Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har meldt meg på en besøkstjeneste og kom i kontakt med en mann i pensjonsalder. Vi pratet bra i begynnelsen og det var veldig koselig.

Etter en uke eller to begynte han å sende masse meldinger og ringe (4-8 meldinger og 2-3 anrop). Våkner gjerne til flere meldinger og et tapt anrop. Han vil at jeg skal komme innom hver dag og gjerne flere ganger om dagen. Han har også begynt å sende post til meg. Han begynte også å skrive "kyss" i meldinger, hvorpå jeg sa klart ifra om at jeg ikke ville noe romantisk.

Dette har blitt verre som tiden har gått, selv om jeg har sagt ifra flere ganger. Han har tårer i øynene og sier at han savner nærhet, at jeg minner ham om kona hans og gjør forskjellige tilnærmelser. En kveld jeg var innom etter å ha vært ute på byen, "kom han borti" puppene mine flere ganger. Forrige uke spurte han om jeg ville flytte inn hos ham.

Jeg orker virkelig ikke mer, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Han bor et par hus bortenfor mitt og sitter og kikker ut av vinduet fra 05:00-23:00, så det er så vanskelig å unngå ham. Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: 9c6b2e7296192c8860a24dabf37aa26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har meldt meg på en besøkstjeneste og kom i kontakt med en mann i pensjonsalder. Vi pratet bra i begynnelsen og det var veldig koselig.

Etter en uke eller to begynte han å sende masse meldinger og ringe (4-8 meldinger og 2-3 anrop). Våkner gjerne til flere meldinger og et tapt anrop. Han vil at jeg skal komme innom hver dag og gjerne flere ganger om dagen. Han har også begynt å sende post til meg. Han begynte også å skrive "kyss" i meldinger, hvorpå jeg sa klart ifra om at jeg ikke ville noe romantisk.

Dette har blitt verre som tiden har gått, selv om jeg har sagt ifra flere ganger. Han har tårer i øynene og sier at han savner nærhet, at jeg minner ham om kona hans og gjør forskjellige tilnærmelser. En kveld jeg var innom etter å ha vært ute på byen, "kom han borti" puppene mine flere ganger. Forrige uke spurte han om jeg ville flytte inn hos ham.

Jeg orker virkelig ikke mer, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Han bor et par hus bortenfor mitt og sitter og kikker ut av vinduet fra 05:00-23:00, så det er så vanskelig å unngå ham. Hva skal jeg gjøre?

Anonym poster: 9c6b2e7296192c8860a24dabf37aa26e

Åh, for en lei situasjon!

Var ute for noe lignende en gang jeg dro på et lengre ferieopphold hvor det bodde en drøss med pensjonister på fast basis. Utrolig uhyggelig.

Du må nok bare gå innom til han og si at du skal sørge for at han får noen andre til å besøke han, men at du - uavhengig av hans alder - IKKE aksepterer å bli utsatt for seksuelle tilnærmelser som du avviser.

Du hadde ikke akseptert det om det var en fyr på din egen alder som du ikke var interessert i heller - så det er ingen grunn til at du skal akseptere det bare fordi han er gammel og trist.

Dessuten, jeg har møtt mange eldre mennesker som ikke forholder seg til alminnelig folkeskikk - og det blir bare for dumt.

Han må oppføre seg han også, selv om han er ensom eller kåt. Det må alle vi andre.

Men gå inn, ha med deg noen hvis du synes det blir for vanskelig - men ta det opp med han på en myndig måte, og sørg for at han får en ny besøksvenn - helst en mann.

Ikke finn deg i dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med formidlingsfolka. De som driver besøkstjenesten. De vet nok hva som kan gjøres.

Anonym poster: 0b85d122ba6bfe9e4b0236da4d26b840

Skrevet (endret)

Jeg ville kanskje også kontaktet besøkstjenesten hvis du ikke klarer sette grenser eller det fortsetter. Hva om dere går to sammen en stund fremover slik at han ikke kan flørte mer?

Jeg har jobbet innenfor hjemmesykepleien og hadde en klient som både klapset meg på stumpen og flørtet litt. Da lo jeg det bare bort og han lo litt godt selv. Men det var før mobilen ble tilgjengelig for hvermansen. Min klient var en smule dement, men skarp selv om.

Jeg forstår ikke hvorfor du har gitt bort ditt mobilnummer. Tror jeg ville tatt det hele humoristisk, eller vært litt kjeftesmelle og satt klare grenser på en mild men klar måte.

Edit: Men å ta på pupper synes jeg er verre enn et klaps på baken. Vær tydelig og si fra. Si også at du ikke er tilgjengelig på mobil og at han må slutte å kontakte deg uten at dere har en avtale.

Jeg er veldig streng når jeg må, og ville kanskje gått så langt at jeg hadde kjøpt en kalender til han, der jeg hadde skrevet klokkeslett og dato for neste besøk. Vær klokkeklar og bestemt. Synes du det blir for mye kontakter du hjemmetjenesten i kommunen og ber om råd.

Endret av Alvina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...