AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 For to dager siden solgte jeg leiligheten til 250.000 over takst og enda mer over prisvurdering, i dag snakka jeg med ei venninne som har gjort det samme. Megleren til venninnen min kunne ikke gi henne noe klart råd, men hun fikk inntrykk av og snakket med andre meglere hun kjenner som sa at hun burde godta budet. Skjønner ikke desperate boligkjøpere at de ødelegger for hverandre? Anonym poster: c7db7fdfd69bea8de7e49bb2830b1ebd
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Solgte selv leiligheten før visning til en høyere salgspris enn megleren forventet _hvis_ jeg var heldig. Kjøperen har tydeligvis ikke kjennskap til salgsprisene i området. Jaja, jeg klager ikke - slipper mellomfinaninsering og regner med at jeg hadde kommet dårligere ut av det med tanke på hvor mange som kontaktet megler, gjennomskvadratmeterpriser og andre ting. I mitt tilfelle var jeg heldig med kjøper, leiligheten passet ham perfekt ifht preferanser osv. -Elise Anonym poster: 8466d58b50179fbbc77334f3a7665106
Gjest Herr Heftig Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 (endret) For to dager siden solgte jeg leiligheten til 250.000 over takst og enda mer over prisvurdering, i dag snakka jeg med ei venninne som har gjort det samme. Megleren til venninnen min kunne ikke gi henne noe klart råd, men hun fikk inntrykk av og snakket med andre meglere hun kjenner som sa at hun burde godta budet. Skjønner ikke desperate boligkjøpere at de ødelegger for hverandre? Anonym poster: c7db7fdfd69bea8de7e49bb2830b1ebd Jo, de skjønner det, men de kan jo ikke akkurat samarbeide pga. fangenes dilemma problematikk. http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoners_dilemma Endret 27. april 2013 av Herr Heftig
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Har ikke noe med å være desperat boligkjøpere. Har man finansiering og man har lyst på boligen så er vell ikke det rart at man er villig til å gå over prisantydning. Det kan være mange personlige grunner til at boligen din var verdt ekstra for kjøperene. Er selv på boligjakt nå og fant en perfekt leilighet. For meg, grunnet mitt forhold til området og at dette er et område hvor jeg har bodd hele livet ga dette også leiligheten større verdi for meg. Det er dessuten sjeldent disse leilighetene er til salgs da det ser ut som folk stortrives der. Dessuten går de svært sjeldent under prisantydning så jeg slo til litt over. For meg er den verdt det om jeg får tilslag på budet! Anonym poster: 6879cb6d864a0bd4519ae532754efb9d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Å det var sikkert tilfelle med din også. Folk går ikke over pris antydning for morro skyld. Da mener de at den er verdt det, og de har veldig lyst på den. Anonym poster: 6879cb6d864a0bd4519ae532754efb9d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Å det var sikkert tilfelle med din også. Folk går ikke over pris antydning for morro skyld. Da mener de at den er verdt det, og de har veldig lyst på den. Anonym poster: 6879cb6d864a0bd4519ae532754efb9d Kun en interessent på min leilighet iallfall:) Skal veldig mye til for at megler anbefaler salg før visning. AB 2, Elise Anonym poster: 8466d58b50179fbbc77334f3a7665106
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Samme om det kun er en intressent. Er leiligheten i den personens øyne verdt mere en prisantydning byr vedkommende kanskje over for å skremme bort evt andre kjøpere og vise at "jeg gir hva det koster, denne er min!" var litt sånn jeg tenkte da jeg la inn bud. Om det funket gjenstår å se. Anonym poster: 6879cb6d864a0bd4519ae532754efb9d
Gjest jurgy Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 (endret) Er ikke noe som heter "over takst", bare markedspris. En bolig vil alltid være verdt hva kjøperen er villig til å gi for den. Skal også nevnes at mange megler i dag prissetter boliger langt under hva de regner med å få solgt den for, slik at flere blir interessert, og at budrunden presser prisen til det ytterste. Endret 27. april 2013 av jurgy 2
Gjest Blondie65 Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Jeg lurer på om det er trådstarter som er litt lettvekter i forståelsen av markedsøkonomi. Enhver taksering av et objekt er en kvalifisert gjetning av hva markedet kan være villig til å gi. Ingen vet om denne takseringen er rett før budrunden er avsluttet. Grunnen til de høye boligprisene er verken grådige selgere - hvorfor satte ikke du prisen på et sosialt og koselig nivå slik at det kunne bli en snill budrunde for en fattig kjøper - eller dumme kjøpere. Grunnen er reell boligmangel. I "gamle dager" ble man gift og kjøpte bolig og ble boende der - eventuelt kjøpte eller bygget man seg en ny bolig når behovet for større bolig oppstod. I dag inngår man samboerskap eller blir gift for deretter å skille lag og okkuperer da to boliger istedenfor en. Kun de aller færreste bygger nye boliger i byene fordi tomteprisene er sinnsyke. Utbyggere bygger også for få boliger - og med se krav til boliger som er i dag er disse dyre. Det bygges også alt for få fordi hver gang det er snakk om å bygge boliger så skal alle naboer i hele verden protestere. Og dermed går dette alt for sent til å stoppe prisutviklingen. Ingen er dumme - du har vært heldig.
thinkywinky Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Da vi kjøpte boligen vi bor i i dag hadde vi vært på MANGE visninger, og kjente til prisstatistikker og omsetningstid i området vi ville inn på. VI visste at så godt som alle boliger gikk over takst og ca hvor mye. Da vi fant "the one" ba vi derfor om en privatvisning og la inn bud godt over takst dagen før hovedvisningen for å skremme bort en del potensielle budgivere. Var flere som ikke ønsket å skrive seg opp på interesselista av den grunn. Huset endte som vårt. Jeg mener derfor at det handler om å kjenne markedet man er interessert i. Nå er det jo alltid variasjoner ut i fra hvem budgiverne er, men trendene er uansett der!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #11 Skrevet 28. april 2013 Jeg fikk prisvurderinger fra tre ulike meglere på maks 1.500.000. Leiligheten min er fin, men ikke supersentral. Den rette kjøperen ba om visning, og la inn bud før felles visninger. Jeg visste hva andre leiligheter gikk for og var kjempefornøyd hvis jeg fikk 1.530.000. Kjøper la inn bud på 1.550.000. Han fikk den for 1.605.000 som er noe jeg i beste fall ville fått i en god budrunde. Er også felles gjeld på 200.000... Jeg hadde nok heller ventet til budrunden og lagt inn bud på 1.550.000 med en gang, det hadde nok skremt de fleste. Megleren min er godt kjent i området og sa at han ville gjort det samme. En annen ting er at det virker som at alle her tror at leiligheter går langt over prisantydning. Jeg la ut min til en veldig realistisk prisantydning. Vet om mange som har solgt til takst i Oslo. Ligger leiligheten litt utenfor sentrum og de mest hippe områdene er det ingen selvfølge at noen vil gi mye mer. Jeg mener at boligkjøpere ikke får med seg markedspris når de kjøper før budrunden. Anonym poster: c7db7fdfd69bea8de7e49bb2830b1ebd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #12 Skrevet 28. april 2013 Jeg solgte leiligheten min før visning, men det hadde aldri falt meg inn å påstå at kjøperen var dum av den grunn. Fint for ham (da slapp han budrunde) og fint for meg (som vet at budet hans var veldig godt, langt over prisvurderingene jeg fikk av fire forskjellige meglere), men leiligheten var vel veldig aktuell for ham da. Kan forstå det, han hadde husdyr (ikke alle borettslag som tillater det), vokst opp i nærheten og likte området. Som megleren sa til meg; har man vært i x antall budrunder og tapt kan selv den mest engasjerte kjøper gå lei. Megleren kunne naturlig nok ikke råde meg til noe som helst (men vi diskuterte fordeler og ulemper, som han har mulighet til, og det var ikke vanskelig å gjette seg til hva han mente.) Da jeg takket ja til budet var det første han sa "Det ville jeg også gjort." Er ikke sikker på at markedsprisen ville blitt den samme etter en budrunde (tror neppe det), siden det er forkjøpsrett inni bildet og noen hadde nok sittet på gjerdet og ikke presset prisen opp av den grunn. Det er litt vanskeligere for en selger å kreve 100.000 mer etter en laber budrunde enn før budrunden. Ellers enig med den AB som mener at det er sjeldent at en eiendomsmegler råder til å selge før visning, da bør budet være veldig bra. Anonym poster: ee9066479ba628d76445b26235f88f63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå