AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Vi bor veldig øde og treffer sjelden folk på turene våre - så og si aldri om vinteren og kanskje 1 pers pr 2-3 uker om sommeren. Hunden blir ellevill når hun plutselig ser et menneske. Da drar hun i bandet, hopper og bjeffer ustanselig. Det er en blanding av glede, lyst til å hilse og bittelitt usikkerhet. Hun er veldig snill og ydmyk, så problemet er at hun kan skremme folk samt at jeg synes det er veldig pinlig. Drar vi til en plass det er masse mennesker er det ikke noe problem. Jeg aner ikke hvordan jeg skal reagere når hun kobler ut og setter i gang bjeffinga. Har lest om å trene oppmerksomhet (klikkertrene) på avstand fra forstyrrelsen. Liker tanken på dette, men iom at vi nesten aldri treffer noen på turene våre, det fins ingen park her etc, så mengdetrening er vanskelig. Har også lest om at kjefting på hunden vil bekrefte at det er en fare og at jeg bjeffer sammen med hunden???? Litt usikker på denne, men ..... Gode innspill? Anonym poster: 824c37d185c1c66d02490e57f9c9a300
Gjest Roskva Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Har to bikkjer, der den ene er helt krakilsk med en gang noen beveger seg utenfor. Den andre har også blitt påvirket av dette, noe som irriterer meg grønn da hun ikke var slik før. Både jeg og samboeren min hadde hver vår bikkje før vi traff hverandre Nå er vår krakilske engel en Scnauzer, som er kjent for å være bråkete sta esler, men det er jo både pinlig og plagsomt med denne gneldringa på alt og alle. Vil tro det kommer mye an på hvilken rase du har, om det bare er en krabat som liker å lage lyd Kjefting hjelper nok fint lite, men jeg klarer ikke la være selv når det blir for mye. Her funker det, men da løper han til samboeren min og "sutrer" fordi han ikke får gneldre Ellers har jeg jo hørt at en skal slappe av, ikke stramme til båndet da de kan tolke det som at det er fare på gang og vil da selvfølgelig forsvare sin eier. Distrahering er også noe som pleier og funke, gjerne ha godbiter med i lomma på tur. Distraher når noen kommer og dersom bikkja ikke lager lyd/gjør noen sprell, belønn med masse skryt og godbit. Trenger ikke være voldsomme greiene, bare en liten smakebit av noe som den syns er veldig godt Å reagere med en gang er også viktig. Irettesett med en gang den oppfører seg ille og skryt med en gang den lystrer. Da skjønner den lettere hva som er bra og ikke. Vet ikke om dette var til noe hjelp, bikkjer er som folk, svært forskjellige, men det funker stort sett her da
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #3 Skrevet 28. april 2013 Det er en leonberger, de er egentlig ikke gneldrete. Jeg strammer ikke bandet (men hun gjør det) og prøver å late som ingenting, men hun føler sikkert at jeg frykter at hun skal begynne å bjeffe. Jeg har med godis i lomma, men hun har kun fokus på mennesket der framme. Jeg sliter veldig med å distrahere henne i denne situasjonen. Synes dette er kjipt, for ellers er hun en utrolig herlig hund. Hun går ellers alltid pent i band (ved fot eller i langt band) og det er bittelitt slitsomt når hun rykker til og drar siden hun er så stor. Anonym poster: 824c37d185c1c66d02490e57f9c9a300
Gjest Belle Gunnes Skrevet 28. april 2013 #4 Skrevet 28. april 2013 Utstyr deg med en medhjelper, som du "tilfeldigvis" møter i skogen. Og ha lomma full av godbiter. Bruk godbitene til å få hundens oppmerksomhet. Gjerne før møtet, som også må komme litt uforvarslet på deg så du ikke sier i fra til hunden med ditt kroppsspråk at dere vil møte noen. Prøv så å holde kontakten med hunden når dere møter denne personen. Og lat som personen ikke er der - bare gå på med kontakt. 1
absinthia Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 Kanskje hun rett og slett varsler og i tillegg er litt usikker og uvant med å treffe på folk. Leonberger er jo en vokterhund som har det i seg at de skal varsle når det foregår noe uvanlig som kanskje kan være en fare. Hadde det samme problemet ( tildels enda) med min hund som er blanding av Pyreneerhund ( også en flokkvokter) og Grand Danois. Det utartet seg etter at vi flyttet til et nytt sted og det merkelige var at hver gang vi kom dit han hadde bodd frem til han var 5 måneder, bjeffet han ikke på folk med mindre de gjorde noe helt uvanlig. Han var spesielt ille om det kom menn langs veien og dersom de stirret. Han er forsåvidt også verdens mest elskelige hund, når fremmede har fått hilst på ham i 5 minutter. Han bjeffer ikke på samme måte på folk han kjenner litt som kommer langs veien. Jeg ville meldt meg på et hundekurs om det bare ikke hadde vært så langt unna. Synes det var litt på grensen å kjøre 18 mil hver onsdag, så vi valgte det bort og trente heller på å redusere de verste tendensene. Du må sikkert bare begynne å trene der det er mer folk og benytte den berømte " kindereggmetoden" vi begynte på den, men så flyttet vi til et sted der vi bare gikk tur med ham i skogen, fordi den eneste veien vi kunne gå til var E6 med svære trailere og mye annen trafikk. Det ble litt unaturlig å kjøre langt for å gå tur med hunden. Vel.. Jeg høres nok ut som en litt sløv hundeeier, men både vi og hunden lever greit med dette, fordelen er at han skremmer utenlandske dørselgere før de banker på døra - til og med de " døvstumme" ! 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #6 Skrevet 8. mai 2013 Få hunden til å sitte når det skjer, og prat vennlig til den. Anonym poster: 0b34aba2f8ba3757d455c8480d0093d5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #7 Skrevet 8. mai 2013 Få hunden til å sitte når det skjer, og prat vennlig til den. Anonym poster: 0b34aba2f8ba3757d455c8480d0093d5 Ikke faen om jeg får hunden min til å sitte når vi kommer oppi sånne situasjoner! Anonym poster: be36f972b914ad2b11640cd5d04e8042
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2013 #8 Skrevet 8. mai 2013 Når chihuahuaen min begynner å bjeffe på andre hunder eller mennesker snur jeg og går motsatt retning. Når han roer seg ned snur vi igjen og går mot personen igjen. Personen kommer jo nærmere etter hvert som vi får snudd oss litt frem og tilbake, og forhåpentligvis vil han lære at han kommer fortere til disse hvis han er rolig. Har ikke holdt på så lenge, men har sett forbedringer, så krysser fingrene for at det skal virke. Noen ganger kutter han ut bjeffinga, men begynner å pipe hvis han vil hilse på den andre hunden. Anonym poster: 8a5b5da6aa0cc51cc3b82459b4602a04
Gjest Rosetorne Skrevet 12. mai 2013 #9 Skrevet 12. mai 2013 Ikke faen om jeg får hunden min til å sitte når vi kommer oppi sånne situasjoner! Anonym poster: be36f972b914ad2b11640cd5d04e8042 Hvis du trener mye på det i forkant, så går det etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå