Gå til innhold

Alternativ til push ups - senebetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må klare minst 20 push ups (på knærne) for å bestå en opptaksprøve, men jeg får ikke trent pga. senebetennelse i håndleddet.

Etter en runde med push ups må jeg vente minst en uke før håndleddet har "kommet seg".

Er det noen alternativer til push ups som gir samme effekt, og som gjør at jeg vil klare 20 push ups når den tid kommer?

Foreløpig klarer jeg fem stk på knærne :flau:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Push-ups med knyttet neve? Kan gjøre vondt i knokene hvis du gjør det rett på parketten, men det hjelper å legge et pledd eller noe under.

Skrevet

Armhevinger bør absolutt tas på knokene, selv om man ikke har problemer med håndleddene, det minsker nemlig betraktelig sjansene for å få problemer med håndleddene. Det er heller ikke spesielt vondt, så lenge du gjør det riktig. Hvis du knytter nevene vil du se at det innerste leddet på pekefingeren og langfingeren danner en flate sammen med knokene. Denne flaten skal hvile mot gulvet. Det kan være litt hardt for huden hvis det er et gulv med grov overflate, i så fall kan det være greit å ha et tynt stoffstykke i mellom, f. eks. et håndkle.

Skrevet

Går det greit med dytte-bevegelser? I så fall kan du jo trene benk, enten med stang eller manualer. Du br jo etterhvert trene push-ups også, men for å skåne håndleddene en periode og samtidig styrke brystmuskulaturen, så er benk et godt alternativ.

Skrevet (endret)

Armhevinger bør absolutt tas på knokene, selv om man ikke har problemer med håndleddene, det minsker nemlig betraktelig sjansene for å få problemer med håndleddene.

Dette kommer nok fra en mann som ikke har god bevegelighet, eller som ikke har varmet opp håndleddene nok. :wow:

Dersom en har god bevegelighet (og ikke senebetennelse) så kan man godt ta pushups vanlig. Eller stå på hendene osv. Man bør også variere push ups-posisjonen slik at man får trent en mengde andre varianter også. Hvis det er noe man "bør" så er det tilstrebe teknikk og styrke for å utføre en vanskeligere variant. Og da må man trene på pushups med hendene i alle mulige stillinger. Også på knokene.

(Dette er vel den ultimate:

)

Alternativer til push ups som lar deg holde håndleddet rett:

Push ups i ringer/slynge (krever en del stabilitet i skulderledd).

Push ups på kettlebells, manualer, eller pushups håndtak

Push ups på knokene. Følg Wiggins' oppskrift.

Alternative brystøvelser som ikke har med "hollow body"-aspektet:

Benkpress, flyes, dytte-øvelser med manualer.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Takk for svar! Jeg skal prøve ut de forskjellige alternativene i dag :trene:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...