Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at mange elsker å snakke nedsettende om "freppere", de fyrer opp under stereotypier og snakker som om man må være dum og mindre oppegående for å stemme FrP. Ofte er disse personene ikke de jeg ser på som veldig skarpe (medstudenter som jeg har et visst inntrykk av faglig f.eks.).

Jeg er selv uenig i en del av politikken til FrP, men føler ikke noe mer motvilje mot FrP-stemmere enn jeg føler for alle andre jeg ikke deler ståsted med liksom, f.eks. SV-ere eller KrF-ere. Tenker ikke på dem som dumme eller mindre oppegående.

Er FrP-drittsnakking en enkel måte å hevde seg på? Om man ikke er superskarp selv så kan man liksom alltid gå inn for å føle seg bedre enn de påstått dumme FrP-erne? Hva tenker dere?

Anonym poster: 9c8d1139005c545bfb7a566ccaf2929d

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste en gang at de fleste med lav utdannelde stemmer FrP. Interessant statistikk!

Selv er jeg vell ikke en av de som ser så mye opp til FrP'ere...

• Liker 1
Gjest Jon Snow
Skrevet

Nå driver vel FRP og FRP velger og slenger ganske mye dritt de og

• Liker 2
Skrevet

Ja, du har rett i at freppere er en enkel måte å hevde seg på. Det skal liksom ikke så mye til for å latterliggjøre dem siden de så ofte gjør det selv.

Selv har jeg sleivkjeft mot dem fordi jeg synes FrPs politikk ofte er så motbydelig og lavmål at jeg ikke fatter og begriper hva som foregår i hodet på folk som faktisk er enig med dem.

• Liker 8
Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)

Jeg leste en gang at de fleste med lav utdannelde stemmer FrP. Interessant statistikk!

De fleste med lav utdannelse stemmer ikke Frp, men Frp-velgere har lavest utdannelse (av partiene på stortinget). Poenget blir det samme, men om det du sa hadde vært sannheten ville Frp hatt større oppslutning.

On-topic: Jeg tror nok du har rett i hypotesen din TS. Veldig enkel måte å sanke "jeg er kul smart"

Et av problemene til Frp er at i følge motstandærne deres så er de enten en gjeng med lavpanna bondeknøler som ikke vet hva som er best for dem selv, eller så er de en gjeng med egoistiske, kyniske drittsekker med forkastelig menneskesyn.

Endret av Herr Heftig
Skrevet

De fleste med lav utdannelse stemmer ikke Frp, men Frp-velgere har lavest utdannelse (av partiene på stortinget). Poenget blir det samme, men om det du sa hadde vært sannheten ville Frp hatt større oppslutning.

On-topic: Jeg tror nok du har rett i hypotesen din TS. Veldig enkel måte å sanke "jeg er kul smart"

Et av problemene til Frp er at i følge motstandærne deres så er de enten en gjeng med lavpanna bondeknøler som ikke vet hva som er best for dem selv, eller så er de en gjeng med egoistiske, drittsekker med forkastelig menneskesyn.

Eventuelt begge deler.

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Eventuelt begge deler.

Glemte et ord, nå blir det vanskelig å bli beskyldt for å være begge deler. Ordet jeg glemte var "kyniske".

For et par år siden viste meningsmålinger ca.30 % oppslutning om Frp. Det at du er villig til å avskrive en så stor andel av Norges befolkning sånn som du tydeligvis gjør forteller faktisk ganske mye (negativt) om deg.

Skrevet

For et par år siden viste meningsmålinger ca.30 % oppslutning om Frp. Det at du er villig til å avskrive en så stor andel av Norges befolkning sånn som du tydeligvis gjør forteller faktisk ganske mye (negativt) om deg.

Hvorfor det? Det er aldeles ikke gitt at fordi om noe har stor oppslutning så er det automatisk sant.

Når det er sant, så er jo ting satt på spissen i denne tråden (se hvor på forumet tråden er startet), og det er med dette i tankene jeg har svart. Jeg avskyr da ikke alle som stemmer FrP, men jeg klarer ikke forstå at det er mulig, og jeg klarer ikke å ha respekt for de meningene FrPere står for på noen som helst måte .

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var det jeg mente! ;) Hehe, slet litt med formuleringen på den.

Jeg hadde ei venninne, som er den eneste vennen jeg har hatt som stemmer FrP. Den eneste utdannelsen hun har er grunnskole, men hun skulka nesten hver dag av ungdomsskola. Ellers er hun kraftig rasistisk, veldig selvsentrert og en generelt en svært dømmende person.

Sier ikke at hun representerer alle FrP'ere. Bare nevner det :P

• Liker 2
Gjest Sakone
Skrevet (endret)

Generelt gidder jeg sjelden/aldri å diskutere politikk med folk som rakker ned på andre partier med flåsete kommentarer som f.eks "Kommer FRP i regjering så kommer Norge til å gå ad dundas"/"Hvis Rødt kommer i regjering så kommer Norge til å kun bestå av utlendinger" osv osv. Jeg er alltid åpen for diskusjoner dersom man heller konstruktivt argumenterer for den politikken man ønsker, den politikken det partiet man selv "fronter" fører, eller eventuelt negativ konstruktiv argumentasjon for hvorfor en annen politikk ikke vil føre fram.

Endret av Sakone
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selv om man er uenig i et partis politikk, er det mulig å komme med kritikk på en saklig måte. Dette gjelder alle, uavhengig av politisk ståsted. Det er viktig å føre en saklig debatt uten drittkasting, ellers mister jo debatten kvalitet og nyanser. Det er både positive og negative trekk i alle de politiske partiene, og da går det ut på å velge selv hvilke prioriteter som er viktigst.

Selv om noen mener at Frps politikk er frastøtende, er det jo egentlig ikke så himla stor forskjell på AP og Frp at denne drittkastingen er nødvendig. Selvsagt er det noen vesentlige forskjeller, men jeg tror ikke at det ville ha vært så dramatisk og katastrofalt om politikken man går over til Frp, selv om jeg ikke nødvendigvis støtter deres politikk. Men nå er jeg ikke så veldig oppdatert på politikken til hverken Frp eller AP, så jeg uttaler meg kanskje med lite grunnlag.

Når det gjelder utdanningsnivå, føler jeg at det blir litt dumt å basere et partis tillit på dette. De fleste yrkesgrupper, både med lavere og høyere utdannelse, er jo viktige for å få samfunnet til å gå rundt, og noen burde representere disse. Så hvorfor bør ikke noen med litt lavere utdannelse få delta i politikken? Riktignok kan det å ha en lav utdannelse påvirke dine holdninger, men man kan nå være oppegående uten å ha doktorgrader.

Anonym poster: fa0011fcba54867b1bb00c79a5996cb5

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvorfor det? Det er aldeles ikke gitt at fordi om noe har stor oppslutning så er det automatisk sant.

Når det er sant, så er jo ting satt på spissen i denne tråden (se hvor på forumet tråden er startet), og det er med dette i tankene jeg har svart. Jeg avskyr da ikke alle som stemmer FrP, men jeg klarer ikke forstå at det er mulig, og jeg klarer ikke å ha respekt for de meningene FrPere står for på noen som helst måte .

Da er det vel kanskje din forståelse og respekt som er mangelvare her, ikke andre folks kognitive egenskaper.

For øvrig har du helt rett i at flertall/stor gruppe ikke betyr at man har rett på noen som helst måte. Flertallet/stor gruppe kan absolutt ta feil, jeg lurte bare på om du tenkte så lite av så mange.

Ja, det var det jeg mente! ;) Hehe, slet litt med formuleringen på den.

Jeg hadde ei venninne, som er den eneste vennen jeg har hatt som stemmer FrP. Den eneste utdannelsen hun har er grunnskole, men hun skulka nesten hver dag av ungdomsskola. Ellers er hun kraftig rasistisk, veldig selvsentrert og en generelt en svært dømmende person.

Sier ikke at hun representerer alle FrP'ere. Bare nevner det :P

Vi kjenner alle noen sånne. Hvordan får du til å lage den smilen forresten? (med tastaturet altså)

Generelt gidder jeg sjelden/aldri å diskutere politikk med folk som rakker ned på andre partier med flåsete kommentarer som f.eks "Kommer FRP i regjering så kommer Norge til å gå ad dundas"/"Hvis Rødt kommer i regjering så kommer Norge til å kun bestå av utlendinger" osv osv. Jeg er alltid åpen for diskusjoner dersom man heller konstruktivt argumenterer for den politikken man ønsker, den politikken det partiet man selv "fronter" fører, eller eventuelt negativ konstruktiv argumentasjon for hvorfor en annen politikk ikke vil føre fram.

Jeg syns du har et veldig positivt forhold politisk debatt.

Skrevet (endret)

Da er det vel kanskje din forståelse og respekt som er mangelvare her, ikke andre folks kognitive egenskaper.

Det var svært mange europeere som hadde svært nedsettende tanker om jøder i mellomkrigstiden. Har du forståelse og respekt for slike holdninger? Uansett trenger det igjen være enten/eller.

Men, nei, generelt sett har jeg ikke respekt for mennesker som baserer sin politikk på egne fordommer.

For øvrig har du helt rett i at flertall/stor gruppe ikke betyr at man har rett på noen som helst måte. Flertallet/stor gruppe kan absolutt ta feil, jeg lurte bare på om du tenkte så lite av så mange.

Ja, jeg synes det er skremmende at FrP kan bli så store.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Skrevet

Hva så? Bort i mot alle som driver i det private og har fagbrev er å regne som "lavt utdannede", det er denne gruppen som legger selve grunnmuren for Norge - det er i stor grad denne gruppen FRP frir til. Det å ikke ha giddet å bruke tiden på en eller annen ubrukelig samfunnsfaglig utdannelse, og heller valgt å ta fagbev er ingen som helst indikator på at du er dum.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan får du til å lage den smilen forresten? (med tastaturet altså)

Den siste? Kolon og stor P intill hverandre ( : P) :P:)

Skrevet

Hva så? Bort i mot alle som driver i det private og har fagbrev er å regne som "lavt utdannede", det er denne gruppen som legger selve grunnmuren for Norge - det er i stor grad denne gruppen FRP frir til. Det å ikke ha giddet å bruke tiden på en eller annen ubrukelig samfunnsfaglig utdannelse, og heller valgt å ta fagbev er ingen som helst indikator på at du er dum.

Bare nevnte det. Syns det var litt interessant.

• Liker 1
Skrevet

Det å ikke ha giddet å bruke tiden på en eller annen ubrukelig samfunnsfaglig utdannelse, og heller valgt å ta fagbev er ingen som helst indikator på at du er dum.

Det er nettopp slike holdninger som er problemet hos mange med lav utdanning - de forstår ikke verdien av en utdannelse som ikke er realfag. Ei heller kan de debattere uten å sette opp en falsk dikotomi, som om det eneste alternativet er å enten ta en "ubrukelig samfunnsfaglig utdannelse" eller å velge å ta fagbrev.

• Liker 2
Skrevet

Det er nettopp slike holdninger som er problemet hos mange med lav utdanning - de forstår ikke verdien av en utdannelse som ikke er realfag. Ei heller kan de debattere uten å sette opp en falsk dikotomi, som om det eneste alternativet er å enten ta en "ubrukelig samfunnsfaglig utdannelse" eller å velge å ta fagbrev.

Hvis du ikke fikk det med deg så satte jeg det veldig på spissen. Det er uansett ingen hemmelighet at det er for mange som tar samfunnsfaglig utdannelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, jeg vet om mange som støtter Frp som tilhører et bredt spekter av utdanninger: ingeniører, leger, journalister, tømrere, sykepleiere, selvstendig næringsdrivende, fotografer, jurister, revisorer, lærere, kunstvitere, osv. Det samme gjelder velgere fra AP.

Anonym poster: fa0011fcba54867b1bb00c79a5996cb5

Skrevet (endret)

Nå er det ikke akkurat noen hemmelighet at alt for mange i Norge studerer samfunnsfaglige studier heller. Vi har mye mer bruk for mennesker som tar yrkesfaglig utdanning med fagbrev enn mennesker som har studert meningsløse samfunnsfag på universitet. Dette er et problem som vil eskalere i framtida dersom man ikke tar grep. Det er jo ikke for ingenting at polakker kommer til Norge for å arbeide mens mange av de som har studert samfunnsfag sliter med å få seg arbeid etter endt studie.

Endret av Samaysa
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...