Gjest Petra Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Jeg er helt fortvilet. For et år siden ble min sønn, 12 år da-13 nå, tatt for herværk på en gammel bil, den bilen var på en bilkirkegård og det kom frem etterhvert at han ikke hadde skjønt hvor galt det han gjorde var. Andre barn var også med. Vi havnet i forliksrådet med mannen som eide bilen. Vi sa oss villige til å betale maksbeløpet man pålegger foreldrene. I dag ble han tatt for å stjele en energidrikk på en butikk. Han sier selv at han ikke mente å stjele, han hadde satt den i lommen for hendene var fulle, han skulle betale og så glemte han det. Jeg spurte vennen hans, som var med han om han trodde at sønnen min hadde ment å stjele, han svarte opprikitg nei. Uansett, jeg tror nok at han stjal. Jeg skrev under på pair der nede og saken skal bli meldt til politiet. Hvor mye problemer kan vi få av dette? Jeg regner med at barnevernet kommer inn i bildet nå? De gjorde ikke det sist, men ser for meg at denne gangen kommer vi ikke unna det Hva skal jeg gjøre? Jeg er så fortvilet. Han er en grei gutt ellers, har ikke vært "mer" tull enn det her, selv om det er langt mer enn nok. Akkurat i dag bestemte jeg og faren hans oss for å gå i fra hverandre, og sønnen vår ble fortalt dette, det her skjedde bare noen timer etterpå, jeg tror absolutt denne episoden har noe med det å gjøre. Hva kan jeg gjøre for å opptre ansvarlig, hva kan jeg gjøre for å få sønnen min til å forstå hvor alvorlig dette er? Jeg trenger tips og råd i massevis og takker for svar.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Har ikke noe gode råd til deg, men kan fortelle min opplevelse. Som 14åringer ble vi tatt for å stjele på "bua", nærbutikken. Det var noe jeg stod i ledetog for med venninnen min, fordi jeg hadde fått dårlige nyheter den dagen, vi stjal et par ruller stratos, har aldri spist det siden det.. Det ble anmeldt, og den største skrekken var å sitte på politistasjonen, de fremstår som mye mer alvorlige enn de trnger, for å sette en støkk i det. Vi fikk en bot på et par tusen kroner, og ble utestengt fra nærbutikken i 6 mnd. Etter det fikk vi ikke ha med vesker eller noe inn, og vi måtte være i følge med en voksen i 6 mnd. Det var 1 pinlig år som sved som faen, jeg kan ikke huske at barnevernet var inne, kanskje det ble tatt opp mellom de voksne, men vi fikk straff og gjorde opp for oss, fulgte reglene. Anonym poster: 0c3cbe2aba9849a4800cca78fd4046bb
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Det er viktig at denne oppførselen ikke eskalerer, og at han ikke fortsetter på den kriminelle sti. For alt du vet kanskje har han nasket flere ganger uten å bli oppdaget. Kanskje du kan ta kontakt med din lokale politistasjon til uken, og høre om de har noen gode råd til deg om hvordan du skal gripe dette ann. De jobber jo med forebygging av kriminalitet blandt ungdom. Barnevernet blir koblet inn ja. Anonym poster: e4cb3804570b5db48f4bf38e3469538d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #4 Skrevet 28. april 2013 Syns det høres drøyt ut at en sak der en 13 åring stjeler energidrikk skal meldes til politiet. Skal en liten dumskap en unge gjør følge han resten av livet? Gutten vår ble tatt for nasking da han var i samme alder. Han og en av oss foreldre måtte møte opp i butikken til samtale med butikksjefen og han måtte unnskylde det han hadde gjort. Han skammet seg noe forferdelig. I tillegg ble han utestengt fra butikken 6 måneder etterpå. Syns det var en veldig grei måte å løse et på. Det er nå en del år siden dette skjedde og har nå inntrykk av at episoden virkelig ga han lærdom. Anonym poster: ec1f89420f408e764cbec79b1752e513
Gjest MamaQuilla Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 (endret) Det ender i konfliktådet om butikkeier er villig til det. Endret 28. april 2013 av MamaQuilla 1
Gjest *MaggieQ* Skrevet 28. april 2013 #6 Skrevet 28. april 2013 At de anmelder det er faktisk bra. Politiet tar det ikke mer alvorlig annet enn at de tilkaller gutten på politistasjonen og prater med han. Der forklarer det konsekvensene av stjeling. De kveler hele tyverikarrieren ved fødselen i de fleste tilfellene. 5
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #7 Skrevet 28. april 2013 Syns det høres drøyt ut at en sak der en 13 åring stjeler energidrikk skal meldes til politiet. Skal en liten dumskap en unge gjør følge han resten av livet? Gutten vår ble tatt for nasking da han var i samme alder. Han og en av oss foreldre måtte møte opp i butikken til samtale med butikksjefen og han måtte unnskylde det han hadde gjort. Han skammet seg noe forferdelig. I tillegg ble han utestengt fra butikken 6 måneder etterpå. Syns det var en veldig grei måte å løse et på. Det er nå en del år siden dette skjedde og har nå inntrykk av at episoden virkelig ga han lærdom. Anonym poster: ec1f89420f408e764cbec79b1752e513 Du forstår at det ikke blir noen konsekvenser for gutten som er under den kriminelle lavalder at dette meldes til politiet, og hvertfall ikke at det følger han resten av livet, eller? Det er helt vanlig at butikker anmelder tyveri, og han er stor nok til å vite hva han driver med. At du synes det er drøyt er litt spesielt, hvis ungen din driver med ulovligheter og blir oppdaget forventer du da at han skal tas hensyn til? Butikken kan ikke drive med barneoppdragelse, det får gjøres hjemme, og all den tid ungen bedriver ulovligheter utenfor hjemmet får de ta konsekvensene av når de blir oppdaget. Anonym poster: e4cb3804570b5db48f4bf38e3469538d 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #8 Skrevet 28. april 2013 Det ender i forliksrådet om butikkeier er villig til det. Du mener vel konfliktrådet? Anonym poster: 6d7bc16a4b59c365323cf1808ecc54a1
Gjest MamaQuilla Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 (endret) Du mener vel konfliktrådet? Anonym poster: 6d7bc16a4b59c365323cf1808ecc54a1 Ja, gikk litt fort der. Takk for korreksjonen. Endret 28. april 2013 av MamaQuilla
Ellevill Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Ta guttungen med til butikken der han må unnskylde seg overfor eieren. Be også politiet ta en samtale med ham, slik at han forstår alvoret. Jeg tror det er det mest preventive i forhold til videre nasking. Det er ikke noe hyggelig når sånt skjer. Men det er nok ikke helt uvanlig, dessverre. 1
plix Skrevet 28. april 2013 #11 Skrevet 28. april 2013 Høres ikke ut som du TS ville gjort det, men bare ikke finn på å unnskylde dette eller forhandle om dette skal straffes eller ikke, foran gutten. Da lærer han at "mamma ordner opp". Lykke til, høres ut som du har noe å stri med disse tider.
Gjest Cevita Skrevet 28. april 2013 #12 Skrevet 28. april 2013 Ikke vær redd for at barnevernet blir koblet inn. De blir i såfall koblet inn for å hjelpe, og kan gi gode råd. De kan jo være en god ressurs, spesielt med tanke på at dere ikke helt vet hvordan dere skal gripe saken selv :-)
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #13 Skrevet 28. april 2013 Jeg husker en barndomsvenn av meg som ble tatt for nasking -butikkeieren fikk ham til å koste og rydde parkeringsplassen utenfor i en uke (eller var det mer?), og selvsagt rett etter skoletid så alle elevene som kom forbi så ham. Alle visste etterhvert hvorfor. Husker han ble dritflau, og det skremte nok mange andre til å ikke gjøre det samme -ingen hadde jo lyst til å bli tatt når dette var straffen man fikk. Det skal sies at dette var en gutt som var litt populær og godt likt fra før av, og dette visste butikkeieren. Eieren hadde nok ikke gjort det om det var en av ungene som ble litt mobbet eller hadde lav selvtillit. (Liten bygd..) Slemt? Tja, det kom opp i en samtale mange år etterpå og "gutten" har fortalt at han bare ble flau, men det satte ikke noen dype spor å bli straffet på den måten -han gjorde bare opp for seg med arbeid istedet for at politiet ble innkalt. Anonym poster: 4fb84033ce13bf88ffef86787dbe3fad
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #14 Skrevet 28. april 2013 Du må vurdere om du har gjort en god nok jobb i å oppdra sønnen din. Mer grensesetting og konsikvenser av både bra og dårlig oppførsel er et bra sted å starte. Anonym poster: 8ce089f25b9cb3300482b20a6dc90848
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #15 Skrevet 29. april 2013 Du må vurdere om du har gjort en god nok jobb i å oppdra sønnen din. Mer grensesetting og konsikvenser av både bra og dårlig oppførsel er et bra sted å starte. Anonym poster: 8ce089f25b9cb3300482b20a6dc90848 *KonsEkvenser. Anonym poster: bba9aea18a0e20d399ec6a12759e170f
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #16 Skrevet 29. april 2013 Du må vurdere om du har gjort en god nok jobb i å oppdra sønnen din. Mer grensesetting og konsikvenser av både bra og dårlig oppførsel er et bra sted å starte. Anonym poster: 8ce089f25b9cb3300482b20a6dc90848 Det er ikke alt som bunner i dårlig oppdragelse. Dette her er faktisk noe alle barn kan gjøre, uansett hvor god eller dårlig oppdragelse de har hatt. Anonym poster: 31334d6af66f8c101c117af14d99690e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå