Gå til innhold

Anbefalt barneskole stavanger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Stavanger er en stor by og har stort sett bare store skoler. Mobbing finner du på alle skoler.

Hold deg unna de områdene med lavere sosioøkonomisl status (Kvernevik, Sunde, Mariero) så går det nok bra. Det kan kanskje tenkes at skolene ved Gausel/Hinna, Egenes, Hafrsfjord feks også har en enklere elevmasse som igjen gjør det lettere å ha en god skole.

Anonym poster: 1f39f2fa438cd5008def41a0982c69ec

Barna ender vel opp med å gå på den skolen de tilhører til, med mindre det er spesielle grunner til at dem ikke kan gå der. Så det avhenger jo av hvor dere skal bo.

Men du har også BISS, Steinerskolen, Jærtun (ligger vel på Bryne riktignok) og Sandnes Friskole som jeg regner med at du kan søke barna inn på, uansett hvor dere kommer til å bo.

AnonymBruker

Stavanger er en stor by og har stort sett bare store skoler. Mobbing finner du på alle skoler.

Hold deg unna de områdene med lavere sosioøkonomisl status (Kvernevik, Sunde, Mariero) så går det nok bra. Det kan kanskje tenkes at skolene ved Gausel/Hinna, Egenes, Hafrsfjord feks også har en enklere elevmasse som igjen gjør det lettere å ha en god skole.

Med hvilket grunnlag kan du si at de skolene du nevner har mindre mobbing enn andre? Er det mer mobbing ved skoler i områder med lav status? Min erfaring er nemlig motsatt...

Anonym poster: 6bcbf9fcf6db008b5aeb183cb889b26f

AnonymBruker

Eh, Mariero og Gausel/Hinna er jo samme greia nærmest. Kristianlyst som er en av Marieros skoler, er jo en veldig bra skole f.eks.

Men du har også BISS, Steinerskolen, Jærtun (ligger vel på Bryne riktignok) og Sandnes Friskole som jeg regner med at du kan søke barna inn på, uansett hvor dere kommer til å bo.

Vil ikke anbefale Sandnes Friskole, den skolen har dårlig rykte på seg. Tror Steinerskolen er kjent for godt sosialt miljø, men røyking/drikking/bruk av hasj er utbredt blant ungdommer der.

Anonym poster: 6319823795eaeb59b5f4475ac35e2f3d

• Liker 1

Annonse

Hafrsfjord skole syntes jeg er en god skole. Nyoppusset for et par år siden. Fremstår som helt ny. Har selv hat 3 unger på denne skolen. Og har hatt unger på skolen Da yngstemann gikk over til ungdomskolen for et par år siden, hadde jeg hatt unger på denne skolen i 18 år sammenhengende..

AnonymBruker

Med hvilket grunnlag kan du si at de skolene du nevner har mindre mobbing enn andre? Er det mer mobbing ved skoler i områder med lav status? Min erfaring er nemlig motsatt...

Jeg skreiv jo at mobbing finner man på alle skoler...

AnonymBruker

Jeg skreiv jo at mobbing finner man på alle skoler...

Ja, men du skrev også at det gikk bra om man unngikk lavstatusområder. Vi flyttet fra et høystatusområde til ett lavstatusområde og opplevde mye et mye mer inkluderende miljø.

Kvernevik ligger for øvrig i Hafrsfjord.

Annonse

AnonymBruker

Tananger er ikke i Stavanger, det er i Sola.

Ville unngått nyetablerte områder.

Ja, men det er såpass nærme at det ville gått for en bydel i andre byer, derfor tok jeg det med.

Anonym poster: cdffed64ded45ab1ef6d65a25c8fe7d1

AnonymBruker

Jeg har gått på en av skolene man i følge andre brukere i denne tråden ikke bør gå på, og jeg hadde det helt strålende. I hvert fall sosialt. Læringsmessig var det litt mer opp og ned, men jeg var i en spesielt problematisk generasjon.

Det som overrasket meg var når jeg begynte på videregående. Da kom det fram at "alle" som hadde gått på Eiganes ungdomsskole hadde opplevd mobbing/erting fordi de var skoleflinke. Det opplevde aldri jeg, selv om jeg gikk på skole med mange ville typer.

Så det er ikke alltid så lett å vite hva som er best, og sosioøkonomiske forhold i bydelen er i hvert fall en usikker markør.

Anonym poster: a53ae08c947ca44314ca704da01451e9

Annonse

Kjenner ikke til områdene, men jeg ville automatisk vært skeptisk til skoler som reklamerer med svært lite/null mobbing. Mobbing forekommer på alle skoler, selv om det selvfølgelig kan gå litt i perioder. Noen skoler er mindre interessert i å sette fokus på dette, for de er livredde for å få stempel som mobbeskole. Da blir det heller lagt lokk på sakene, og det fører jo ingenting godt med seg. Jeg er mer positivt innstilt til skoler som faktisk erkjenner at mobbing forekommer, også på deres skole, og kan si noe konkret om hvordan de tar tak i problematikken. Det er kanskje greit å ha dette i bakhodet?

Bare et lite synspunkt fra en lærer som har vært på intervju hvor ledelsen har forsøkt å dekke over mobbeproblematikken på en svært uelegant måte. Tipper de driver noe av den samme "markedsføringen" i møte med foreldre også.

AnonymBruker

Mye mobbing som ikke blir tatt tak i.

Det var ikke min opplevelse da jeg gikk der, så det tror jeg kommer veldig an på hvilke lærere man får, og er nok også noe som varierer med tiden - som på alle skoler.

Anonym poster: 611c2d519a9f40f1ce2f1b9d59f399b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...