Det klarer jeg aldri i verden, brus er altfor godt.

Gjest Puravida
Skrevet

Jeg er med!:)

Et det fra 1 mai eller fra i dag? Jeg vil kutte ut sukker pga. helsen og fordi det er så dyrt med slike ting. Mitt tips for hvis søtsuget tar overhånd er litt tyrkisk/gresk yoghurt med litt honning, eller et eple med litt peanøttsmør.

Håper vi alle klarer det! Det blir ekstra vanskelig fordi jeg begynner eksamensperioden 1 mai og jeg liker ikke kaffe eller energidrikker, så må finne på noe annet uten sukker som gir energi raskt. Noen tips?:)

Skrevet

Jeg er med siden november i fjor, jeg. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 96,6 - i dag veier jeg 78,3 :)

VI KLARER DETTE SAMMEN! :5:

Wow! Så flink du har vært :) Gøy å ha deg med på laget!

Pluss jeg unnskyldte meg gjerne med at jeg «bare» drakk cola light de verste dagene, selv om jeg drakk masse vanlig cola resten av uka :fnise:

Huff, ikke bra. Jeg har alltid tenkt at så lenge det bare er lightbrus gjør det ingenting, og jeg har til og med drukket fra sugerør de siste årene for å unngå tannproblemer :rodme: Men nå som jeg innser hvor faktisk avhengig jeg er, skjønner jeg at dette ikke er bra for meg. I tillegg har jeg lest en del om effekten av kunstig søtning og andre kjemikalier, og det skremmer meg faktisk ganske masse.

Jeg er med! :)

Et det fra 1 mai eller fra i dag? Jeg vil kutte ut sukker pga. helsen og fordi det er så dyrt med slike ting. Mitt tips for hvis søtsuget tar overhånd er litt tyrkisk/gresk yoghurt med litt honning, eller et eple med litt peanøttsmør.

Velkommen på laget! Ser at mange har startet allerede, men jeg begynner 1. Mai :)

Takk for tips, jeg elsker tyrkisk yogurt med agave sirup på, det blir jo nesten det samme. Agave sirup bruker jeg også som en naturlig sukkererstattning i pannekaker laget av havregryn og egg, og mye annet. Også drikker jeg mye te med stevia søtning. Agave og Stevia er det jeg tillater meg, for de er ikke kunstige.

Mitt beste tips til energi, vet det høres ekstremt klisje ut, men så spise så rent og sunt du bare klarer. Jeg spiser veldig mye grønsaker, frukt, egg, havregryn (i stedet for mel) ovnsbakt eller grillet kylling/fisk uten marinater og sauser, søtpotet, hjemmelagede supper etc. og jeg kjenner at jeg aldri har hatt i nærheten av så mye energi før. Trener også 3-4 dager i uken, og humøret og energien er på topp! Så i stedet før å ty til raske løsninger, planlegg litt og gå for ekte, god energi fra ordntlig mat. Det kan jeg love deg at du vil merke :)

Jeg er med siden november i fjor, jeg. :)

Så flink! :smilbla:

-S

• Liker 2
Skrevet

Pssst. Agave er like ille som alt annet sukker.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hmm..

Jeg er med!

Mia. :)

Anonym poster: 9fd9d01cc6b18cdee0c04661d16e973f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet mitt er at jeg har erfart at jeg ikke tåler noe form for sukker, og det er litt trist. Jeg sliter ganske fæle kviser, men jeg får de bare dersom jeg spiser melkeprodukt eller sukker. Så må virkelig ligge unna søtsaker og melkeprodukter. Melkeprodukter er ikke så vanskelig, jeg er lakoseintolerant og det i sterk grad.

Men trenger litt støtte til en bra sukkerfri start, nå spiser jeg kanskje noen søtsaker i uka, det er ikke mye, men hjelper ikke, kvisene forsvinner bare om jeg holder det sukkerfritt. Håper vi kan støtte hverandre opp her, så vi alle får en sunnere start på tiden fremover. Jeg er 20 år og ved grei helse ellers, kan alltids bli bedre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Pssst. Agave er like ille som alt annet sukker.

Takk for innspillet. Har lest en del om Agave og har nettopp begynt å bruke det, men kanskje jeg bare har lest "clever marketing" og ikke har sett hele bildet. Jeg vet at det er "like ille" men har tenkt at siden det er søtere enn sukker skal det mindre til, og har også lest at det ikke påvirker blodsukkeret like mye. Kanksje dette ikke er sant? Må finne ut mer..

-S

AnonymBruker
Skrevet

Problemet mitt er at jeg har erfart at jeg ikke tåler noe form for sukker, og det er litt trist. Jeg sliter ganske fæle kviser, men jeg får de bare dersom jeg spiser melkeprodukt eller sukker.

Godt å ha deg med på laget :biggrin:

Jeg kan egentlig ikke noe om laktoseintoleranse og sånt, desverre. Men reagerer du på Stevia også feks? Altså få du samme utbrudd av kviser som med vanlig sukker?

Lykke til! Du har jo en god motivasjon iallefall da. Du kan jo se effekten av å kutte ut disse tingene ganske bra :)

-S

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt å ha deg med på laget :biggrin:

Jeg kan egentlig ikke noe om laktoseintoleranse og sånt, desverre. Men reagerer du på Stevia også feks? Altså få du samme utbrudd av kviser som med vanlig sukker?

Lykke til! Du har jo en god motivasjon iallefall da. Du kan jo se effekten av å kutte ut disse tingene ganske bra :)

-S

Takk for det!

Det vet jeg ikke, jeg har ikke prøvd Stevia, men har veldig lyst. Hvor kjøper du stevia?

Tror ikke jeg får utbrudd av kunstig søtning, men det ligger jeg helst unna for å være ærlig.

Jeg får også utbrudd av for mye fruktsukker, merka det da jeg overspiste jordbær, fikk veldig mye kviser som roet seg når jeg sluttet å spise jordbær, grøss.

Ja, dette er motivasjon, ser resultater, men er tøft, godt vi er flere :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg er med!

Skal unne meg et par is på 17 mai, men ellers skal jeg leve uten godteri, brus, saft. kaker og tilsatt sukker.

Bruker stevia og sukrin i te og på havregrøt men that's it.

Skrevet

Takk for innspillet. Har lest en del om Agave og har nettopp begynt å bruke det, men kanskje jeg bare har lest "clever marketing" og ikke har sett hele bildet. Jeg vet at det er "like ille" men har tenkt at siden det er søtere enn sukker skal det mindre til, og har også lest at det ikke påvirker blodsukkeret like mye. Kanksje dette ikke er sant? Må finne ut mer..

-S

Her står litt (tilfeldig plukket, men infoen er stort sett den samme overalt):

"Is Agave Healthier Than Sugar?

But what about agave's supposed health benefits?

The bottom line is that refined agave sweeteners are not inherently healthier than sugar, honey, high-fructose corn syrup, or any other sweetener. Nutritionally and functionally, agave syrup is similar to high-fructose corn syrup and sucrose (Karo) syrup. It does contain small amounts of calcium, potassium, and magnesium, but not enough to matter nutritionally."

http://www.webmd.com/diet/features/the-truth-about-agave

• Liker 2
Skrevet

Jeg så det var ei her som skrev at hun eller han begynner 1. mai; mitt andre tips er at man bestemmer seg for å begynne NÅ med engang :) Det gjorde jeg, og har kommet veldig langt allerede :) Jeg har nemlig erfart at "mandagen som kommer begynner jeg" den kommer nemlig aldri ;)

• Liker 2
Skrevet

Hvor kjøper du stevia?

Tror ikke jeg får utbrudd av kunstig søtning, men det ligger jeg helst unna for å være ærlig.

Jeg får også utbrudd av for mye fruktsukker..

Hvis du klarer deg helt uten er sikkert det det beste, men Stevia er iallefall naturlig og ikke kunstig. Derfor tenker jeg at det er mulig du reagerer på det også, men du kan jo prøve. Jeg bor ikke i Norge, så jeg vet desverre ikke hvor man får dette i Norge, men det er det helt sikkert noen andre her som kan hjelpe deg med! :) Noen?

Jeg er med!

Skal unne meg et par is på 17 mai, men ellers skal jeg leve uten godteri, brus, saft. kaker og tilsatt sukker.

Bruker stevia og sukrin i te og på havregrøt men that's it.

Velkommen :blomst:

Det synes jeg du skal! Målet mitt i lengden er jo også å kunne unne meg i spesielle annledninger, men kun da. Jeg feirer ikke 17. Mai, så den slipper jeg heldgvis unna :P (Fordi jeg ikke bor eller oppholder meg i Norge på 17. Mai altså!)

Ps. Jeg gidder ikke være anonym i denne tråden likevel, så det er altså jeg som er TS!

AnonymBruker
Skrevet

Stevia kjøpes på xlife.no

Sliter så med avføring og mye illeluktende luft i magen om jeg spiser sukker jeg. Flere?

Jeg er med!

-T

Anonym poster: 7d290029f989e0c7a88b3d310c5ce15a

Gjest Puravida
Skrevet

Velkommen på laget! Ser at mange har startet allerede, men jeg begynner 1. Mai :)

Takk for tips, jeg elsker tyrkisk yogurt med agave sirup på, det blir jo nesten det samme. Agave sirup bruker jeg også som en naturlig sukkererstattning i pannekaker laget av havregryn og egg, og mye annet. Også drikker jeg mye te med stevia søtning. Agave og Stevia er det jeg tillater meg, for de er ikke kunstige.

Mitt beste tips til energi, vet det høres ekstremt klisje ut, men så spise så rent og sunt du bare klarer. Jeg spiser veldig mye grønsaker, frukt, egg, havregryn (i stedet for mel) ovnsbakt eller grillet kylling/fisk uten marinater og sauser, søtpotet, hjemmelagede supper etc. og jeg kjenner at jeg aldri har hatt i nærheten av så mye energi før. Trener også 3-4 dager i uken, og humøret og energien er på topp! Så i stedet før å ty til raske løsninger, planlegg litt og gå for ekte, god energi fra ordntlig mat. Det kan jeg love deg at du vil merke!:)

Ds begynner jeg sammen med deg! Ja, tyrkisk yoghurt er kjempe godt. Uansett om jeg har funnet gresk yoghurt uten fett. Eller type 1.5 g i det. Dessverre er den for dyr for meg da 350 g koster 25 kroner og 1000g koster 38 kroner. Jeg får vel lov til å spise honning siden det ikke er tilsatt sukker (?) i det. Men masse sukker sikkert.

Det vet jeg egentlig, men føler at usunn mat gir masse energi og hvis jeg spiser godteri mens jeg leser mister jeg ikke konsentrasjonen for da har jeg noe godt å spise mens jeg leser. Bra at jeg tar tak i dette nå så slipper jeg at hver eksamensperiode betyr vektoppgang og usunne vaner!:)

Håper vi får det til! Heldigvis skal jeg ikke i konfirmasjoner, bursdager eller 17mai i år. Eksamen tar over alt, så da slipper jeg de utskeielsene!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...