AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #1 Skrevet 28. april 2013 Hunden min drar ganske mye, men jeg har lyst til å begynne å sykle med hunden min (med sånn springer? Så hunden ikke løper inn i sykkelen). Er det mulig med en hund som drar? Eller blir det rett og slett farlig? Hva slags utstyr trenger jeg for å sykle med hund? Anonym poster: df2666dc9660ea7aa60f00de03315ca3
cellar Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Jeg vil også sykle med hunden min som drar. Jeg har ikke sykkel enda, men jeg tror at beste måten å få det til på er å være konsekvent på at når han "sykler" så må han løpe ved siden av. Ikke stoppe for å lukte, ikke løpe fortere. Jeg ville ha begynt et sted der dere kan øve på det i ro (ingen spennende luktestolper og grøfter, lite ferdsel med mennesker og dyr). Klikkertrener du? Hvis ikke kan det være en idé å lese litt om det Hvis ikke, ros og gi godbiter når hunden løper/går ved siden av sykkelen og har kontakt med deg. Kontakttrening er SÅ viktig, og hvis du ikke har holdt på med det så vil jeg sterkt anbefale det. Etterhvert kan dere flytte dere til et annet sted, med litt flere utfordringer. Rundt i nabolaget, feks. Fortsett å ros+godbiter når han gjør det riktig. Begynn med hundesele og vanlig kobbel, du kan kjøpe en slik springer om du ser at dette er noe dere kan fortsette med.
LexSuperior Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Mange gode tips over! Jeg har syklet med hund som drar. Synes det funket kjempefint. Jeg brukte bare sele og belte. Sånn vanlig som man bruker til ski, jogging etc. Det fine med det til opptreningen er at da er det lett å klipse hunden av hvis det ikke går bra. At den drar for fort, etc.
Ruskemor Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Jeg sykler med min hund. har en trekkhund (Alaska husky) og hun løper forran sykkelen og trekker. Hvis du er redd for at båndet skal komme inn i hjulet så går det ann å kjøpe en stang som man fester på sykkelen så det blir vanskeligere for båndet å sette seg fast. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT76&mid=89&ug= Alle hunder kan lære å trekke. Men det er en fordel å lære inn "høyre/venstre" kommando og en "forbi" kommando hvis du har en hund som liker å gå bort til folk.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Tusen takk for gode tips! Jeg vet ikke helt om dere misforstår, men hunden min drar altså når vi går på vanlig tur med bånd. Jeg vil IKKE at han skal dra meg på sykkel. Grunnen til at jeg har lyst til å begynne å sykle med han, er fordi han trenger såpass mye fysisk mosjon at jeg tenkte sykling kunne være en god ide Anonym poster: df2666dc9660ea7aa60f00de03315ca3
cellar Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Tusen takk for gode tips! Jeg vet ikke helt om dere misforstår, men hunden min drar altså når vi går på vanlig tur med bånd. Jeg vil IKKE at han skal dra meg på sykkel. Grunnen til at jeg har lyst til å begynne å sykle med han, er fordi han trenger såpass mye fysisk mosjon at jeg tenkte sykling kunne være en god ide Anonym poster: df2666dc9660ea7aa60f00de03315ca3 Skjønner at du ikke vil han skal dra deg på sykkel. Det er derfor du må begynne fra scratch på sykkel, slik at han skjønner at han ikke skal dra. Litt som at noen hunder blir lært at med halsbånd skal man gå pent, men med seler kan de gå friere
LexSuperior Skrevet 30. april 2013 #7 Skrevet 30. april 2013 Tusen takk for gode tips! Jeg vet ikke helt om dere misforstår, men hunden min drar altså når vi går på vanlig tur med bånd. Jeg vil IKKE at han skal dra meg på sykkel. Grunnen til at jeg har lyst til å begynne å sykle med han, er fordi han trenger såpass mye fysisk mosjon at jeg tenkte sykling kunne være en god ide Anonym poster: df2666dc9660ea7aa60f00de03315ca3 Jeg også skjønte det:) Jeg ville jo at han skulle dra, men uansett så kommer den nok til å forsøke å dra i begynnelsen og da kan det være fint å ha mulighet til å løse ut båndet lett slik at du ikke tryner eller opplever å miste kontrollen helt:)
Ruskemor Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Jeg forsto hva du mente TS. Her ser jeg egentlig at du har 2 valg. enten kan du lære hunden å gå fint i bånd ved siden av sykkelen (i springer) eller så kan du lære hunden å trekke som en trekkhund. Uansett hva du velger så må du sikker bruke litt tid i begynnelsen på å lære hunden de forskjellige tingene. Lykke til
IronMaiden Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Eg hadde en hund som dro mye og alltid skulle ned i grøfta å snuse. Det eg gjorde var å bruke vanlig halsbånd på hunden og knøt den fast i rammen på bakhjulet på sykkelen om du skjønner? Ikke så veldig langt bånd men selfølgelig langt nok til at hunden kunne holde god avstand til hjulet og pedalen. Eg festet hunden på høyre side, mot grøften. I begynnelsen prøvde den å dra, men når den var festet i bakhjulet fikk den ikke kraft nok til å dra meg overende eller i grøfta, og etterhvert når eg begynte å sykle litt fortere travet den bare fint ved siden av. Dette var ikke en veldig stor hund da, bare 20 kg.
Hapa Skrevet 3. mai 2013 #10 Skrevet 3. mai 2013 Tusen takk for gode tips! Jeg vet ikke helt om dere misforstår, men hunden min drar altså når vi går på vanlig tur med bånd. Jeg vil IKKE at han skal dra meg på sykkel. Grunnen til at jeg har lyst til å begynne å sykle med han, er fordi han trenger såpass mye fysisk mosjon at jeg tenkte sykling kunne være en god ide Anonym poster: df2666dc9660ea7aa60f00de03315ca3 Dersom du ikke ønsker at hunden skal dra så må du trene ham opp til akkurat det, det gjelder på både gåturer og sykkelturer. Hvis du er interessert i å dressere hunden din så er du ikke så lenge på å få til dette...
LexSuperior Skrevet 3. mai 2013 #11 Skrevet 3. mai 2013 Jeg er egentlig mer redd for å sykle med en hund som ikke drar:p Men kanskje det er fordi jeg er vant til å sykle med en som kan dra? :s
Leo Skrevet 4. mai 2013 #12 Skrevet 4. mai 2013 Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke hunden kan få trekke når du sykler med den. Hvis den liker å trekke, så er jo det god mosjon for hunden. Min erfaring er at hunder raskt forstår forskjellen på når det er greit å trekke og når det ikke er det og faktisk synes jeg det er enklere å få trekkglade hunder til å gå pent i bånd når de får "trukket fra seg" innimellom. Å sykle med en hund som trekker er jo dessuten, som noen andre her også nevnte, mye enklere enn å sykle med en som ikke gjør det. Jeg ville med andre ord ha kjøpt en sele som egner seg til trekk og lært bikkja å trekke på sykkel. Høyre, venstre, stopp og fremover er greit å ha inne, men det lærer de fort. (Hvilke ord du bruker, kan du jo velge selv). Etter hvert vil hunden forstå at når trekkselen kommer frem, så er det trekke den skal. Med halsbånd eller vanlig tursele, er vi på tur og skal ikke trekke. 1
LexSuperior Skrevet 4. mai 2013 #13 Skrevet 4. mai 2013 Jeg sykler med min hund. har en trekkhund (Alaska husky) og hun løper forran sykkelen og trekker. Hvis du er redd for at båndet skal komme inn i hjulet så går det ann å kjøpe en stang som man fester på sykkelen så det blir vanskeligere for båndet å sette seg fast. http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=TT76&mid=89&ug= Alle hunder kan lære å trekke. Men det er en fordel å lære inn "høyre/venstre" kommando og en "forbi" kommando hvis du har en hund som liker å gå bort til folk. Forbi har jeg aldri tenkt på å lære hunden min! Så smart! Det tror jeg at jeg skal gjøre! Forrige var ikke så kontaktsøkende som denne:p Kan jeg spørre hvordan du har trent inn det? Eller om du har tips til hvordan? Ts, kan jeg spørre hvorfor du ikke vil at den skal dra på sykkel?
Ruskemor Skrevet 4. mai 2013 #14 Skrevet 4. mai 2013 Forbi har jeg aldri tenkt på å lære hunden min! Så smart! Det tror jeg at jeg skal gjøre! Forrige var ikke så kontaktsøkende som denne:p Kan jeg spørre hvordan du har trent inn det? Eller om du har tips til hvordan? Ts, kan jeg spørre hvorfor du ikke vil at den skal dra på sykkel? Jeg har ingen "mirakel kur" for innlæring av "forbi", men det jeg gjør er at hver gang jeg går forbi noe (bil, sykkel, hunder, mennesker..) så sier jeg klart og tydelig "forbi". Hvis hunden går fint forbi roser jeg masse hvis ikke så sier jeg ingen ting. Denne type inn læring tar himmla lang tid, men det er bare å fortsette å si det så sitter det tilslutt. det finnes sikkert andre enklere metoder gjøre det på f.eks. med klikker, men jeg syntes ikke det er like lett å klikke når vi sykler eller løper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå