Gå til innhold

Lage kaffe uten trakter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kaffe og kaffefilter, men ikke trakter eller noe lignende.

Ingenting som har noe med kaffe å gjøre.. men jeg trenger et par SS kaffe, kan jeg holde filter over en kopp, ha oppi kaffegrut og helle kokende vann over? :)

Anonym poster: 433bb2b62efd5e5a2140d30ee5d05599

Gjest Snyltefluen
Skrevet

I en lignende desperat knipe tød jeg en gang til en sånn tesil du setter oppi koppen. :fnise: Det smakte jo ikke allverdens, men jeg fikk koffeinet mitt.

Skrevet

Kan du ikke bare ha kaffn oppi koppen og så helle den over i en annen gjennom filteret når den har trukket ferdig?

AnonymBruker
Skrevet

Blir smaken dårlig altså? :P skal ha det til en kake.. kan låne trakter av noen altså, men jeg ville liksom bare gjøre det enkelt ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det går jo også ja, så forsvinner gruten pga filteret? Hvor lenge må kaffen trekke?

Skrevet (endret)

Passe mye kaffe i en passende beholder (et par teskjeer pr kopp), hell over kokende vann - la stå en fire minutter. Tøm hele greia gjennom filteret. (Fest filter (med strikk) i koppen.)

Endret av Agathe
AnonymBruker
Skrevet

Ok! Men fant ut at jeg må anskaffe meg en trakter.. Men dette blir nødløsning ;)

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting som har noe med kaffe å gjøre.. men jeg trenger et par SS kaffe, kan jeg holde filter over en kopp, ha oppi kaffegrut og helle kokende vann over? :)

Det går faktisk helt udmerket! Har prøvd det selv. Men du trenger noe å ha filteret oppi, en trakt for eksempel.

Anonym poster: 2689707d83980232017db1c3a05d3d8f

Skrevet

Svigerfar pleier å stjele den ene te-ballen min og bruke den som kaffefilter når han er på besøk over lengre tid. Da har han kokekaffe i en kjele, koker opp og heller kaffen over på termosen sin gjennom det provisoriske kaffefilteret. Funker visst helt fint ifølge ham. :P

Skrevet

Hvis du prøver, finner du vel ut av det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du prøver, finner du vel ut av det?

Ja, ikke sant :) Men det betyr også at jeg potensielt kløner og ødelegger alt så jeg ikke får kaffen jeg trenger :) Så tror jeg bare driter i det :) :) :) :) :) :) :)

Skrevet

Kjøp inn et glass pulverkaffe. Ikke spesielt godt å drikke, men funker fint til kaker og glasurer. :)

:heks:

Skrevet (endret)

Om du vil ha iskaffe, trenger du ikke trakt til det; da blander du bare kaffe og kaldt vann (cirka 1 del kaffe og 2 deler vann) og setter det i kjøleskapet i 8 timer.

Edit: men det er lurt å filtrere det som har vært i kjøleskapet, altså, så da trenger man iallfall kaffefilter (eller jeg bruker en presskanne i stedet, heller det hele oppi og får ut gruten sånn).

Holder i opp til 2-3 uker om du har det i en lufttett kontainer i kjøleskapet. :)

Endret av jolia
Skrevet

Vil du gjøre det enkelt, koker du opp vann i en kjele.

Ta brødkniven, og del ei tom brusflaske, bruk flasketutdelen som filterholder, og ha i ei toppet spiseskje kaffe. Hell vannet sakte over, slik at ferden gjennom filteret tar to-fire minutter.

Gidder du ikke stå og holde filtergreia, kan du stikke eller brenne noen hull i kanten og stikke gjennom to blyanter, strikkepinner eller chopsticks. Er koppen trang nok, kan du kile dem fast mellom flaska og koppen isteden.

Dette trikset funket fett på "camping" da jeg glemte 12volts-kaffetrakteren i et skjult rom bak i en leiebil.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...