BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Jeg skal gifte meg i 2014, og har allerede begynt å tenke på antrekk til gjestene. Jeg er redd for at noen dukker opp i bunad. Jeg er veldig, veldig glad i bunad - men jeg vil faktisk ikke at noen skal ha dette på i bryllupet. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal fortelle dette her. Er det normalt å fortelle gjester at man ikke ønsker at de kommer i bunad? Blir det for dumt? Hva mener dere om dette?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Tja, du kan vel skrive "uformelt pent" eller noe som kleskode? Bunad er regnet som et gallaantrekk. Anonym poster: 0f5c90a461ebede57f379ab78784c83c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Bunad går vel under alle kleskodene. Hvorfor ønsker du ikke at gjestene dine ikke skal få gå i bunad? Anonym poster: 13fad90ff2309819a9cd9c5ba115f8ce 2
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 27. april 2013 Bunad går vel under alle kleskodene. Hvorfor ønsker du ikke at gjestene dine ikke skal få gå i bunad? Anonym poster: 13fad90ff2309819a9cd9c5ba115f8ce Mest fordi jeg ikke føler at bunad passer i et bryllup 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Er faktisk enig med deg TS. Jeg syns at bunader er fine og har en selv, men ville aldri brukt den i et bryllup. Syns ikke at det passer inne blant de andre finklærne. Anonym poster: ddabfad5609990e0ffa626bd95e51f62
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Men kjære deg. Selv om det er din dag, så betyr det ikke at du får bestemme alt. Har du gjester der for at de skal være rekvisitter i prinsessedrømmen din, eller har du dem der fordi du vil dele dagen med folk du bryr deg om? Er det det sistnevnte, så foreslår jeg at du forventer at gjestene holder seg til normal skikk og bruk - og ikke til dine detaljstyringer. Det er helt greit å ikke ha sansen for bunader i bryllup, men det ER et vanlig antrekk i slike anledninger. Mange oppfatter det som det fineste de har. Og jeg synes faktisk ikke du har noe med hva folk kommer kledd i så lenge det kun er dine egne preferanser som er problemet ditt (det er selvfølgelig noe annet om noen gir blanke i normal folkeskikk og møter opp halvnaken eller i brudekjole). Anonym poster: d8b15013dc5e5e36b8db2175f57d5baf 9
plix Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 (endret) Om noen av gjestene som skal bli invitert eier en bunad, skal du virkelig ikke se bort i fra at de kommer i den- uansett. Bunad er regnet som et godkjent antrekk uansett bryllup. Kilden min er et google-søk da jeg skulle finne ut av hvilke kleskoder betydde hva. Da kom altså bunad opp som ok uansett. Det enkleste er kanskje da å si rett ut? Men det kan virkelig oppfattes som frekt av enkelte. Her har du en nøtt ja.. Edit: skrivefeil Endret 27. april 2013 av minibelle 2
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #8 Skrevet 27. april 2013 Men kjære deg. Selv om det er din dag, så betyr det ikke at du får bestemme alt. Har du gjester der for at de skal være rekvisitter i prinsessedrømmen din, eller har du dem der fordi du vil dele dagen med folk du bryr deg om? Er det det sistnevnte, så foreslår jeg at du forventer at gjestene holder seg til normal skikk og bruk - og ikke til dine detaljstyringer. Det er helt greit å ikke ha sansen for bunader i bryllup, men det ER et vanlig antrekk i slike anledninger. Mange oppfatter det som det fineste de har. Og jeg synes faktisk ikke du har noe med hva folk kommer kledd i så lenge det kun er dine egne preferanser som er problemet ditt (det er selvfølgelig noe annet om noen gir blanke i normal folkeskikk og møter opp halvnaken eller i brudekjole). Anonym poster: d8b15013dc5e5e36b8db2175f57d5baf Hva var vitsen med den kommentaren egentlig? Ser jo ut som om du har skrevet de andre svarene her også?
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 27. april 2013 Om noen av gjestene som skal bli invitert eier en bunad, skal du virkelig ikke se bort i fra at de kommer i den- uansett. Bunad er regnet som et godkjent antrekk uansett bryllup. Kilden min er et google-søk da jeg skulle finne ut av hvilke kleskoder betydde hva. Da kom altså bunad opp som ok uansett. Det enkleste er kanskje da å si rett ut? Men det kan virkelig oppfattes som frekt av enkelte. Her har du en nøtt ja.. Edit: skrivefeil Takk for fin tilbakemelding Jeg snakket med en venninne om dette, og etter praten med henne, endret jeg mening Så joda, blir nok bunad!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #10 Skrevet 27. april 2013 Hva var vitsen med den kommentaren egentlig? Ser jo ut som om du har skrevet de andre svarene her også? Nei, sjekk signaturen. Vitsen? Å informere om jeg synes du er litt frekk mot gjestene dine, rett og slett. Anonym poster: d8b15013dc5e5e36b8db2175f57d5baf
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #11 Skrevet 27. april 2013 Nei, sjekk signaturen. Vitsen? Å informere om jeg synes du er litt frekk mot gjestene dine, rett og slett. Anonym poster: d8b15013dc5e5e36b8db2175f57d5baf Ærlig talt. Hvis du tror at jeg skulle si det til dem, så tror du helt feil. Men jeg spurte om det var normalt. OG jeg er jo ikke frekk.
plix Skrevet 27. april 2013 #12 Skrevet 27. april 2013 Takk for fin tilbakemelding Jeg snakket med en venninne om dette, og etter praten med henne, endret jeg mening Så joda, blir nok bunad! Veldig bra, ettersom min personlige mening er at bunader aldri skal være et plagg som skal måles mot moter i tiden. Bunaden bør få stå i sin egen, tidløse klasse. At de kan oppfattes som gammeldags kan jeg skjønne, men det skulle da egentlig bare mangle.. De fleste har jo en veldig gammel historie bak seg
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 27. april 2013 Veldig bra, ettersom min personlige mening er at bunader aldri skal være et plagg som skal måles mot moter i tiden. Bunaden bør få stå i sin egen, tidløse klasse. At de kan oppfattes som gammeldags kan jeg skjønne, men det skulle da egentlig bare mangle.. De fleste har jo en veldig gammel historie bak seg Syntes bunader er råflotte, og ser ikke på dem som gammeldagse Bare følte ikke at de passet inn i et bryllup FØR jeg skrev innlegget Men har et annet syn på det nå 2
CathFoto Skrevet 27. april 2013 #14 Skrevet 27. april 2013 Med en gang du går utenfor vanlige skikk og bruk regler vil du møte motstand. Og det er relativt spesielt og kanskje også litt vel detaljstyring å si at et antrekk som er godkjent i alle kleskoder ikke er godkjent i deres bryllup fordi bruden ikke synes det er passende. Men for å svare på det du faktisk spør om, skriv det i invitasjonen: Bunad ikke ønsket. Det finnes vel ingen annen måte annet enn å si det? For iom det er godkjent til alle kleskoder så kan ikke folk tenke seg til det selv.
CathFoto Skrevet 27. april 2013 #15 Skrevet 27. april 2013 Syntes bunader er råflotte, og ser ikke på dem som gammeldagse Bare følte ikke at de passet inn i et bryllup FØR jeg skrev innlegget Men har et annet syn på det nå Så denne etter jeg hadde svart. Bra!
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #16 Skrevet 27. april 2013 Med en gang du går utenfor vanlige skikk og bruk regler vil du møte motstand. Og det er relativt spesielt og kanskje også litt vel detaljstyring å si at et antrekk som er godkjent i alle kleskoder ikke er godkjent i deres bryllup fordi bruden ikke synes det er passende. Men for å svare på det du faktisk spør om, skriv det i invitasjonen: Bunad ikke ønsket. Det finnes vel ingen annen måte annet enn å si det? For iom det er godkjent til alle kleskoder så kan ikke folk tenke seg til det selv. Altså jeg har faktisk ikke giftet meg før - dette er første gang. Og jeg visste ikke engang at det var vanlig å gå med bunad i bryllup. Derfor jeg spør her.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #17 Skrevet 27. april 2013 OK, jeg uttrykte meg nok litt klønete. La meg omformulere det til at det ville vært frekt mot gjestene å gjøre noe sånt. Og det første innlegget mitt var en forklaring til hvorfor jeg synes det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor bruden/brudeparet skal drive og detaljstyre hva gjestene skal ha på seg kun basert på hva de selv liker og ikke liker. Anonym poster: d8b15013dc5e5e36b8db2175f57d5baf 1
plix Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Syntes bunader er råflotte, og ser ikke på dem som gammeldagse Bare følte ikke at de passet inn i et bryllup FØR jeg skrev innlegget Men har et annet syn på det nå Fort gjort å bli farget av bryllupsfilmer og serier fra utlandet, hvor alle kjører galla eller lignende (Hinter ikke at dette var til deg.) Jeg måtte selv lese meg opp på hva som var normen, slik at vi ikke krasjer med alt og kjører kun vår egen stil Det har seg slik at tradisjoner er noe som står høyt i familien Lykke til videre i planleggingen!
BrudenMarthe Skrevet 27. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 27. april 2013 Fort gjort å bli farget av bryllupsfilmer og serier fra utlandet, hvor alle kjører galla eller lignende (Hinter ikke at dette var til deg.) Jeg måtte selv lese meg opp på hva som var normen, slik at vi ikke krasjer med alt og kjører kun vår egen stil Det har seg slik at tradisjoner er noe som står høyt i familien Lykke til videre i planleggingen! Hehe. Sant så sant Tror nok jeg har blitt litt for ivrig og fascinert av den amerikanske stilen
CathFoto Skrevet 27. april 2013 #20 Skrevet 27. april 2013 Altså jeg har faktisk ikke giftet meg før - dette er første gang. Og jeg visste ikke engang at det var vanlig å gå med bunad i bryllup. Derfor jeg spør her. Du sa at du ikke ønsket det, og lurte på hvordan du skulle si i fra om det. Og om det ble for dumt, og hva vi mente om det. Og det svarte jeg på saklig og med min mening, som du ba om i hovedinnlegget. Men som sagt glad for at du har endret mening på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå