Samaysa Skrevet 30. april 2013 #41 Skrevet 30. april 2013 trendprodukt? Njo, det er vel det.. Men det florerer ikke akkuratt av proteinrike ting å spise for de som trener og er opptatt av muskler/sunt kosthold/proteiner, så for meg er det veldig logisk at det selges haugevis av kyllingfilet og hytteosten. Joda, kanskje litt feil ordbruk der. Det er jo et eldgammelt produkt, men poenget er at det er mer populært enn noen gang før, og at dette har sammenheng med at folk begynner å interessere seg for fitness og helse
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #42 Skrevet 30. april 2013 Hadde det ikke vært for at "alle" skal være så ekstremt sunne og prøve å spise som fitnessbloggerne, hadde et fåtall spist cottage cheese. Det er et ordentlig trendprodukt, på lik linje med proteinpulver og proteinbarer. Jeg merker at jeg irriterer meg litt over at alle fitnessfolka har startet å spise cottage cheese. Jeg har vokst opp med det, vi har hatt det hjemme i alle år, og jeg spiser det masse (selv om jeg ikke er en fitnessfanatiker). Så denne prisøkningen går virkelig ut over oss andre også, som spiste det før trenden kom. Anonym poster: 4819c3c1ca27662bbe486ad0297ff6fc 1
pinar Skrevet 30. april 2013 #43 Skrevet 30. april 2013 Men på den positive siden er det jo ikke en dum ting at folk har begynt å bli mer interessert i kosthold og trening.
Samaysa Skrevet 30. april 2013 #44 Skrevet 30. april 2013 Ja, det er bra at folk bryr seg om sin egen helse, men jeg vil si at endel av disse Cottage Cheese-folkene virker å ha et sykelig forhold til mat og trening. 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #45 Skrevet 30. april 2013 Jeg vet ikke hvor sunt forhold man har til mat når det meste må bestilles fra Iherb og man spiser mikrokaker laget av protenpulver og eggehviter. Anonym poster: b7fc4349e7d497d435bb098215e0189c 4
pinar Skrevet 30. april 2013 #46 Skrevet 30. april 2013 Ja det kan godt være, men vi har jo i evigheter klagd over folks usunne vaner og livsstil, at folk bare lever på ferdigprodusert mat osv. Når folk bryr seg om kosthold og hva de får i seg så er det feil og.
Samaysa Skrevet 30. april 2013 #47 Skrevet 30. april 2013 (endret) Poenget er at det finnes en mellomting. Det finnes noe mellom det å spise mikrokaker og cottage cheese med fun light og det å helle i seg cola og stappe i seg hamburger og pommes frites. Endret 30. april 2013 av Samaysa 4
CaveWeta Skrevet 30. april 2013 #48 Skrevet 30. april 2013 Skyld på overdreven statlig innblanding, ikke butikkene. Tine har lovfestet monopol på å kjøpe råmelk fra norske bønder, dette pluss toll på import gjør at det knapt er konkurranse i det norske meierimarkedet i det hele tatt, som igjen holder prisene mye høyere enn det de kunne vært. Mulig jeg skyter meg selv i leggen nå med å fortelle deg ting du allerede vet, men jeg tar sjangsen. Ja, det stemmer at TINE har monopol på å hente melk fra bønder i Norge (ja melk, ikke RÅmelk, råmelk er melka kua produserer de fem første dagene etter kalving og denne inneholder mye større andel av immunstoffer, fett og andre flotte ting som kalven MÅ ha). Det folk kanskje ikke er så veldig klar over er at selv om TINE har monopol på henting av melk, så har de også leveringsplikt til Q-meieriene når disse ikke får inn nok melk fra sine produsenter. Så når Q-meieriene ikke får fylt opp kvota si, så må TINE steppe opp og levere så kvoten til Q-meieriene blir fylt opp... Samme med Synnøve Finden. TINE må levere en bestemt mengde. Det flotte med TINE er at de er et samvirke og har henteplikt for alle norske bønder som driver melkeproduksjon, noe Q-meieriene ikke har. Q-meieriene kan velge å si til en produsent at han f.eks bor alt for langt unna til at de ønsker å hente hans melk. Dette kan ikke TINE gjøre, uansett hvor langt unna produsenten bor. Er ikke det flott? Det betyr at om en bonde bor avsides til så kan han fortsatt drive med melkeproduksjon og utnytte de ressursene han har på gården sin. Sånn helt på tampen, om TINE produserer for lite av en vare vil tollvernet på varen senkes slik at vi kan importer nok til å dekke behovet i landet. Men synes dere ikke det er flott at vi stort sett er selvforsynte? Jeg synes vertfall det er all right å vite at de melkeproduktene (og kjøttproduktene for den saks skyld) jeg spiser er produsert i landet jeg bor i, under kontrollerte former og med regler bøndene må forholde seg til, da med tanke på antibiotikabruk og tilbakeholdelse på levering av melk og slakt. 5
pinar Skrevet 30. april 2013 #49 Skrevet 30. april 2013 Poenget er at det finnes en mellomting. Det finnes noe mellom det å spise mikrokaker og cottage cheese med fun light og det å helle i seg cola og stappe i seg hamburger og pommes frites. Man kan jo spise CC av og til uten at det betyr at man lever på en streng diett. Jeg mener at det generelt er en bra ting at folk blir mer bevisste på hva de faktisk putter i seg, og at fysisk aktivitet er noe kroppen trenger.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #50 Skrevet 30. april 2013 Man kan jo spise CC av og til uten at det betyr at man lever på en streng diett. Jeg mener at det generelt er en bra ting at folk blir mer bevisste på hva de faktisk putter i seg, og at fysisk aktivitet er noe kroppen trenger. Selvsagt, men jeg har selv en del bekjente+ en søster som er blitt skikkelig treningsfanatikere og de bryter rett og slett sammen om noe kommer i veien for treningen i en dag eller har kjøpt ett produkt som ikke står light eller sugar-free på. Det kan umulig være sunt å være så avhengig og fanatisk. Anonym poster: b7fc4349e7d497d435bb098215e0189c 1
pinar Skrevet 30. april 2013 #51 Skrevet 30. april 2013 Nei såklart ikke. Da styrer det hverdagen i en usunn retning. Det jeg mener, er i fare for å gjenta meg selv, at det er bra at folk rett og slett bryr seg.. om det de spiser og gjør med kroppen sin. Det er så klart ikke bra når det går mot et sykelig oppheng. Samtidig som det ikke er bra når folk lever på findus pytt i panne.
loffen Skrevet 30. april 2013 #52 Skrevet 30. april 2013 Herlighet, er det så gæli å bry seg om å spise sunt også nå da? Det er jo helt tullete at CC har gått opp i pris med over 70%!?!? Trodde prisene på sunne matvarer skulle gå ned og usunne opp, ikke omvendt? Men NEIDA, vil man spise sunt er man FANATISK og sykelig opphengt i helse... Kos dere med grandisen deres! 3
Samaysa Skrevet 30. april 2013 #53 Skrevet 30. april 2013 Vi snakker ikke om vanlig mennesker som ønsker å spise sunt. Vi snakker om mennesker som er sykelig opptatt av helse og trening. Og bare fordi man ikke liker cottage cheese finnes det mange andre sunne alternativer. Den grandisen får du kose deg med selv... 1
Gjest Ciegus Skrevet 1. mai 2013 #54 Skrevet 1. mai 2013 Vi snakker ikke om vanlig mennesker som ønsker å spise sunt. Vi snakker om mennesker som er sykelig opptatt av helse og trening. Og bare fordi man ikke liker cottage cheese finnes det mange andre sunne alternativer. Den grandisen får du kose deg med selv... Men hvorfor blander du inn disse uvanlige menneskene i en tråd om cottage cheese? Vi er mange med et sunt forhold til sunn mat som elsker cottage cheese, og det er litt frekt å prøve å antyde at vi som liker CC er fanatikere som elsker å blande diverse rare ting med fun light og som får panikk om treninga går skeis en dag. Man kan være vanlig selv om man liker CC. Jeg elsker cottage cheese, jeg har det i havregrøt, i eggerøre og på brødskiva (med salami og egg, mmm). At jeg nå må ut med 40 kroner for en større boks jeg ikke greier å spise opp på nærbutikken er kjipt for mitt studentbudsjett. Ja, det er et luksusproblem, men de fleste "problemer" inne på matforumet er faktisk luksusproblemer. 6
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #55 Skrevet 1. mai 2013 Poenget er at det finnes en mellomting. Det finnes noe mellom det å spise mikrokaker og cottage cheese med fun light og det å helle i seg cola og stappe i seg hamburger og pommes frites. Hva er galt med å spise det da? Jeg eeeelsker det, og spiser det når jeg har søtsug istedet for sjokolade... Klarer ikke helt å se hva som er teit med det? Anonym poster: 4860b9bbc1c6de2d58c6d2f2956ae9f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #56 Skrevet 1. mai 2013 Vi snakker ikke om vanlig mennesker som ønsker å spise sunt. Vi snakker om mennesker som er sykelig opptatt av helse og trening. Og bare fordi man ikke liker cottage cheese finnes det mange andre sunne alternativer. Den grandisen får du kose deg med selv... Ehhhh, nei. Vi snakker om at det er dumt at cottage cheesen har gått opp i pris... Det går utover de som spiser det i forbindelse med trening, og de som har det som en del av et normalt kosthold. Hvorfor er det forresten dumt å ha ambisjoner og være målbevisst ang hobbyen sin/trening? Anonym poster: 4860b9bbc1c6de2d58c6d2f2956ae9f5 3
Wonders Skrevet 2. mai 2013 #57 Skrevet 2. mai 2013 (endret) jeg liker Cottage cheese godt og har ikke sett prisøkningen ennå. Jeg liker skjørost og rømme også, fra Røros. Helst hjemlaga da. Fra Hedmark jeg, vokst opp med både Cottage cheese og skjørost. Like vanlig som et glass melk. Endret 2. mai 2013 av Wonders
RockPaperScissor Skrevet 2. mai 2013 #58 Skrevet 2. mai 2013 LItt typisk at når en vare øker i pris, så går forbrukerne rett i strupen på produsenten. Men det er tross alt butikkjedene som setter den endelige prisen som vi forbrukere betaler. Skal man peke på noen, så får det være hovedkontorene til butikkjedene. Ja, Tine har selvfølgelig satt opp prisene sine, men mest sannsynlig ikke like mye som kjedene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå