Gjest Fortvila Skrevet 28. april 2013 #1 Skrevet 28. april 2013 Mannen og jeg skilles for en god stund siden. Vi har ungene annenhver uke og det fungerer fint. Vi hadde ved bruddet en avtale om økonomien (ikke skriftlig) om at vi satte et likt beløp inn på konto som skulle dekke utgiftene til ungene. Ennå har han ikke betalt inn noe, men kjøp litt nå og da som sko ol. Han har lenge hintet om at han har dårlig økonomi, noe jeg var klar over ville komme etterhvert da han absolutt ville beholde huset (som var trangt nok å betale når vi var to) og at han var raus med penger til nykjæresten. Han har ihvertfall et forbrukslån og to kredittkort. I påsken skulle jeg ta inn posten for han å der lå det en konvolutt som så ut som om det var stengevarsel på strømmen i (konvoluttvindu med rosa skjema inni). Samt at i regningshylla hans lå halvutfyllt søknad om sosialhjelp. Jeg har ikke tatt opp med han dette da jeg har hele tiden ment at om han gjode ting annerledes fra starten av ville han klare det, og han er jo en voksen mann. Økonomien rundt ungene får jeg til å gå sånn passe rundt, jeg må betale mer men får og barnetrygden til hjelp. Han hentet ungene på fredag og da spurte han om han kunne låne 1000kr til midt i uka for da ville han få lønn.... Hadde ikke hjerte til å si nei, ungene skulle jo være der. Hadde det bare vært for han hadde jeg nok sagt nei men kan ikke sende de bort og ikke vite om de får mat... I det siste har han og blitt veldig oppsatt på å rydde og fullføre oppussing på huset, kanskje han er tvunget til å selge? Ikke vet jeg men jeg tenker det ville være utrolig synd om han må det. Hva skal jeg gjøre? Blande meg inn? Tilby hjelp til å rydde opp så han får oversikten? Rundt ungene kan jeg ikke gå gjennom nav så han dekker sin del siden vi har halvdeling.
ViljaH Skrevet 28. april 2013 #2 Skrevet 28. april 2013 Ikke kom inn å tilby deg å redde hans privatøkonomi. Dere er skilt. Det er heller ikke lurt å la han slippe unna med sin del, da får jo du betale mer, han betaler mer på huset, vips så har du betalt barnas oppvekst og han betslt huset, du sitter der i leilighet(?) fordi du ikke hadde råd til mer under barnas oppvekst, han sitter med hus verdt mye penger, som du da har betalt indirekte. Hold økonomien adskilt, om han må selge så er det hans deal. Skjønner du lånte bort da så du vet barna får mat. Du kan max spørre forsiktig hvordan det står til, og om han har råd til mat osv til barna når de er der. 1
Gjest Frustrert Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Hvor lang tid tar det fra betalingsfrist på stengevarsel til de fysisk stenger strømmen? ....så jeg kan forberede meg på når ungene må være ekstra hos meg... Har tenkt at om han må låne penger IGJEN til mat må jeg si at om det blir sånn flere ganger får de to heller være hos meg til han har fått orden i økonomien.
Gjest Ts denne og forr Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Ikke kom inn å tilby deg å redde hans privatøkonomi. Dere er skilt. Det er heller ikke lurt å la han slippe unna med sin del, da får jo du betale mer, han betaler mer på huset, vips så har du betalt barnas oppvekst og han betslt huset, du sitter der i leilighet(?) fordi du ikke hadde råd til mer under barnas oppvekst, han sitter med hus verdt mye penger, som du da har betalt indirekte. Hold økonomien adskilt, om han må selge så er det hans deal. Skjønner du lånte bort da så du vet barna får mat. Du kan max spørre forsiktig hvordan det står til, og om han har råd til mat osv til barna når de er der. Jeg trives i leiligheten min og angrer ikke på at JEG ikke satt igjen med huset. At han ikke betaler på ungene men heller på huset tror jeg heller ikke er tilfelle, skulle ikke forundre meg at han ligger etter med huslånet også.
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Mannen og jeg skilles for en god stund siden. Vi har ungene annenhver uke og det fungerer fint. Vi hadde ved bruddet en avtale om økonomien (ikke skriftlig) om at vi satte et likt beløp inn på konto som skulle dekke utgiftene til ungene. Ennå har han ikke betalt inn noe, men kjøp litt nå og da som sko ol. Han har lenge hintet om at han har dårlig økonomi, noe jeg var klar over ville komme etterhvert da han absolutt ville beholde huset (som var trangt nok å betale når vi var to) og at han var raus med penger til nykjæresten. Han har ihvertfall et forbrukslån og to kredittkort. I påsken skulle jeg ta inn posten for han å der lå det en konvolutt som så ut som om det var stengevarsel på strømmen i (konvoluttvindu med rosa skjema inni). Samt at i regningshylla hans lå halvutfyllt søknad om sosialhjelp. Jeg har ikke tatt opp med han dette da jeg har hele tiden ment at om han gjode ting annerledes fra starten av ville han klare det, og han er jo en voksen mann. Økonomien rundt ungene får jeg til å gå sånn passe rundt, jeg må betale mer men får og barnetrygden til hjelp. Han hentet ungene på fredag og da spurte han om han kunne låne 1000kr til midt i uka for da ville han få lønn.... Hadde ikke hjerte til å si nei, ungene skulle jo være der. Hadde det bare vært for han hadde jeg nok sagt nei men kan ikke sende de bort og ikke vite om de får mat... I det siste har han og blitt veldig oppsatt på å rydde og fullføre oppussing på huset, kanskje han er tvunget til å selge? Ikke vet jeg men jeg tenker det ville være utrolig synd om han må det. Hva skal jeg gjøre? Blande meg inn? Tilby hjelp til å rydde opp så han får oversikten? Rundt ungene kan jeg ikke gå gjennom nav så han dekker sin del siden vi har halvdeling. Du kontakter NAV sånn at barna får sitt. At han heller bruker penger på nykjæresten enn sine barn er utilgivelig.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Håper dette løser seg for deg ts, virkelig! Anonym poster: ff5664a8c6fef794937a83ce669526df
Gjest Ts Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Håper dette løser seg for deg ts, virkelig! Anonym poster: ff5664a8c6fef794937a83ce669526df Tusen takk. For meg ordner det seg nok.. Jeg har fått en passe stabil økonomi etter skilsmissen. Verre med surrehuet av en eksmann. Var igrunn forberedt på at han kom til å skakkjøre økonomien sin, bare visste ikke hvor lang tid det ville ta.
Gjest regine Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 men det er fortsatt ikke ditt ansvar. Det er HAN som må rydde opp og det er HAN som må ta konsekvensene av det. Hadde jeg vært deg, ville jeg stilt langt hardere krav ifht. hans andel av forsørgelse av barna. Sånn som det er nå fortsetter jo du bare å sy puter under armene hans, ved å la han slippe unna med avtaler dere imellom. og hvor lenge skal du gjøre det? Og dessuten: skal ikke DU kunne gi barna det du ønsker fordi HAN hele tiden sluntrer unna ifht. sitt ansvar? Selv om du har det passe stabilt nå, høres det ikke ut som om du heller svømmer i penger. Og da må du faktisk spørre deg om det er viktigere at han får beholde huset/bruker penger på nykjæresten eller at han tar sitt ansvar i fht. ungene og den økonomiske avtalen dere ble enige om. Her burde du også ta i et tak og få det festet til papir - da er det mye vanskeligere for han å komme seg unna. Det er greit å være snill og grei - men hvor lenge skal du være dumsnill?
Gjest Ts Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 men det er fortsatt ikke ditt ansvar. Det er HAN som må rydde opp og det er HAN som må ta konsekvensene av det. Hadde jeg vært deg, ville jeg stilt langt hardere krav ifht. hans andel av forsørgelse av barna. Sånn som det er nå fortsetter jo du bare å sy puter under armene hans, ved å la han slippe unna med avtaler dere imellom. og hvor lenge skal du gjøre det? Og dessuten: skal ikke DU kunne gi barna det du ønsker fordi HAN hele tiden sluntrer unna ifht. sitt ansvar? Selv om du har det passe stabilt nå, høres det ikke ut som om du heller svømmer i penger. Og da må du faktisk spørre deg om det er viktigere at han får beholde huset/bruker penger på nykjæresten eller at han tar sitt ansvar i fht. ungene og den økonomiske avtalen dere ble enige om. Her burde du også ta i et tak og få det festet til papir - da er det mye vanskeligere for han å komme seg unna. Det er greit å være snill og grei - men hvor lenge skal du være dumsnill? Svømmer ikke i penger nei. Men skjønner jo nå at jeg er den som har hatt økonomisk hodet når vi var gift. Selv om det var en kamp da og pga hans tanker om økonomi og feilprioritering. Derfor jeg visste han kom til å komme skjevt ut etter bruddet selv om vi startet likt etter bruddet.
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Jeg ville blitt veldig bekymret. Jeg har erfaring med akkurat dette, og min eks tok livet sitt - han greide ikke å fortelle noen om vanskelighetene han var oppe i og var ytre sett en meget vellykket mann. Jeg skulle gjort hva som helst for å ha koblet inn de rette instanser på et tidlig tidspunkt, når jeg begynte å ane noe. Enkelte menn er veldig stolte, og heller ikke så obs på nyanser av følelser, og den kombinasjonen gjør det vanskelig for dem å søke hjelp, og åpne opp. Dessverre gjorde jeg ingenting annet enn å prøve å ta det opp med ham, mange ganger, men han blånektet og sa at alt hadde ordnet seg, og jeg stolte på ham. Det jeg skulle gjort var å forsiktig høre omkring, ringe rundt, snakke med venner og gjøre noe som ville ha gjort en forskjell i fortvilelsen hans. Men vi var skilt så jeg syntes ikke jeg hadde så mye jeg skulle sagt, jeg heller. Det var ikke engang særlig store beløp det dreide seg om men han må ha følt seg så til de grader mislykket at det ikke var noe poeng å leve mer. Til tross for at han var pappa til en nydelig datter.
Gjest Ts Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Jeg ville blitt veldig bekymret. Jeg har erfaring med akkurat dette, og min eks tok livet sitt - han greide ikke å fortelle noen om vanskelighetene han var oppe i og var ytre sett en meget vellykket mann. Jeg skulle gjort hva som helst for å ha koblet inn de rette instanser på et tidlig tidspunkt, når jeg begynte å ane noe. Enkelte menn er veldig stolte, og heller ikke så obs på nyanser av følelser, og den kombinasjonen gjør det vanskelig for dem å søke hjelp, og åpne opp. Dessverre gjorde jeg ingenting annet enn å prøve å ta det opp med ham, mange ganger, men han blånektet og sa at alt hadde ordnet seg, og jeg stolte på ham. Det jeg skulle gjort var å forsiktig høre omkring, ringe rundt, snakke med venner og gjøre noe som ville ha gjort en forskjell i fortvilelsen hans. Men vi var skilt så jeg syntes ikke jeg hadde så mye jeg skulle sagt, jeg heller. Det var ikke engang særlig store beløp det dreide seg om men han må ha følt seg så til de grader mislykket at det ikke var noe poeng å leve mer. Til tross for at han var pappa til en nydelig datter. Det er så skumlelt det der.. Vet han sliter med seg selv også, og har og "truet" med selvmord før. Og er veldig stolt. Samtidig føler jeg det ikke er så mye jeg kan gjøre. Jeg skulle få igjen pengene han lånte til mat til ungene i morgen. Så jeg får se om de kommer..
Gjest Gjest Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Det er så skumlelt det der.. Vet han sliter med seg selv også, og har og "truet" med selvmord før. Og er veldig stolt. Samtidig føler jeg det ikke er så mye jeg kan gjøre. Jeg skulle få igjen pengene han lånte til mat til ungene i morgen. Så jeg får se om de kommer.. Hvis det har vært selvmordstrusler i bildet før, ville jeg vært redd. Han virker dog på et visst plan å være i stand til å søke hjelp (sosialhjelp-søknaden), men hvis det blir negativt svar kan han bli veldig fortvilet, eller ta opp nye forbrukslån til han ikke lenger ser noen utvei. Dette hendte med oss, en helt vanlig familie, men han jeg var gift med var et ordensmenneske og viste aldri tegn til svakhet. Det ble en veldig stor forskjell i hvordan han ønsket å fremstå, og hva han hadde rotet seg inn i. Han jeg var gift med ville nok aldri søkt sosialhjelp, f.eks. Med den erfaringen jeg har, ville jeg muligens, hvis det er OK mennesker, tatt kontakt med foreldrene hans eller en søster eller bror - veeeldig forsiktig - med tanke på støtte fra familien og råd - UTEN at din eksmann får vite det med en gang, for det blir veldig sårt antakelig. Det kommer helt an på hva slags mennesker de er, det kan godt hende at det er et dårlig forslag i ditt tilfelle. Men det høres ikke ut som du når inn til din eksmann, han ser ikke problemet, skyver unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå