Gå til innhold

Undervektig...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en høy forbrenning, dessverre. Jeg pleier å trene styrketreing fast på lørdag og søndag. Når jeg har tid, så pleier jeg å trene styrke noen ganger fra mandag-fredag.

Jeg pleier å spise fra:

07:00-08:15 = 1-2 brødskiver med melk.

11:30-14:00 = 2 brødskiver med vann.

15:00-16:00 = 2 brødskiver, 1 youghurt, frukt og melk eller vann.

16:30-18:30 = middag

19:15-20:00 = Det jeg finner i kjøleskapet.

21:00-23:00= Det jeg finner i kjøleskapet (kveldsmat)

Jeg er forresten 160 og veier 44-45kg...

Tips til hvordan jeg gå 4-5kg opp i vekt?

Anonym poster: 1ea1ddfc00eed7ab6118736f748fa8b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første: Om du trener styrke to rader på dag, må du passe på at du ikke trener samme musklene på begge dagene. Muskler trenger nemlig en hviledag etter hver styrkeøkt.

For det andre: Hvorfor spiser du så mye brød? Dette er ikke spesielt næringsrikt, og mange vil til og med påstå det er direkte usunt. Bytt det ut med fett (avocado, nøtter, bacon, egg, fet fisk, osv) og proteiner (kjøtt, egg, og visse meieriprodukter).

For det tredje: Du går opp i vekt slik alle andre går opp i vekt: Ved å spise mer kalorier enn du forbruker. Det er ingenting som heter "høy forbrenning" generelt sett. Forbrenningen din er den samme som en hvilken som helst annen person med din muskelmasse, høydre, alder, aktivitetsnivå osv. Så slutt å skylde på forbrenningen. ;)

Tell kalorier, og sørg for at du hver dag spiser flere kalorier enn du forbruker. Det er alt som skal til. Men det krever at du setter deg inn i ting, og faktisk måler og veier hva du spiser og noterer det.

Anonym poster: aa62d8534ee5374486160697b95c5579

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tren mindre, spis mer. Så gå du opp i vekt.

Anonym poster: 3ef0717e65f085b8ea18a9f4018f0224

Skrevet

For det første: Om du trener styrke to rader på dag, må du passe på at du ikke trener samme musklene på begge dagene. Muskler trenger nemlig en hviledag etter hver styrkeøkt.

For det andre: Hvorfor spiser du så mye brød? Dette er ikke spesielt næringsrikt, og mange vil til og med påstå det er direkte usunt. Bytt det ut med fett (avocado, nøtter, bacon, egg, fet fisk, osv) og proteiner (kjøtt, egg, og visse meieriprodukter).

For det tredje: Du går opp i vekt slik alle andre går opp i vekt: Ved å spise mer kalorier enn du forbruker. Det er ingenting som heter "høy forbrenning" generelt sett. Forbrenningen din er den samme som en hvilken som helst annen person med din muskelmasse, høydre, alder, aktivitetsnivå osv. Så slutt å skylde på forbrenningen. ;)

Tell kalorier, og sørg for at du hver dag spiser flere kalorier enn du forbruker. Det er alt som skal til. Men det krever at du setter deg inn i ting, og faktisk måler og veier hva du spiser og noterer det.

Ja, man må spise flere kalorier enn man forbrenner, men for noen er det sånn at de trenger mer kalorier enn andre for å gå opp i vekt. Noe som vil si at de forbrenner kalorier lettere. Det er lett å si at man må spise mer kalorier, men det er ikke like lett å få det til eller ha muligheten til det. Så man kan faktisk skylde litt på forbrenningen.

Er for øvrig enig med deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en høy forbrenning, dessverre. Jeg pleier å trene styrketreing fast på lørdag og søndag. Når jeg har tid, så pleier jeg å trene styrke noen ganger fra mandag-fredag.

Jeg pleier å spise fra:

07:00-08:15 = 1-2 brødskiver med melk.

:glare:

11:30-14:00 = 2 brødskiver med vann.

15:00-16:00 = 2 brødskiver, 1 youghurt, frukt og melk eller vann.

16:30-18:30 = middag

19:15-20:00 = Det jeg finner i kjøleskapet.

21:00-23:00= Det jeg finner i kjøleskapet (kveldsmat)

Jeg er forresten 160 og veier 44-45kg...

Tips til hvordan jeg gå 4-5kg opp i vekt?

Anonym poster: ecbbedc44cff7584013af806af7a9eab

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld, det er ikke rart at jeg har en 3 i norskskriftlig.. :opplyser:

Skrevet

Få i deg mer kalorier enn det du forbrenner. Enkelt og greit.

Og hvis du ikke orker/klarer å spise så mye mat, kutt ut treninga.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det sånn at muskler veier mer enn fett?

Gjest Gjest_surfot
Skrevet

Er ikke det sånn at muskler veier mer enn fett?

Nei, muskler og fett veier det samme, forskjellen er at fett tar mer plass enn muskler.

Legger ved bilde.

Skrevet

De av mine venninner som ønsker å gå opp i vekt har klaget til meg at de ikke skjønner hvorfor de ikke går opp, at de spiser hele tiden etc. Jeg som har vært overvektig og nå er normalvektig skjønner det veldig godt, for det de mener er å spise hele tiden er sånn jeg lever nå for å holde vekten nede.

De spiser mindre porsjoner, de glemte å spise fordi de var opptatt med noe annet, de spiste ikke den sjokoladen/kaken/isen e.l som jeg som overvektig gjorde. Dette gjør at de holder seg stabile i vekt. Nå mener ikke jeg at du skal bli skikkelig usunn og leve på junk, men bare tenkt over hva du spiser, om du kan få i deg noe som gir mer kalorier for eks. Når du trener, pass på å få i deg ekstra med kalorier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Med unntak av det aller siste var dette gode råd, synes jeg - kaloririk mat er tingen! Men: Med mindre det at du veier for lite er et alvorlig/akutt problem for helsa di synes jeg ikke det høres spesielt lurt ut å gå rett på å telle kalorier. Hvis du følger disse rådene (trener fornuftig og ikke for mye, og spiser kaloririk mat i større mengder) i et par-tre måneder og fortsatt ikke går opp, så kan det nok være på sin plass. Men at man skal innføre stressmomentet med kaloritelling i spisevanene sine før det er absolutt nødvendig, synes jeg ikke. Mat bør være en kilde til glede i hverdagen, og å måle og telle og gjøre hvert måltid til en arbeidsoppgave som må utføres riktig, høres i beste fall ut som en god måte å gjøre hver dag litt kjipere, i verste fall som noe som kan føre til et stresset og problematisk forhold til mat. Ingen grunn til å innføre krisetiltak før det faktisk er eneste løsning.

Endret av Fim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...