Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

forskjellen på nike free run skoene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hva som er gamlest- nyeste modell, om de er beregnet til forskjellig trening osv? Tenkte å kjøpe meg et par men er såå mange forskjellige at man blir nesten litt forvirra i hue :P

Anonym poster: 89b7b1001e2df963f18bc9eabeef02cb

Skrevet

Nike Free Run har alltid et tall bak seg eksempelvis 3. Dette indikerer hvor "tjukk" såla er. Nike Free Run 4 har en tynnere såle enn free run 5 eksempelvis. Jeg selger aldri Free Run som en treningssko , da den ikke har spesielt mye demping, og de færreste av oss er sterke nok til å kun løpe på forfoten. Det er en fritidssko eller en studiosko. Som fører meg over til Nike Free TR serien. Dette er en serie av studiosko med nesten lik såle som Free Run.

Om det er en løpesko du er på jakt etter anbefaler jeg en mengdetreningssko. Husk alltid å få sjekket hvilken type pronasjon du har hos din lokale sportsbutikk. Og spør, bruk selgerne for det de er verdt :)

AnonymBruker
Skrevet

Trodde de nummerne på free run hadde med hvor nye de var. Free run 3 kom jo en stund ETTEr free run 2?

Og er ikke det en løpesko? Er det ikke det de er til? Jeg foretrekker iallefall å løpe/jogge med en slik type lett sko fremfor tunge sko.

Anonym poster: 02898c6921733308d2aa7dfbd629ec7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nike Free Run har alltid et tall bak seg eksempelvis 3. Dette indikerer hvor "tjukk" såla er. Nike Free Run 4 har en tynnere såle enn free run 5 eksempelvis. Jeg selger aldri Free Run som en treningssko , da den ikke har spesielt mye demping, og de færreste av oss er sterke nok til å kun løpe på forfoten. Det er en fritidssko eller en studiosko. Som fører meg over til Nike Free TR serien. Dette er en serie av studiosko med nesten lik såle som Free Run.

Om det er en løpesko du er på jakt etter anbefaler jeg en mengdetreningssko. Husk alltid å få sjekket hvilken type pronasjon du har hos din lokale sportsbutikk. Og spør, bruk selgerne for det de er verdt :)

Hele poenget med Nike Free serien er jo nettopp at man skal ha mindre demping for å løpe mer naturlig!?

Jeg er enig med mye av det du sier, og jeg mener også at man trenger tilvenning til Nike Free, men å si at det ikke er en løpesko er bare helt merkelig og jeg håper jeg ikke møter på noen som sier sånt når jeg skal kjøpe mitt neste par sko. For jammen meg er de gode å løpe i, og etter at jeg begynte tilvenning har jeg, som i mange år slet med benhinnebetennelse, klart meg uten begynnende smerter.

Anonym poster: 7bc79df9baa1b69f3256a7c736db18e5

Skrevet

Hele poenget med Nike Free serien er jo nettopp at man skal ha mindre demping for å løpe mer naturlig!?

Jeg er enig med mye av det du sier, og jeg mener også at man trenger tilvenning til Nike Free, men å si at det ikke er en løpesko er bare helt merkelig og jeg håper jeg ikke møter på noen som sier sånt når jeg skal kjøpe mitt neste par sko. For jammen meg er de gode å løpe i, og etter at jeg begynte tilvenning har jeg, som i mange år slet med benhinnebetennelse, klart meg uten begynnende smerter.

Anonym poster: 7bc79df9baa1b69f3256a7c736db18e5

Jeg har hatt innom en del folk som regelrett har ødelagt beina sine med å løpe med den type sko, mens de har overpronasjon. Jeg sier ikke at man ikke kan løpe med de, hva folk velger er jo opp til dem selv, men på de aller fleste (man merker fort om kunden kan noe om sko og løping, så man skjønner fort om de er mosjonister som løper en gang i uka, eller som løper 5 ganger i uka) fraråder jeg å løpe med de, for at det rett og slett er feil sko. Over halvparten av Norges befolkning har normal til overpronasjon - og da er Free et dårlig alternativ.

Jeg vil allikevel alltid anbefale å ha et par mengdetreningssko også, man bør uansett ha to par sko om man trener mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsøkt å løpe med sko med mye mer såle (hvis man kan si det sånn), men med nike free har jeg endelig funnet noen sko som er lette nok til at jeg faktisk IKKE får vondt. Det blir alt for tungt for meg å løpe med mer massive sko, og får vondt i anklene med én gang.

Anonym poster: 02898c6921733308d2aa7dfbd629ec7b

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Gjest Tigress
Skrevet

Eg spring også i dei, men eg spring på forfoten og har alltid gjort det, så eg er vant til det. Likevel brukte eg tid på å venje meg til dei, berre for å unngå skadar.

AnonymBruker
Skrevet

Og jeg kjenner en haug med "elefantløpere" som kjøper seg Nike Free, for de ser så kule ut, og ender opp med betennelse i hel og/eller legg :P

Har sett få, som virkelig takler å løpe på forfot og som kan bruke disse som løpesko.

Men har man råd til flere par, så er jo Nike Free-serien en fin inngangsport til å begynne med forfotløping. Men det krever trening å kunne gå rett på forfotløping og man er vant å plunke avgårde, slik de fleste gjør.

Anonym poster: f44f84f909bbfc348758fbf456252512

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man løper på forfoten men ikke er spesielt sterk? Jeg trener ikke mye, og er kanskje en såkalt elefantløper. Men det som kommer naturlig for meg er å lande på forfoten. Jeg opplever at vanlige joggesko har så høy oppbygning under hælen at den kommer i veien og jeg må nesten opp på tå for å unngå at hælen sleper nedi bakken når jeg treffer bakken. Derfor tenkte jeg at Nike free kunne passe for meg. Hva tror dere som har greie på dette?

Anonym poster: 716b7710cbbd8a601b0d846bbcbe9607

AnonymBruker
Skrevet

Hva hvis man løper på forfoten men ikke er spesielt sterk? Jeg trener ikke mye, og er kanskje en såkalt elefantløper. Men det som kommer naturlig for meg er å lande på forfoten. Jeg opplever at vanlige joggesko har så høy oppbygning under hælen at den kommer i veien og jeg må nesten opp på tå for å unngå at hælen sleper nedi bakken når jeg treffer bakken. Derfor tenkte jeg at Nike free kunne passe for meg. Hva tror dere som har greie på dette?

Og hvis Nike free har for liten demping for en ikke særlig sprek forfotløper: Vil det fungere å løpe med aerobicsko i stedet? Jeg leste at aerobicsko har demping fremme i stedet for bak. Da ville kanskje dempingen komme mer til nytte, og i alle fall ikke være i veien slik som den er på vanlige joggesko.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes jo mange sko, med ganske stort dropp, så man lettere skal rulle over på fremfot, uten at skoen er en ren fremfotsko.

Jeg anbefaler dere heller å dra til en god butikk og prøve litt forskjellige sko og typer, og se hva som er best for dere. Selv har jeg ant markedets styggeste løpesko, men de er best på min fot og utseendet spiller null rolle fremfor min helse. Jeg kjenner så alt for mange med plager i knær, legger og hæl til at jeg vil ødelegge meg selv pga fine farger på skoene.

Jeg har forresten et par freshe og kule Nike-sko med de brukes kun til fritid. De er ikke duganes til noe annet for meg :P

Anonym poster: f44f84f909bbfc348758fbf456252512

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...