AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Skal kjøpe et hus av min far, og lurer litt på om det er noen lur måte å gjøre dette på. Pappa har arvet huset av sine foreldre og kjøpt søsteren ut for 250 000,-. Huset er nå pusset opp i 5 år og jeg har leid det i ett år. Jeg og samboeren min ønsker å kjøpe det til takst for å unngå konflikter med mine to søsken. Det er ikke tatt takst på huset enda, men viss vi sier det koster 1 million for letthetens skyld. Hvordan kan vi få det til at både pappa og vi sitter igjen med mest mulig penger. Altså minst mulig skatter og avgifter. Kan det være en løsning å si at vi kjøper det for fks 600 000,- på papiret, og gir 400 000, litt hver måned i noen år? Eller at vi tar opp lån av min far på noe vis? Jeg for min del slipper nok å ta opp lån siden jeg har penger på konto. Men samboeren min må ta opp lån i banken uansett. Hvordan svarer dette seg? Man får jo også skattefradrag på lån. Jeg er desverre ganske på bærtur når det gjelder slike økonomiske ting, så sitter veldig stor pris på all hjelpen jeg kan få. Anonym poster: 7a4bab5a6784d6833de6633b51bbfc2c
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2013 #2 Skrevet 28. april 2013 Det er noen regler angående forskudd på arv her - sjekk det ut. Dette forutsetter også at dine søsken får tilsvarende sum senest når din far dør (eller når avtale om et eventuelt uskifte opphører for en gjenlevende ektefelle). Hvis dere velger løsningen med arv så må du sørge for særeie på dette beløpet. Uansett er det vel her dokumentavgift til staten som må betales (2,5 % av kjøpesummen) og takst.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #3 Skrevet 28. april 2013 Din far må skatte av gevinsten ved salget, hvis han ikke selv har bodd der ett av de siste to år. Såvidt jeg forstår har du bodd der et år, og det er jo veldig dumt. For å unngå skatt, bør din far flytte inn i huset i et år. Han kjøpte søsteren ut for 250.000 ergo var huset verdt 500.000, og han må da skatte av 500.000 som er gevinst hvis han selger til deg for 1 mill. Det er ganske mye penger! Han kan trekke fra dokumenterte utgifter han har hatt ved oppussing, da. Å kjøpe til langt under verdien, er å anse som gavesalg, og du vil kunne få skattesmell på gaven. Dette forutsetter at ligningsmyndighetene finner ut av at du har kjøpt huset til langt under takst, og det er veldig forskjellig fra kommune til kommune hvor lett de finner ut av slikt. Din samboers lån og lånefradrag har lite med denne problemstillingen å gjøre. Banken vil ha takstpapirene for å vite hva de finansierer, og gir lån. De rapporterer ikke taksten til myndighetene. Din far har lov til å gi deg skattefri gave på litt over 30.000 i året. Dersom du låner penger av han og han ettergir 30.000 i året, vil jo huset etterhvert bli nedbetalt, men det tar tid. Mitt råd er at han flytter inn et år, og så kjøper dere huset av han på normalt vis. Anonym poster: ad312f94452d6a184e457a7028d2300d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå