Gå til innhold

FrP-drittsnakking: enkel måte å hevde seg på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt en master innenfor humaniora i noe mange av dere nok vil anse som "verdiløst". Jeg fikk en godt betalt jobb i oljebransjen, senere med opprykk, og utdannelsen var en av grunnene til at jeg ble ansatt. Så rent praktisk er det slett ikke verdiløst. Det er også trist at så mange ikke ser verdien i kunnskap som ikke realorientert. Det forteller meg egentlig bare at man trenger MER samfunnsfag og humaniora i skolen.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra Aftenposten.

http://www.aftenpost...bb-7174058.html

Og mens Norge skriker etter ingeniører og lærere, studerer trolig for mange samfunnsfag, økonomi og humanistiske og estetiske fag, skal vi tro SSBs fremskrivninger: De mener det vil være rundt 15 000 for mange samfunnsvitere i 2030. Antall i arbeidsstyrken med samfunnsfaglig utdanning forventes å dobles innen 2030, og antall med utdanning innen økonomi og administrasjon forventes å øke med 80 prosent.

Endret av Samaysa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt en master innenfor humaniora i noe mange av dere nok vil anse som "verdiløst". Jeg fikk en godt betalt jobb i oljebransjen, senere med opprykk, og utdannelsen var en av grunnene til at jeg ble ansatt. Så rent praktisk er det slett ikke verdiløst. Det er også trist at så mange ikke ser verdien i kunnskap som ikke realorientert. Det forteller meg egentlig bare at man trenger MER samfunnsfag og humaniora i skolen.

At dette skjedde med deg betyr jo ikke at dette er en trend som preger samfunnet i sin helhet. At vi med stor sannsynlighet vil oppleve en manglende yrkesfaglig kompetanse internt i stadig større grad er ikke noe man kan benekte, og jeg synes egentlig det er hårreisende hvordan enkelte får seg til å sitte på sin høye hest overfor de som utdanner seg yrkesfaglig (såkalt lavt utdannede). Jeg har selv valgt en karriere innefor akademia, men ikke søren om jeg får meg til å se ned på de på de som sørger for at samfunnet rent praktisk ruller fremover hver eneste dag. Og ikke søren om jeg får meg til å latterliggjøre deres politiske stemmegivning heller. De aller fleste mennesker stemmer etter hvordan de opplever sin egen daglige situasjon, og hvis FrP appellerer til lavt utdannede, så er det kanskje en grunn til det? Det er vel de lavt utdannede som kjenner sin egen situasjon best? Jeg stemmer ikke FrP selv, men å stemple mennesker på bakgrunn av FrP-stemming forekommer meg som billig. Veldig få av de jeg kjenner høyere oppe i akademiske kretser som holder på sånn.

Anonym poster: 9c8d1139005c545bfb7a566ccaf2929d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det utdannes mer samfunnsvitere enn hva samfunnet trenger jobbmessig er ikke det samme som at utdannelsen er verdiløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt at jeg ser ned på mennesker med lav utdannelse? Men nei, jeg har fortsatt ikke respekt for fordommer og generaliseringer, spesielt ikke når ens politikk baserer seg på dette. Å rasjonalisere egne fordommer til politiske meninger er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå, og det har jeg ingen respekt for, uansett hva slags utdannelse eller ikke utdannelse vedkommende måtte ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har jeg sagt at jeg ser ned på mennesker med lav utdannelse? Men nei, jeg har fortsatt ikke respekt for fordommer og generaliseringer, spesielt ikke når ens politikk baserer seg på dette. Å rasjonalisere egne fordommer til politiske meninger er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå, og det har jeg ingen respekt for, uansett hva slags utdannelse eller ikke utdannelse vedkommende måtte ha.

Kan du forklare hvorfor du mener at alle FrP-velgere er motivert av fordommer? Og isåfall, hvorfor er disse mer motivert av fordommer enn de som stemmer andre partier?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du forklare hvorfor du mener at alle FrP-velgere er motivert av fordommer? Og isåfall, hvorfor er disse mer motivert av fordommer enn de som stemmer andre partier?

Jeg reagerer på FrPs politikk som er basert på fordommer mot innvandrere, og da spesielt muslimer (eller "ikke-vestlige innvandrere", som de gjemmer seg bak). De driver med skremselspropaganda og generaliseringer og oppnår ikke stort annet enn å ilne opp om fremmedfrykt og fordommer. Det verste er at de som da er enige med dem ender opp med å rasjonalisere egen fremmedfrykt og egne fordommer om til politikk. Det skremmer meg mer enn noe annet med FrP og de som er enige med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reagerer på FrPs politikk som er basert på fordommer mot innvandrere, og da spesielt muslimer (eller "ikke-vestlige innvandrere", som de gjemmer seg bak). De driver med skremselspropaganda og generaliseringer og oppnår ikke stort annet enn å ilne opp om fremmedfrykt og fordommer. Det verste er at de som da er enige med dem ender opp med å rasjonalisere egen fremmedfrykt og egne fordommer om til politikk. Det skremmer meg mer enn noe annet med FrP og de som er enige med dem.

Kanskje det, men viser ikke AP en viss arroganse når det gjelder å innrømme egne feil? Enkelte Frp-velgere har kanskje en litt spesiell måte å formulere seg på, og kanskje de er litt generaliserende. Men er det ikke bra når det er ting som ikke fungerer, at noen sier i fra? Det ser ikke ut som at AP har tenkt å gjøre annet enn å ro rundt i ring når det gjelder politikken de fører.

Anonym poster: fa0011fcba54867b1bb00c79a5996cb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe spesielt forhold til AP, og har heller ingen interesse av å eventuelt forsvare dem. Tråden handlet om FrP, så det var hva jeg skrev om. :)

Ellers så tenker jeg ikke mest på at enkelte FrP-velgere har en spesiell måte å formulere seg på - jeg synes det er mye verre at en del FrP-politikere har en spesiell måte å formulere seg på. Det har blitt så mye av det at jeg mistenker det er snakk om en egen taktikk - skyte fra hofta med utsagn som er usaklige, skremmende og/eller latterlige, vente et par dager og så komme med en unnskyldning om at de "ikke tenkte seg helt om.". Ved å komme med en unnskyldning opptrer de så politisk korrekt at folk lett glemmer hva de har sagt og saken glir over, mens de håper i sitt stille sinn at "folk flest" egentlig vil være enig i og støtte deres vanvittige uttalelser fordi de jo bare "sier det folk egentlig tenker."

Det er bra at noen sier fra, men det er mange måter å si ifra på. Og enkelte skader mer enn de gavner, etter min mening.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på det å være fremmedfiendtlig og rasist og det å peke på utfordringer som kommer som følge av innvandring. Enkelte folk er usaklige i innvandringsdebatten, det kan jeg være enig i, men dessverre så er det ikke alltid slik at det å påpeke ubehagelig fakta når det gjelder innvandring er det samme som fordommer.

Endret av Samaysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på det å være fremmedfiendtlig og rasist og det å peke på utfordringer som kommer som følge av innvandring. Enkelte folk er usaklige i innvandringsdebatten, det kan jeg være enig i, men dessverre så er det ikke alltid slik at det å påpeke ubehagelig fakta det samme som fordommer.

Det er jeg helt enig med deg i. Og hadde FrP fra dag èn bare pekt på dem på en saklig og nyansert måte, så hadde jeg nok hatt mye mer respekt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver med skremselspropaganda og generaliseringer og oppnår ikke stort annet enn å ilne opp om fremmedfrykt og fordommer.

Det jeg har sett av uttalelser fra FRP relatert til innvandring har hatt grobunn i ren fakta, som resten av partiene bevisst ser bort i fra siden det tydeligvis ikke er politisk korrekt. Mangelen på respekt for vestlige verdier, økt arbeidsledighet og den økte kriminaliteten som innvandringen fra ikke-vestlige land fører til er et enormt problem, ikke bare i Norge men også i det meste av Europa forøvrig, både økonomisk og sosialt. Man kan velge å vende kinnet til det, eller faktisk foreta seg noe slik FRP ønsker.

Du har heller ingenting som helst du skulle ha sagt når det gjelder fordommer og generaliseringer når du kaller FRP-velgere for egoistiske drittsekker og bondeknøler, og presterer å påstå at FRP som parti ikke evner å peke på problemstillinger på en saklig måte.

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett ganske så mange uttalelser som ikke bunner i stort annet enn fordommer og fremmedfrykt. Igjen setter du opp en falsk dikotomi - det er ikke slik at enten må man høre på FrP eller så må man lukke øynene for alle problemer som kan komme i forbindelse med innvandring. Det finnes faktisk alternativer.

Nå har jeg sagt at jeg satte ting på spissen angående mine holdninger til FrP-velgere i denne tråden, og har aldri kalt FrP-velgere noen av delene. Jeg svarte på et innlegg som beskrev dem slik, men da med et lite skråblikk, som jo forumskategorien heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå sett ganske så mange uttalelser som ikke bunner i stort annet enn fordommer og fremmedfrykt.

Jeg har også sett en mengde antisemitistiske uttalelser fra politikere på venstresiden også, men i motsetning til visse andre generaliserer jeg ikke og kaller alle politikerne i AP, SV og Rødt for en gjeng jødehatere heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det var svært mange europeere som hadde svært nedsettende tanker om jøder i mellomkrigstiden. Har du forståelse og respekt for slike holdninger? Uansett trenger det igjen være enten/eller.

Men, nei, generelt sett har jeg ikke respekt for mennesker som baserer sin politikk på egne fordommer.

Ja, jeg synes det er skremmende at FrP kan bli så store.

Jeg har enda til gode å ikke forstå hvorfor noen mener det de mener og samtidig har jeg gjort et valg om å respekte alle meninger (selv om jeg skulle være uenig i dem), dette gjelder også jøde-eksempelet over.

Når det gjelder Frp er inntrykket man får av dem i media (uten at det nødvendigvis er medias skyld) et ganske annet enn hva som faktisk står i partiprogrammet og jeg vil derfor anbefale alle lese dette (selv har jeg lest alle partiprogrammene stortinget har å by på). Samtidig vil jeg oppfordre deg til å huske på at Frp har mer å by på enn bare innvandringspolitikk, som du tydeligvis er sterkt uenig i. Jeg kjenner mange Frpere som stemmer på dem fordi de selv er liberalister og som dermed er uenige i innvandringspolitikken.

Når det gjelder diskusjonen om humaniora så er det også mange mindre gjennomtenkte utspill som dukker opp og det stemmer nok at samfunnet ville vært bedre tjent med om færre hadde søkt seg til disse retningene så syns jeg det blir het feil å kalle hele greia for verdiløst. Det er jo helt feil.

On topic: Jeg har lagt merke til at mange som liker å si at andre "bare er helt på jorde" eller at man ikke "skjønner hva de tenker med" ofte har et behov for å hevde seg selv. Dette gjelder ikke bare for Frp, kjenner faktisk mange FRPere som sier det samme om SV/Krf/Venstre/SP-velgere. disse folkene har egentlig sjelden noe legitimt smart å si selv, så de bare sier at alle andre er skikkelig dumme. Dette er nok ekstra vanlig hva Frp angår, men det tror jeg har sammenheng med at det tross alt er Stortingets mest forhatte parti i kombinasjon med at det innenfor enkelte områder/grupperinger (humaniora, SV-landsmøte etc.) så og si ikke finnes Frpere fordi de syns at disse gruppene er så "teite".

Beklager tråd-åndemaning, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jeg helt enig med deg i. Og hadde FrP fra dag èn bare pekt på dem på en saklig og nyansert måte, så hadde jeg nok hatt mye mer respekt for dem.

Hadde du følgt litt med ville du sett at flertallet av FrP politikere gjør nettopp dette. Vi har noen uheldige situasjoner med idioter som snakker om "rotter" og forplantingsevner, men de fleste politikerne fra FrP de siste årene holder debatten saklig.

Du føler kansje det ikke er saklig, men her er 20-30% uenig med deg, så det få vi la ligge. Etter å ha lest innleggene dine mistenker jeg deg for å ikke forstå FrP's politikk, og har fått for mye informasjon fra media som igjen er grunnen til at man så enkelt rakker ned på FrP uten å vite hva man prater om.

Vil si at 3/5 personer jeg overhører at kritiserer FrP ikke kan gi meg noe som helst annen enn at "de er rasister og vil gjøre det dyrt å være syk"... Begge disse er feil foressten.

Til alle andre der ute: LEARN YOUR SHIT BEFORE YOU SPEAK!

Anonym poster: b548c03aa123e328d7349940ca1c187a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til din info har jeg lest hele partiprogrammet til FrP og er uenig i ganske mye av det som står der, ikke bare innvandringspolitikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din info har jeg lest hele partiprogrammet til FrP og er uenig i ganske mye av det som står der, ikke bare innvandringspolitikken.

Ja..... Det er jo greit , eller hva ? Jeg har lest partiprogrammene til de andre partiene jeg og . Og jeg er uenig.

Tilsier det at jeg kan definere alle som ikke er enige med meg som "dumme" , "lavpanna" og "uopplyste" ?

Man skal ha ganske stor selvfølelse dersom man føler seg så høyt hevet over alle andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på slike innlegg, siden jeg ikke kjenner meg igjen i de stråmennene som blir satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Nå er det ikke akkurat noen hemmelighet at alt for mange i Norge studerer samfunnsfaglige studier heller. Vi har mye mer bruk for mennesker som tar yrkesfaglig utdanning med fagbrev enn mennesker som har studert meningsløse samfunnsfag på universitet. Dette er et problem som vil eskalere i framtida dersom man ikke tar grep. Det er jo ikke for ingenting at polakker kommer til Norge for å arbeide mens mange av de som har studert samfunnsfag sliter med å få seg arbeid etter endt studie.

Nøyaktig hvilke samfunnsfag er det som er ubrukelige? Spent på å høre det....

Når det gjelder tema - jeg ser ikke ned på folk som stemmer FrP (kun fordi de stemmer det partiet), men jeg har ikke veldig høye tanker om de sakene partiet velger å fronte, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...