Gå til innhold

Hvorfor pisser bikkja inne? Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest Roskva
Skrevet

Den ene bikkja vår, ei tispe på 4 år har en forferdelig kjedlig uvane. På tross av at vi lufter begge bikkjene flere ganger i løpet av dagen og hver eneste kveld før vi legger oss, skjer det rett som det er at hun pisser inne.

Nå er jeg rimlig lei av å skure gulv med alskens såper og salmiakk.

Disse uhellene forekommer kun på nattestid. Noen ganger våkner jeg av at hun går rundt og stresser og tripper, da tar jeg henne ut og skryter meg i hel av henne når hun gjør fra seg i håp om at hun skal forstå at det er ute pissinga hører til.

I hverdagen blir de også luftet før fuglene fiser da min samboer drar tidlig på jobb + at jeg lufter dem igjen når jeg står opp et par timer etterpå. Så de mangler ikke lufting for å si det slik.

I følge dyrlegen er hun helt frisk.

Jeg begynner å lure på om hun kanskje er mørkeredd, eller redd for "spøkelser". Det hører med til historien at disse "uhellene" begynte da vi bodde i et svært hjemsøkt hus. Vet det er mange som ikke tror på slike ting, men det får bare være, men med de erfaringene jeg har gjort meg er jeg ganske overbevist om at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare.

Bikkja reagerte veldig, men jeg bortforklarte det med at det bare var lyder utenfra o.s.v. Men etterhvert begynte ubehagelige ting og skje og jeg ble selv livredd.

Vi flytta til en leilighet, bodde der et år og ingen uhell skjedde.

Nå bor vi i huset til min samboers avdøde besteforeldre, hvor man merker nærvær av den ikke synlige sorten, bare at her føles det verken skummelt eller ubehaglig.

Derfor lurer jeg jo på om bikkja er redd for dette her eller om hun rett og slett er mørkeredd?

Litt rart om hun er mørkeredd da hun ikke reagerer eller gjør noe andre steder.

Ble et langt innlegg, men ville bare forklare hele greia.

Noen som har peiling på hvorfor hun gjør fra seg inne?

Har prøvd å ha henne i bur om nettene, men da var hun helt fra seg og jeg har ikke samvittighet til å utsette henne for det.

Ellers har jeg stengt av området hvor hun har pleid å gjøre fra seg og så langt har det hjulpet, men det har jeg jo gjort tidligere også og etter en tid har hun bare funnet seg en ny plass å tømme blæra.

Hun er jo verdens herligste bikkje, men denne uvanen begynner jeg å bli svært lei.

Tips/råd noen????

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Aner ikke hva du kan gjøre, siden du har prøvd alt. Synes bare dette høres veldig trasig ut. Dyr er mye mer følsomme enn oss mennesker, så det er nok noe hun reagerer på. Bare uvisst hva og hvordan dere kan fikse dette.

Har dere prøvd DAP?

AnonymBruker
Skrevet

naar du sier du har proevd bur paa natten. Har du trent henne opp til aa vaere i det god tid paa forhaand, eller bare plutselig satt henne i bur?

Anonym poster: 2b8e0ea2ced5b471abac1e7d9d8b802f

Skrevet

Om hun bare er mørkeredd, hva med å ha på litt lys om natta?

Skrevet (endret)

Først og fremst ikke bruk salmiakk. Det inneholder ammoniak noe som sier til hunder og katter at her er det ok å tisse og markere. Urinen deres inneholde ammoniak. Vask av med vanlig såpevann og spray med Get Off urinfjerner.

Endret av Ismara
AnonymBruker
Skrevet

Kan være i forb. med løpetid, eller så kan det være markering.

Anonym poster: f0192af4a583c7cb79dcea81997d96cd

Gjest Rosetorne
Skrevet

Sikker på at hun er helt frisk fysisk? For tisper kan lett få urinveisinfeksjon og/eller livmorbetennelse. Det at hun er urolig kan komme av ubehag og smerter. Hadde bestillt ny time for å utelukke sike smertefulle og farlige tilstander.

Gjest Roskva
Skrevet

Takker for svar!

Dette med salmiakk visste jeg ikke, så da lærte jeg noe nytt i dag også :) Har kjøpt en såpe på dyrebutikk nå som visstnok skal fjerne lukt etter katter og hunder :)

Tviler på dette er i forb. med løpetid, det skjer uansett tid på året. Mulig det er markering, men syns det virker litt rart det også.

Usikker på om hun er mørkeredd egentlig også, hadde en periode hvor vi prøvde å ha et lite lys på, men det funket heller ikke.

Nå har hun sengen like ved vår, hun ligger så og si rett ved siden av meg. Så langt har vi ikke hatt noen flere uhell, men om det er fordi sengen står så nærme kan jo bare være tilfeldig :)

Hun virker jo ikke syk, hun stresser ikke på noen måte ellers når hun gjør fra seg. På tur er det ingen problemer, da er jo alt bare fryd ser det ut til.

Men skal ha henne til vaksinering, så jeg vil nok be om en sjekk i samme slengen, bare for å være på den helt sikre siden, vil jo ikke hun skal ha det vondt heller, det er jo babyen vår ;)

Skrevet

En ting du ikke sier noe om - Skjer dette når som helst eller feks. kun når dere ikke er hjemme? Kan det være et tegn på utrygghet alene, begynnelse på separasjonsangst? Dere har flyttet en god del med henne, noen hunder tåler ikke flytting så veldig bra.

Hvis det ikke er noe galt med henne vil jeg si det bare er en ting å gjøre. Tilbake til renslighetstrening 101! Ut etter hver lur, måltid, drikking, leking osv. sperr av området dere er på eller lignende slik at du alltid har full kontroll på henne. Da bør du kunne se når hun er på vei til å gjøre noe, kan enten ta henne med ut med en gang eller avbryte hvis hun rekker å starte inne og deretter ta henne med ut. Alle uhell må vaskes opp ekstremt godt.

Hunder er vanedyr slik som oss. Er de vandt med å tisse i kjøkkendøra så fortsetter de med det. Er det vant med å tisse ute så fortsetter de med det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...