Gjest Danielle 73 Skrevet 2. april 2004 #1 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg er kristen og ble det for vel ett årsiden. Jeg skal døpes men har bestemt meg for at det ikke blir bibelsk dåp. Etter min mening er dåp en gave fra Gud uansett hvordan man døper seg. Og har også den oppfattning av at vi bør gjøre det vi føler for og at det bør respekteres for et valg man tar. vil gjerne høre andres meninger om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. april 2004 #2 Del Skrevet 2. april 2004 Hvordan døper du deg uten at det er bibelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunshine-t Skrevet 2. april 2004 #3 Del Skrevet 2. april 2004 Det lurer jeg også på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåveis Skrevet 2. april 2004 #4 Del Skrevet 2. april 2004 Jeg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 2. april 2004 #5 Del Skrevet 2. april 2004 Bibelsk dåp som det heter er dåp i baseng. Da skal hele kroppen under vann. Barnedåp er den vi alle kjenner til. Stå foran døpefronten å få vann på hode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. april 2004 #6 Del Skrevet 2. april 2004 Sitat Bibelsk dåp som det heter er dåp i baseng. Da skal hele kroppen under vann. Barnedåp er den vi alle kjenner til. Stå foran døpefronten å få vann på hode. Du skal mao få vann på hodet? Vet om flere voksne som har gjort det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 2. april 2004 #7 Del Skrevet 2. april 2004 Det er nok ingen korrekt definisjon. Voksne døpes også i døpefonten i kirken, for eksempel ved dåp av konfirmanter. Forskjellen du mener er vel full neddykking kontra vann på hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 2. april 2004 #8 Del Skrevet 2. april 2004 Ja som jeg sa, neddykking/hele kroppen under vann. Da får du jo mye mer enn bare litt vann på hode. Jeg velger den vanlige dåpen. Kunne bare vært godt å høre andres mening eller erfaringer om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DEnSmarte Skrevet 2. april 2004 #9 Del Skrevet 2. april 2004 Danielle 73 skrev: Ja som jeg sa, neddykking/hele kroppen under vann. Da får du jo mye mer enn bare litt vann på hode. Jeg velger den vanlige dåpen. Kunne bare vært godt å høre andres mening eller erfaringer om dette. Tenk selv da! Må være bedre å bare få litt vann på hodet enn å bli "dyttet" under. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 6. april 2004 #10 Del Skrevet 6. april 2004 Kommer jo an på hva slags menighet du døper deg i, det. I DNK er ikke neddykking en mulighet, mens i f. eks. pinsemenigheter er det det. Hvor dkal du døpes? P.S. Hvor har du uttrykket "bibelsk dåp" fra? Det er ikke noe mer bibelsk med full neddykking, det står bare at det skal være en treenig dåp, og det er det også når det øses vann over hodet tre ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 7. april 2004 #11 Del Skrevet 7. april 2004 fordi i bibelen står det at dåpen omhandler full nedykkelse. Romerne 6.1-4. (Alle som ble døpt til jesus kristus, ble døpt til hans død. Vi ble altså begravet med ham da vi ble døpt med denne dåp til døden, for at vi skal leve det nye livet, likesom kristus ble reist opp fa de døde ved faderens veldige kraft. Ved full neddykkelse blir det det det samme som å blir ren fra sine synder, fordi når man kommer opp igjen blir man ny). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 7. april 2004 #12 Del Skrevet 7. april 2004 Skriftstedet du nevner sier ikke noe om full neddykking, men jeg vet jo at det var måten man døpte på på den tiden. I dåpsbefalingen står det "...i det dere døper dem i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn..." og det er jo essensen. Det er en treenig Gud som døper, og begge typer dåp symboliserer et nytt liv, og er akkurat like "korrekte". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #13 Del Skrevet 15. april 2004 Var i Katolsk Voksendåp her på Påskeaften og der ble kun døpefonten brukt. Det har skjedd tidligere også når jeg har overvært en dåp. Det er sant at enkelte trossamfunn har store kar, men i de fleste voksendåper brukes kun dåpsfonten i Kirken. Det er like Bibelsk det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Doo Wop Skrevet 18. april 2004 #14 Del Skrevet 18. april 2004 Jeg trodde det varierte fra hvilket trosamfunn man døper seg i jeg.. Hvis du er baptist så må du døpes i basseng med full nedukkning. I Pinsemenigheten også tror jeg. Men ellers døpes vel både katolske og "vanlige" kristne i døpefonten enten det er voksne eller barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 21. april 2004 #15 Del Skrevet 21. april 2004 Hvilken type dåp man velger har vel med overbevisning å gjøre. Selv er jeg døpt med full neddykkelse som 16-åring fordi jeg var/er overbevisst om at det var det Bibelen omtaler som dåp. Bibelen sier bl.a at vi (symbolsk)blir begravet med Kristus i dåpen. Og Bibelen nevner tro som en betingelse for dåp, derfor har jeg heller ikke døpt mine barn. Ordet dåp , gresk :baptizma betyr neddykking. Det bør være ens egen overbevisning som avgjør om man velger luthersk dåp eller baptistisk dåp. Det å være en kristen er ikke avhengig av hva slags dåp man velger..................... Det jeg stusser på er at du gir uttrykk for at du ikke regner luthersk dåp som bibelsk, men at du likevel velger det........ Følger du da din overbevisning ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 22. april 2004 #16 Del Skrevet 22. april 2004 Hei Grunnen til at jeg sa bibelsk dåp, var av samme grunn som du nevner i det første avsnittet. Det var godt sagt. Vi har det samme syn. Bare lurte på hvilken erfaringer du hadde med dåpen du valgte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 25. april 2004 #17 Del Skrevet 25. april 2004 Sitat Hei Grunnen til at jeg sa bibelsk dåp, var av samme grunn som du nevner i det første avsnittet. Det var godt sagt. Vi har det samme syn. Bare lurte på hvilken erfaringer du hadde med dåpen du valgte. Om det er meg du spør om erfaring.........så har jeg bare positiv erfaring. Jeg valgte å døpe meg fordi jeg hadde tatt et valg i forhold til tro noen år tidligere og det å døpe seg ble etterhvert en naturlig følge av det. (Jeg var ikke barnedøpt) Det ble en fin høytidsstund både for meg, min dåpskamerater(vi var 6 stk) og for menigheten. Det var en menighet i Det Norske Misjonsforbud og ikke i Pinsemenigheten. Det viktigste var vel at jeg gjennomførte noe jeg opplevde som rett i følge min egen overbevisning. Jeg har heller aldri opplevd negative reaksjoner fra de som vet at jeg er døpt ved baptistisk dåp(full neddykking). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå