Gjest *kokos* Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Jeg er blodfersk lavkarber, og ikke vant til fettrik mat. Noen her snakker om å spise tyrkisk joghurt med kremfløte, seterrømme osv, masse smør i panna, og jeg lurer på hvorfor. Jeg har nå kutta massivt i karbohydratene, men klarer ikke tanken på å spise så mye fet mat. Jeg har begynt med smør i pureene og jeg spiser fete oster, men jeg skjønner ikke hvorfor jeg bør spise seterrømme istedet for lettrømme. Det er jo maaange flere kalorier, og bare birelitt færre karbohydrater. Er denne karbo-forskjellen likevel avgjørende? Er det det risikoen for for lavt kcal-inntak og dermed senket forbrenning som er årsaken til at noen her hiver innpå med fett, eller er det andre ting jeg ikke har forstått? Målet mitt er forøvrig minus 500 g i uka.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Det finnes mange gode bøker om dette og mange gode nettsider der du kan lese om hvorfor det er viktig å spise "fett" hvis du skal følge en lavkarbodiett. Viktig med riktig og variert fett, dette gir kropp og hjerne viktig energi og næring.Du legger ikke på deg av fettet i maten hvis du spiser svært lite karbohydrater. Husk å spise masse grønnsaker, kjøtt og fisk og les! Anonym poster: 67425d6cefebd03616609eebb4fce622 1
skruf Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Jeg spiser moderat lavkarbo. Men drikker ikke fett;) Det jeg gjør er å spise f.eks div nøtter, avocado, meierismør, bruke seterrømme der det er naturlig å bruke rømme (f.eks som tilbehør til laks). Du trenger ikke drukne i fett, men ikke bruk lettprodukter. Jeg spiser helt vanlig mat, minus brød, pasta, ris..... Bruker mye blomkål. Lager blomkålris og blomkålstappe f.eks. Har vi taco-kveld så spiser jeg det som en salat, mens resten av familien spiser lefser og skjell.. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Fordi når du kutter karbohydratene, som utgjør drivstoffet for blant annet hjernen din, er du nødt til å erstatte det med noe. Hvis ikke stopper jo organene dine å fungere.. Protein gjør ikke samme nytten; du trenger enten fett (og/)eller karbohydrater. Videre er det også selvsagt fordi fett metter godt, og om du ikke får i deg nok kommer du til å være sulten og fysen på ting, og faren da er selvsagt at du sprekker. Anonym poster: 2c5f4d4c2d7625a5c709d1b917aa437d 5
Supraspinatus Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 (endret) Lettprodukter er bare produkter som har oppstått etter fettskrekken kom. Det er med andre ord bare tulleprodukter. Etterhvert som du velger seterrømme vil du legge merke til at denne smaker bedre og har mye bedre konsistens. Den kan også brukes til omtrent all matlaging og sprekker ikke like lett. Du kan faktisk piske den til krem eller smør. Det er ikke om å gjøre å spise mest mulig fett i mengde, men min erfaring tilsier at det er faktisk ganske vanskelig å få i seg nok. Det er ikke så lett å få i seg nok fett uten at volumet blir enormt. De 2-300g med karbohydrater jeg spiste før skal trossalt erstattes av 150-170g rent fett, og hvis jeg skulle valgt lettrømme måtte jeg ha spist 2 pakker. (Nå vil jo jeg selvfølgelig ikke spise en hel pakke seterrømme om gangen heller siden jeg har andre kilder til fett i kostholdet også). Et lite tacotips inspirert av det maya76 skrev: Jeg bruker isbergsalatblad, eller kinakålblad, som lefse. Nam nam. Endret 28. april 2013 av Supraspinatus 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #6 Skrevet 28. april 2013 Hvor mye fett du trenger avhenger av hvor lite karbo du spiser. Selv spiser jeg moderat lavkarbo, så trenger ikke så mye fett. En god ide er å regne ut næringsinnholdet i det du spiser, da får du mer oversikt. Mat på nett er en gratistjeneste, men litt tungvint å bruke, diett.no er mye enklere, men ikke gratis. Anonym poster: 511f589dbc5b5bad194da2fa6eed35ea
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #7 Skrevet 28. april 2013 Er det vanlig å bli sykt trøtt etter man har spist et "fett" måltid? Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Trudde det var nullkarbo/ketolysekuren man følger når man må spise mye feit mat.. Anonym poster: 965ecfead1a95316b83256bca4238e42
Supraspinatus Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Er det vanlig å bli sykt trøtt etter man har spist et "fett" måltid? Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9 Det er normalt å bli trøtt når du spiser et måltid som inneholder mye energi som kroppen må fordøye. Da strømmer det mye blod til magen og man vil føle seg litt trøttere. Er du i innkjørings/tilvenningsfasen er det normalt å bli litt trøtt generelt. Drikk godt med vann og erstatt elektrolytter om du går oftere på do enn vanlig. Akk dere nyfrelste lavkarbofanatikere. Hvorfor gidder du? Du vet du kommer til å bli sablet ned i en slik diskusjon allikevel? Trudde det var nullkarbo/ketolysekuren man følger når man må spise mye feit mat.. Anonym poster: 965ecfead1a95316b83256bca4238e42 Mest mulig betyr jo ikke at man skal spise en absolutt mengde som er vanvittig mye større enn man normalt gjør. Det betyr bare at mesteparten av energien en får i seg skal komme fra fettkilder. Når man spiser et kosthold som har (for kvinner) mellom 16-1800kcal så er 80% fett bare 140-160g med fett eller litt over en halv pakke med smør. Og nå brukte jeg det som eksempel. Det er ikke vanlig å spise en halv pakke med smør for å få i seg nok fett. 5
Løvetanten Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Er det vanlig å bli sykt trøtt etter man har spist et "fett" måltid? Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9 Jeg blir ikke trøtt etter et måltid, men når jeg fremdeles spiste f.eks pasta eller ris sammen med maten ble jeg alltid kjempetrøtt etter et måltid. Og spesielt om det var både fett og karborikt. 1
Gjest *kokos* Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 (endret) Lettprodukter er bare produkter som har oppstått etter fettskrekken kom. Det er med andre ord bare tulleprodukter. Etterhvert som du velger seterrømme vil du legge merke til at denne smaker bedre og har mye bedre konsistens. Den kan også brukes til omtrent all matlaging og sprekker ikke like lett. Du kan faktisk piske den til krem eller smør. Det er ikke om å gjøre å spise mest mulig fett i mengde, men min erfaring tilsier at det er faktisk ganske vanskelig å få i seg nok. Det er ikke så lett å få i seg nok fett uten at volumet blir enormt. De 2-300g med karbohydrater jeg spiste før skal trossalt erstattes av 150-170g rent fett, og hvis jeg skulle valgt lettrømme måtte jeg ha spist 2 pakker. (Nå vil jo jeg selvfølgelig ikke spise en hel pakke seterrømme om gangen heller siden jeg har andre kilder til fett i kostholdet også). Et lite tacotips inspirert av det maya76 skrev: Jeg bruker isbergsalatblad, eller kinakålblad, som lefse. Nam nam. Aha, da forstår jeg mer. Det var jo veldig mye fett! Jeg spiser mye gulrot og en del lavkarboknekkebrød, samt 1 frukt hver dag, forøvrig veldig få karbohydrater. Da bør jeg kanskje begynne å jekke opp fettbruken da? Ang det å registrere det en spiser, er det for å sjekke at karbo- og fettinntaket er i balanse, og for å sjekke at jeg ikke overgår ønska kalorimengde? Er liksom litt usikker på hva jeg skal se etter når jeg registrerer maten. Har heller ikke bestemt meg for hvilken lavkarboretning jeg vil følge enda. Alt virker så komplisert, jeg vet bare at jeg liker maten som lavkarbokostholdet kan tilby meg! Endret 29. april 2013 av *kokos*
Drizzt Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Lettprodukter er bare produkter som har oppstått etter fettskrekken kom. Det er med andre ord bare tulleprodukter. Lettprodukter oppsto som et alternativ for de som ville slanke seg ved å redusere fettet i maten sin. Jeg blir kvalm av å ty til de fete alternativene som f.eks. helmelk, så disse ekstreme lavkarbo tulledietter er ikke noe for meg. 1
Supraspinatus Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Lettprodukter oppsto som et alternativ for de som ville slanke seg ved å redusere fettet i maten sin. Jeg blir kvalm av å ty til de fete alternativene som f.eks. helmelk, så disse ekstreme lavkarbo tulledietter er ikke noe for meg. Det var basert på teorien om at fett gav hjertesykdom. Noe som det ikke finnes grunn for å tro lenger. Det hadde svært lite med slanking å gjøre. Det kom senere. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Lettprodukter oppsto som et alternativ for de som ville slanke seg ved å redusere fettet i maten sin. Jeg blir kvalm av å ty til de fete alternativene som f.eks. helmelk, så disse ekstreme lavkarbo tulledietter er ikke noe for meg. Nå er jo ikke lavkarbo ekstremt da. Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9 7
Drizzt Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 (endret) Det var basert på teorien om at fett gav hjertesykdom. Noe som det ikke finnes grunn for å tro lenger. Det hadde svært lite med slanking å gjøre. Det kom senere. Nei da, det er jo bare sunt å spise seg mett med fett. Særlig må man satse på helmelk og mettet fett + transfett i kjøtt og meieriprodukter, ikke sant? For det er jo kjempe sunt med mettet fett og transfett. AB, jo, det er ekstremt når man unngår karbohydrater som om de var giftige og prøver å kompensere med fett istedet. Men gjør som dere vil, folkens. Endret 29. april 2013 av Drizzt 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #17 Skrevet 29. april 2013 Aha, da forstår jeg mer. Det var jo veldig mye fett! Jeg spiser mye gulrot og en del lavkarboknekkebrød, samt 1 frukt hver dag, forøvrig veldig få karbohydrater. Da bør jeg kanskje begynne å jekke opp fettbruken da? Ang det å registrere det en spiser, er det for å sjekke at karbo- og fettinntaket er i balanse, og for å sjekke at jeg ikke overgår ønska kalorimengde? Er liksom litt usikker på hva jeg skal se etter når jeg registrerer maten. Har heller ikke bestemt meg for hvilken lavkarboretning jeg vil følge enda. Alt virker så komplisert, jeg vet bare at jeg liker maten som lavkarbokostholdet kan tilby meg! Ang registrering er det for det første lurt fordi man kan få i seg mer karbo enn man tror, og for å sjekke kalorier. I begynnelsen fant jeg ut at jeg lå på 800 kalorier til dagen, det er jo altfor lite, man risikerer at forbrenningen settes ned. Jeg begynte da å spise mer fett. Det er lett å spise for lite i begynnelsen, for man innbiller seg at man spiser mer enn man tror. Anonym poster: 511f589dbc5b5bad194da2fa6eed35ea 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #18 Skrevet 29. april 2013 Nei da, det er jo bare sunt å spise seg mett med fett. Særlig må man satse på helmelk og mettet fett + transfett i kjøtt og meieriprodukter, ikke sant? For det er jo kjempe sunt med mettet fett og transfett. AB, jo, det er ekstremt når man unngår karbohydrater som om de var giftige og prøver å kompensere med fett istedet. Men gjør som dere vil, folkens. Det kan kanskje kalles ekstremt når man jobber hardt for å ikke få i seg noe som helst karbo og inntar unormale mengder fett. Men lavkarbo trenger ikke være slik. Kan jo bare snakke for meg selv; ved å unngå tilsatt sukker, brød, potet og pasta (nå tåler jeg ikke gluten uansett) så fungerer kroppen min mye mye bedre enn den gjør hvis jeg spiser det. For å få nok energi da så må jeg spise litt mer fett, men for min del er det da snakk om f.eks ost, avokado, rømme, melk og smør. Synes ikke det er så innmari ekstremt å spise. Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #19 Skrevet 29. april 2013 Nei da, det er jo bare sunt å spise seg mett med fett. Særlig må man satse på helmelk og mettet fett + transfett i kjøtt og meieriprodukter, ikke sant? For det er jo kjempe sunt med mettet fett og transfett. AB, jo, det er ekstremt når man unngår karbohydrater som om de var giftige og prøver å kompensere med fett istedet. Men gjør som dere vil, folkens. Når ble rent kjøtt så farlig? Hva er det du spiser da egentlig? Anonym poster: 87e41eb5f1cc2304b8d593b7f99182d9 2
Supraspinatus Skrevet 29. april 2013 #20 Skrevet 29. april 2013 Nei da, det er jo bare sunt å spise seg mett med fett. Særlig må man satse på helmelk og mettet fett + transfett i kjøtt og meieriprodukter, ikke sant? For det er jo kjempe sunt med mettet fett og transfett. AB, jo, det er ekstremt når man unngår karbohydrater som om de var giftige og prøver å kompensere med fett istedet. Men gjør som dere vil, folkens. Rett i forsvarsposisjon? Jeg har ikke sagt noe om transfett. Det er ganske gode bevis på at transfett øker risiko for hjertesykdom. Kanskje utenom akkurat transfettsyren CLA som finnes i svært små mengder i kjøtt og meieriprodukter. Det finnes ikke noe gode bevis for at mettet fett generelt gir økning i hjertedød. Det spiller ingen rolle om du er enig i det eller ikke. Det er heller ikke snakk om å tro at karbohydrater er giftig. Hvor får du disse tingene fra? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå