AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #1 Skrevet 28. april 2013 Erfarne menn og kvinner, fedre og mødre: Hva et deres gode råd til meg? Samboer og jeg er godt voksne og fikk nettopp vår første baby. Samtidig pågår stress i form av oppussing av boligen vi skal flytte inn i, blir klart etter sommerferien. I meølomtiden bor vi trangt, krangler og han tar aldri initiativ til kyss/sex. Jeg har gitt massasje og tatt litt initiativ men han tar ille signalene og han er passiv ift innkjøp og husarbeid. Mye faller på meg. Han er på AAP og fikk diagnosen ME. Virker ikke som han er så engasjert i oss to som par, mest i babyen. Farsrollen gjør han bra. Hva kan jeg gjøre??!! Anonym poster: 531c70cb97926cdb50b7493df81d6c8a
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2013 #2 Skrevet 28. april 2013 Erfarne menn og kvinner, fedre og mødre: Hva et deres gode råd til meg? Samboer og jeg er godt voksne og fikk nettopp vår første baby. Samtidig pågår stress i form av oppussing av boligen vi skal flytte inn i, blir klart etter sommerferien. I meølomtiden bor vi trangt, krangler og han tar aldri initiativ til kyss/sex. Jeg har gitt massasje og tatt litt initiativ men han tar ille signalene og han er passiv ift innkjøp og husarbeid. Mye faller på meg. Han er på AAP og fikk diagnosen ME. Virker ikke som han er så engasjert i oss to som par, mest i babyen. Farsrollen gjør han bra. Hva kan jeg gjøre??!! Anonym poster: 531c70cb97926cdb50b7493df81d6c8a Ganske spesiell situasjon hos dere i og med at din samboer har fått diagnosen ME. Regner med at du da forstår at det betyr merarbeid på deg resten av samlivet deres (altså antageligvis resten av livet)? Det å leve med en person med ME betyr at du må være sterk, kreve mye mindre enn du ellers ville gjort og forstå at han trenger hele dager i senga. Er du klar for dette, kan dere klare et godt liv sammen. Og ut fra sykdomssituasjonen hans er det også vanskelig for oss andre å gi råd. Dere må sammen finne ut av hvordan dere skal leve livet sammen. Men en ting stusser jeg over: Han klarer å gi kyss og kjærtegn selv om han har ME. Det er noe annet som er årsaken til at dere ikke opplever nærhet og intimitet.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #3 Skrevet 28. april 2013 Tenker at det er dumt å finne en bolig man må drive med masse oppussing av når mannen din har ME :/ Da bør man finne noe som er mer tilrettelagt, og innflytningsklart. Også dumt å få en baby samtidig med alt dette, og ikke når alt er på plass. Ikke rart det blir kaos. Synes egentlig hele situasjonen ser vanskelig ut å løse med et knips, her må du nok bare ta tiden til hjelp. Prøve å prate sammen, og konsentrere dere om å bli kjent med babyen. Så får dere komme dere inn i den nye boligen etterhvert, og ta det derfra...Men som andre her påpeker, vil det nok aldri bli noe quick-fix når du har en mann med ME, det blir et ganske annerledes liv enn om dere begge hadde vært fulle av energi.... Anonym poster: 7411fbdffd9e7521fb644d93e1b5b2ed 3
Brimi Skrevet 28. april 2013 #4 Skrevet 28. april 2013 Snakk med han! Han har ME, det er slitsomt å ha ME. Dere må finne en balanse mellom dere to og babyen.
plix Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 Dere bør sette dere på pause , og ha full fokus på babyen den første tiden. Gi rom til hverandre, ha kravene redusert til et minimum. Vær realistiske; ME, baby, flytting? Ta en ting av gangen, og se at de små tingene i hverdagen er kjærlighet og deres forhold. F.eks du er sliten, men smiler til ham, stryker, klemmer og tar den bleia han egentlig skulle ta, men du ser han er like sliten. Første prioritet er å slappe av, leve i nuet og ta en dag av gangen i deres situasjon. Ikke før regnskap på hva som blir gjort av hvem, samarbeid og bit i noen sure epler- dette er tiden for å etse vekk tenner av sure epler 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #7 Skrevet 28. april 2013 Vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til diagnosen. Selv mener han den er feil og at det er noe annet men mange av symptomene er uansett der (tretthet, sliten etc). Han er ganske oppegående. Han går på en hard kur også. Synes det er vanskelig å forholde meg til for selv sier Jan at han snart blir frisk når han har renset kroppen for avfallsstoffer. Jeg fryktet jo nettopp dette under svangerskapet: at jeg ikke hadde en energisk mann å lene meg i inntil når babyen kom. Han er en god far. Men jeg har ingen kjæreste. Kanskje jeg ikke er flink nok selv heller men er lei av surmuling, taushet, at jeg gjør mest slit ift rengjøring og vasking av klær og ting&tang. Han bebreider meg nærmest når han er hjemme og passer babyen noen timer alene (han klarer det veldig bra) selv om han på forhånd sa det bar greit mens når HAN går ut på tur alene noen timer varer det lengre og jeg bruker det ikke i mot ham. Vi har mye fint å bygge på. Men for tiden ser det håpløst ut. Da vi traff hverandre fremstilte han kuren han er på som at han ble frisk januar 2013. Nå skyver han lengre og sier han ikke vet. Anonym poster: 531c70cb97926cdb50b7493df81d6c8a
Brimi Skrevet 28. april 2013 #8 Skrevet 28. april 2013 Altså det er ingen kur mot ME. Du får si at han får ta litt husarbeid og gå litt mindre med babyen. Ikke rart han ikke vil/orker ha sex når han går flere timer med babyen. 1
Zim0na Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Har du noen besteforeldre, tanter eller lignende som du kan spørre kan komme å hjelpe en gang i blandt. det er stressende å være førstegangsforeldre, litt skummelt og man kan lett føle seg usikker. Men, det blir bedre. Dere må bruke de kontaktene dere har!
Zim0na Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Bare et par timer f.eks. to timer i uka avlastning kan gjøre underverker.
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 28. april 2013 #11 Skrevet 28. april 2013 Spør kommunen om HomeStart finnes i deres kommune.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #12 Skrevet 28. april 2013 Altså det er ingen kur mot ME. Du får si at han får ta litt husarbeid og gå litt mindre med babyen. Ikke rart han ikke vil/orker ha sex når han går flere timer med babyen. Hva mener du med går? Kan hende babyen er rolig og at han liker å være en god far. Moren må jo gjøre mer. Om han ikke jobber burde han trå til en god del hjemme! Anonym poster: 531c70cb97926cdb50b7493df81d6c8a
Brimi Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Hva mener du med går? Kan hende babyen er rolig og at han liker å være en god far. Moren må jo gjøre mer. Om han ikke jobber burde han trå til en god del hjemme! Anonym poster: 531c70cb97926cdb50b7493df81d6c8a Ts skriver at han triller/går flere timer med babyen. Kjenner jeg blir litt sur når du sier at han må gjøre en god del hjemme. Vet du hva ME er? Jeg mener han skal balansere energien sin til å være litt med babyen, litt med kjæresten og litt med husarbeid. Det ut fikk vite av en spesialist er at for at man skal bli frisk så må man arbeide opp energien sin. Si man følger en kurve . Den går opp og ned ettersom hvor mye energi man har. Man skal prøve å få til at kurven går slakt oppover, men ikke rett opp. Altså at energien stiger hele tiden og ikke at den går opp og så kræsjer man og kurven faller.(opp og ned) . 1
Gjest Gjest Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Det som er så jævlig med ME er at man ikke vet hvor dårlig man ender opp med å bli! Og noen blir grusomt dårlige i årevis, kanskje resten av livet. Så snakke om at energien skal gå opp er fint, men vær også realistisk i forhold til framtiden. Det kan hende han er syk så lenge dere har småbarn. ME blir for noen invalidiserende, og for mange styrer det hverdagen og livet fullstendig. Men han er selv uenig i diagnosen? Det er litt rart synes jeg, siden han tydeligvis har vært hos lege for å få hjelp med plagene sine? Kan hende dere må starte med å akseptere at han er syk, og at hverdagen må legges til rette ut fra det? Da er f.eks. ikke oppussing noe lurt siden dere samtidig har et lite barn. Så her gjelder det å prioritere!
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 dette er som om jeg skulle sagt det selv (til deg over her) Anonym poster: d13e51fbbfb08651ddb1649532dd6e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå