Gå til innhold

Om det å overanalysere og tolke ting negativt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt om dette er riktig sted å poste, men problemet er følgende: Jeg tolker og analyserer ting som folk sier veldig lett negativt. Dette fører til at jeg ofte ikke orker å være så mye med venner og familie, for det er så slitsomt å analysere og gruble hele tiden. Da jeg snakket med en person om dette (som ikke kjenner meg), sa han at det ofte er et snev av sannhet i det dersom vi tolker noe negativt pga. at vi har intuisjonen vår. Er det riktig? :( Har jeg altså grunn til tolke ting negativt hver gang jeg gjør det? Er det ikke slik at jeg overanalyserer likevel? At han sa dette, gjør meg bare enda mer paranoid.

Anonym poster: 85b7282ef3d50712518c5f00395120b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en slik som kan bli fornærmet og si fra hvis jeg synes noen jeg kjenner har gått over streken. Men jeg tenker aldri at jeg har overtolket. Jeg tenker at de har vært ubetenksomme og ufølsomme.

Anonym poster: b6022c3cceaeb4f89688c30f422422e0

Skrevet

Kjenner meg igjen. Brukte mye tid tidligere tolke ting ( situasjoner osv ). Alltid fått høre at jeg tolker for mye og følsom osv, men det har vist seg i ettertid at jeg har hatt veldig mye rett. Gikk til ei healer engang, han mente også at jeg kunne bare være i ett rom og kjente stemningen i rommet uten at noen sa noe. Og jeg kan kjenne meg veldig uvel og utilpass ( selv om ingen har sagt noe,) . Jeg vil påstå at jeg har veldig sterk intuisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Men jeg er så redd for at jeg har rett. Redd for at alt det som jeg overtolker ikke er overtolkninger, men at det i stedet er sannhet. Jeg håper jo at det er motsatt, at det bare er jeg som er pessimist og paranoid. Er det slik at dersom jeg føler noen mener noe negativt med det de sier, så er det også mest sannsynlig negativt ment? At det er intuisjonen min som er så sterk? Jeg håper jo det motsatte, at det bare er jeg som er paranoid og negativ.. Folk sier alltid at jeg overanalyserer og vrenger ting slik at det blir negativt når det ikke var ment slik, men nå lurer jeg på om jeg egentlig har rett og at de bare lyver til meg for å skåne meg. :(

Anonym poster: 85b7282ef3d50712518c5f00395120b7

Skrevet

Hvis du grubler på noe du mener er viktig, hva er det som stopper deg fra å spørre den det gjelder om bekymringen din er riktig? Da vil du få svar, og så forholder du deg til det. Velger personen å ikke være ærlig, så er ikke det ditt problem. Du har spurt, og vedkommende har hatt sjansen til å oppklare.

Mye kan løses veldig enkelt hvis man bare snakker sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sånn som lett kan overanalysere og tolke ting negativt, og jeg tror ikke det er sånn at man nødvendigvis har rett når man gjør det.

Kan være dårlig selvtillit og da tolker man jo lett ting negativt ofte. Jo mer du tenker på det, jo mer sant føles det. Tror man har godt av å tvile litt på seg selv i sånne tilfeller, og stoppe seg selv og spørre:"var det nå virkelig sånn det var eller er det sånn det føltes for meg?"

Noen ganger har man jo rett, men alle kan ikke like en. Sånn er det bare. Man må rett og slett takle at noen vil tenke og kanskje mene noe negativt om deg.

Anonym poster: f006c509a817a1817b394ffba662af1c

Skrevet

Jeg synes det bli vanskelig for oss å svare på det her på nettet. Vi vet jo ikke hvordan din omgangskrets er. For alt vi vet kan de være noen skikkelige drittsekker som behandler deg dårlig. I såfall burde du stole på magefølelsen din som hjelper deg å beskytte deg selv. Dersom de du omgås er ordentlige folk og at du misstolker så kan dette være veldig negativt for deg og ødelegge relasjoner du måtte ha.

Jeg anbefaler deg å fortelle dette til noen andre som kan se litt objektivt på ting og som du stoler på. Hva tror denne personen? Er det noe rett i dine antagelser osv?

Skrevet

Hei,

Jeg tror du må skille mellom det at folk sier/mener noe negativt, og det at de har noe personlig i mot deg. Dessverre er det sånn at mange mennesker snakker uten å tenke, og mange mennesker kan være kjipe mot andre fordi de har en dårlig dag, ikke fordi de har noe i mot deg! Mange mennesker mangler jo også totalt sosiale antenner, og da sier de mye stygt, fullstendig uten å mene noe med det! Det er forresten også typisk for mennesker med veldig dårlig selvtillitt, at de er så opptatt av å få bekreftelse fra deg, at de ikke merker at de samtidig framstiller seg og sitt som mye bedre enn deg og ditt.

Med andre ord, det kan godt hende du har rett i at folk sier mye negativt, og at det blir negativ stemning. Men det betyr ikke at du trenger å ta det personlig. Prøv heller å være litt forståelsesfull med enkelte mennesker som ikke er så sosialt flinke. Men si i fra når de går over grensa.

Ofte er det også sånn at folk som sier negative ting til deg er folk som stoler mer på deg! Hvis noen er i en veldig spent sosial situasjon (for eksempel foreldre som krangler mye), så jobber de så hardt sosialt når de er i den situasjonen, at når de er med noen de stoler på og slapper av med, så bobler det fort mye negativt til overflaten. Hvis du er en sånn person som alltid svarer snilt og hyggelig uansett, så risikerer du at dette skjer med deg.

Egentlig hadde det vært fint om du kunne gi oss et eksempel, så er det lettere for oss å si om det er ubetenksomme mennesker, slemme kommentarer eller/og overtolking fra din side.

Skrevet

Intuisjon er ofte en umiddelbar følelse man har i en gitt situasjon. Analyser er noe som foregår i ditt hode i ettertid, der du plukker fra hverandre alle bestanddeler i en situasjon og fortolker bildet, ut fra dine erfaringer og følelser. Det å være intuitiv og det å være analyserende/fortolkende er ikke nødvendigvis det samme.

Det å være over-analyserende er for meg et uttrykk for å være redd for at omgivelsene alltid har noe negativt på lur som kan ta deg. Kanskje også uttrykk for et lavt selvbilde, der man leter etter negative bekreftelser på seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...