Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke innvilget bostøtte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt 119000 per år. Bor alene. Er funksjonshemmed,men ikke ufør. Fellesutgifter er 3100 i måneden, ikke inkludert oppvarming. Jeg får avslag, men aldri en begrunnelse. Når jeg ringer får jeg beskjed om at de ikke kan snakke om det på telefonen. Så jeg dro ned dit, da viste det seg at de jobber i et bygg uten heis. Jeg sitter i rullestol. Jeg forstår ikke hvorfor jeg hele tiden får avslag.

Anonym poster: 201321dc2f1afc154c9c29fe90e25862

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig leit! Føler med deg. Det må da være heis der, ellers er det jo tragisk! Man skal være frisk for å være syk, pleier pappa å si. Altså man må virkelig kunne stå på krava om man skal få det man har krav på. Ta å ring dem igjen, og si at du ikke kom deg inn siden de ikke har heis. Det må da være måte på.

Sender deg en trøsteklem

Anonym poster: c083cf4c352faf3abcf7a5b4b53a6ae5

Skrevet

Fra Husbanken:

Inntektsgrenser

Uansett hvor høye boutgiftene er, vil det ikke bli gitt bostøtte hvis husstandens inntekt overstiger den øvre inntektsgrensen. Inntektsgrensen bestemmes av type husstand, antall husstandsmedlemmer og hvor i landet du bor.

NB: Den øvre inntektsgrensen beregnes maskinelt og vil komme fram i vedtaksbrevet.

Hva står det i vedtaksbrevet?

Skrevet

Tror du har for lav husleie. Litt teit system men.

Skrevet

Du har vel andre utgifter enn fellesutgifter?

Eget lån?

Oppvarming osv.

Gjest Blomst83
Skrevet

Og hvis du har formue blir det også tatt med i beregningen

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis du har formue blir det også tatt med i beregningen

Selvom det kun er hjemmet? Primærbolig heter det vel? Hva er maks grensen for formue? Jeg eier boligen derfor såpass lave utgifter.

Gjest Blomst83
Skrevet

Det tør jeg ikke svare på,men jeg hadde et lite beløp på en konto som gjorde at jeg gikk akkurat over grensa. Men prøv å ring på nytt,jeg fikk svaret over telefon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ring og ringt, men de er klare på at de ikke vil dele informasjon over telefon. Jeg har bedt de om å møte meg utenfor inngangsdøren, på et annet offentlig kontor i nærheten og hjemme. Har gitt opp å få en forklaring fra de nå.

Jeg får søke opp formue og bostøtte. Trodde det ble holdt utenfor så det kan vel være at det er problemet.

Skrevet (endret)

Du tjener for mye og bor for billig... Jeg har mer en dobbelt så stor husleie enn deg og mye mindre utbetalt per år. Jeg får bostøtte, men det er fordi da jeg hadde betalt husleien satt jeg igjen med 2500 kroner til strøm, mobil, mat og toalettartikler... Og nå når jeg får bostøtte har jeg fortsatt mindre enn deg å rutte med etter husleie er betalt...

I løpet av et år betaler du 27 000 i husleie, hvilket betyr at du sitter igjen med 92000 i året til alt annet, altså 7600 i måneden til alt annet. Det er mer enn mange andre har rutte med, så jeg syntes det hadde vært merkelig og urimelig om du skulle fått bostøtte...

Og når du faktisk til og med eier, betaler du faktisk ned til deg selv. Det er mange som ikke har kjangs i havet til å få huslån

Endret av altflyter
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at man skal ha ca 6000 kr til annet bruk etter husleie er betalt. Har man det får man ikke noe ekstra støtte, kan det stemme? Er vel rundt der sosialsatsen ligger så kan tenke meg du tjener akkurat nok til å ikke få bostøtte.

Anonym poster: afeff38b97b1ed9f1356da6b4f4314e4

Skrevet (endret)

Jeg har hørt at man skal ha ca 6000 kr til annet bruk etter husleie er betalt. Har man det får man ikke noe ekstra støtte, kan det stemme? Er vel rundt der sosialsatsen ligger så kan tenke meg du tjener akkurat nok til å ikke få bostøtte.

Anonym poster: afeff38b97b1ed9f1356da6b4f4314e4

det stemmer, men du får utifra hvor mye du tjener. Så om du ligger akkurat på 6000 ville du ikke fått mer enn et par hundre... Summene varierer veldig. Det meste du kan få er rundt 3000, men da skal du ha veldig dårlig økonomi... Syntes forøvrig at 6000 etter husleie er en høy sum. Endret av altflyter
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åå.. Men hvorfor sier "alle" på KG at hvis man har minstesats AAP så får man bostøtte, hvis man alikevel har for høy inntekt med minstesatsen?

Gjest Blomst83
Skrevet

For da sitter "alle" med feil kunnskap.

AnonymBruker
Skrevet

Hehe Bra svar! Men da skjønner jeg ihvertfall hvorfor jeg ikke får det. Jeg trodde inntektsgrensen var på 220000 for alle uten barn. Og at det var det eneste. Takk for svar folkens!

Gjest Blomst83
Skrevet

Nei.Det er mye som tas med i utregningen ;) Det er det som er "farlig" her på KG at folk som egentlig ikke vet hva de snakker om svarer på tråder,og da oppstår det sannheter som ikke er en sannhet. Derfor lever jeg etter:Vet du ikke hva du snakker om,eller kan stå for det du sier så er det bedre at du holder kjeft. (og tru kan du gjøre i krirka)

Skrevet

Åå.. Men hvorfor sier "alle" på KG at hvis man har minstesats AAP så får man bostøtte, hvis man alikevel har for høy inntekt med minstesatsen?

det kommer an på hvor høy husleien er. Om den er over 6000 får du ikke ekstra støtte, men inntil 6000 vil du kanskje få bostøtte om du er alene og ellers har dårlig økonomi. Det er mange faktorer som må klaffe. Bla faste utgifter men først og fremst hva du sitter igjen med etter at faste utgifter er betalt, men det må så klart være innenfor rimelighetens grenser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...