AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #21 Skrevet 28. april 2013 Rakk heldigvis apoteket Var min egen feil at jeg ringte så sent, tenkte jeg skulle prøve å jage det vekk selv... Men det gikk ikke. Nå har jeg ihvertfall fått antibiotika -TS Anonym poster: 58c67af446b497e7835a05bb9fa4edee Så bra du fikk tak i resept. Jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din om du muligens kan få en resept som du kan hente ut, slik at du har til neste gang. Det varierer hvor strenge legene er med det, men jeg har iallfall fått det slik at jeg har en pakke med antibiotika liggende. Men jeg har heldigvis "vokst av meg" UVI nå. En annen ting er at du må bytte på merkene fordi det er ikke bra å bruke samme antibiotikaen hver gang, da kan du bli immun. UVI kan vente til neste dag, det er ikke legevakt-materiale. Ikke rart du måtte vente lenge, det er jo fordi folk drar på legevakt med slike ting at det blir lange køer. Anonym poster: 9e512e4f0e66bebc8de95acbd643dde1 I mange tilfeller kan UVI absolutt ikke vente til neste dag. Mange tisser omtrent rent blod og har så vondt at de kan verken sitte eller stå. Mange får feber i tillegg. Legevakten er for AKUTTE lidelser! Å ringe de for å skrive ut en resept er misbruk av legevakten. Les tråden da før hun svarer, hun har UVI. Anonym poster: 8f1c0ab9cdce49448d8e1510370f8bb3 2
fruBeist Skrevet 28. april 2013 #22 Skrevet 28. april 2013 (endret) Første gangen jeg hadde uvi fikk jeg så kraftige smerter at jeg kastet opp, mensblødning bare et par dager siden forrige mens var ferdig, klarte knapt å stå oppreist og bare lå og gråt mens jeg vred meg i smerte. Uvi var ikke en gang i mine tanker, jeg var brennsikker på at det var blindtarmen som hadde sagt takk for seg. Skulle jeg latt være å dukke opp på legevakta kl 5 om morgenen da? Det var jo tross alt bare noen få timer til legekontoret åpna. Endret 28. april 2013 av fruBeist 1
skruf Skrevet 28. april 2013 #23 Skrevet 28. april 2013 Så bra du fikk tak i resept. Jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din om du muligens kan få en resept som du kan hente ut, slik at du har til neste gang. Det varierer hvor strenge legene er med det, men jeg har iallfall fått det slik at jeg har en pakke med antibiotika liggende. Men jeg har heldigvis "vokst av meg" UVI nå. En annen ting er at du må bytte på merkene fordi det er ikke bra å bruke samme antibiotikaen hver gang, da kan du bli immun. I mange tilfeller kan UVI absolutt ikke vente til neste dag. Mange tisser omtrent rent blod og har så vondt at de kan verken sitte eller stå. Mange får feber i tillegg. Les tråden da før hun svarer, hun har UVI. Anonym poster: 8f1c0ab9cdce49448d8e1510370f8bb3 Helt legitimt å ringe legevakt for å få time hvis en har kraftig Uvi sånn som Ts har. Har måtte gjort det selv flere ganger. Men å ringe legevakt for å få en resept uten konsultasjon er ikke greit. Til Ts; Du kan høre med legen din om å få en resept på ei eske med medisin som du har liggende hjemme. Det har reddet meg mange ganger når jeg har våknet opp ei lørdagsnatt med kraftig Uvi og hatt det så kraftig at det er synlig blod i urinen. Husk at det er lurt å ta urinprøve ei stund etter avsluttet kur for å se at medisinen har tatt knekken på alle bakteriene, hvis ikke er det fort gjort at det blusser opp igjen. En skal egentlig alltid gjøre dette, men mange leger er sløve med å si ifra.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #24 Skrevet 28. april 2013 Så bra du fikk tak i resept. Jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din om du muligens kan få en resept som du kan hente ut, slik at du har til neste gang. Det varierer hvor strenge legene er med det, men jeg har iallfall fått det slik at jeg har en pakke med antibiotika liggende. Men jeg har heldigvis "vokst av meg" UVI nå. En annen ting er at du må bytte på merkene fordi det er ikke bra å bruke samme antibiotikaen hver gang, da kan du bli immun. I mange tilfeller kan UVI absolutt ikke vente til neste dag. Mange tisser omtrent rent blod og har så vondt at de kan verken sitte eller stå. Mange får feber i tillegg. Les tråden da før hun svarer, hun har UVI. Anonym poster: 8f1c0ab9cdce49448d8e1510370f8bb3 Man tisser ikke blod første dagen man får UVI, man kan ja få en del svie og slikt, men bakteriene klarer ikke å komme seg så langt opp på en dag at man begynner å blø første dagen. Det er først svien som kommer. Man begynner ikke å få blod i urinen før man har gått en stund med UVI. Og da er bakterien på vei opp mot nyrene, men da har man nok kjent svien rimelig lenge før det skjer! Det er fint mulig å vente til mandag med en UVI, man kan drikke masse tranebær juice, tabl. For å prøve å fjerne bakterien selv fram til mandagen. Anonym poster: eebb2c6e932375a04e516d8c0baa6bb8 1
Gjest Funky Punk Skrevet 28. april 2013 #25 Skrevet 28. april 2013 Det har blitt bevist at tranbær ikke har noen effekt på UVI
skruf Skrevet 28. april 2013 #26 Skrevet 28. april 2013 Man tisser ikke blod første dagen man får UVI, man kan ja få en del svie og slikt, men bakteriene klarer ikke å komme seg så langt opp på en dag at man begynner å blø første dagen. Det er først svien som kommer. Man begynner ikke å få blod i urinen før man har gått en stund med UVI. Og da er bakterien på vei opp mot nyrene, men da har man nok kjent svien rimelig lenge før det skjer! Det er fint mulig å vente til mandag med en UVI, man kan drikke masse tranebær juice, tabl. For å prøve å fjerne bakterien selv fram til mandagen. Anonym poster: eebb2c6e932375a04e516d8c0baa6bb8 Jeg får faktisk veldig fort blod i urinen, helt rødt på papiret, når jeg har Uvi. Går veldig raskt fra de første symptomene til jeg ligger tvekroket av smerte. En gang kom vi oss ikke hjem fra ferie pga dette, så nå har jeg alltid med ei eske selexid om vi så bare skal på hytta ei helg. Og jeg har hatt nyrebekkenbetennelse flere ganger pga det får så raskt.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #27 Skrevet 28. april 2013 Ja, men man mener fortsatt at å drikke mye kan hjelpe. Og jeg er helt enig i at når man begynner å se blod i urinen har man hatt god tid på seg til å gå til fastlegen. Anonym poster: b992f97ec850fd46f7e492526cecd0c7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #28 Skrevet 28. april 2013 Man tisser ikke blod første dagen man får UVI, man kan ja få en del svie og slikt, men bakteriene klarer ikke å komme seg så langt opp på en dag at man begynner å blø første dagen. Det er først svien som kommer. Man begynner ikke å få blod i urinen før man har gått en stund med UVI. Og da er bakterien på vei opp mot nyrene, men da har man nok kjent svien rimelig lenge før det skjer! Det er fint mulig å vente til mandag med en UVI, man kan drikke masse tranebær juice, tabl. For å prøve å fjerne bakterien selv fram til mandagen. Anonym poster: eebb2c6e932375a04e516d8c0baa6bb8 Veeel. Sist jeg hadde UVI viste jeg det ikke før jeg stod opp om morgenen og ikke klarte å tisse, hadde ikke den typiske svien som jeg pleier å ha, blæra var full og ingenting kom ut. Etter flere forsøk kom bittelitt ut og det var blodig urin, kort tid etterpå fikk jeg så store smerter at jeg "trudde" at noen knivstakk meg i ryggen (dvs nyrene), ringte til legekontoret med en gang og fikk påvist en kraftig UVI. Dagene før: null symptomer! Har hatt UVI flere ganger før dette så jeg kjenner igjen symptomene. Mange opplever faktisk å ikke få den svien de første dagene, man kan ha UVI og kun merke det fordi man vil tisse mye men ikke får det til. Anonym poster: 41f78e23c06005f9bdf81bd9a150763f
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #29 Skrevet 28. april 2013 Man tisser ikke blod første dagen man får UVI, man kan ja få en del svie og slikt, men bakteriene klarer ikke å komme seg så langt opp på en dag at man begynner å blø første dagen. Det er først svien som kommer. Man begynner ikke å få blod i urinen før man har gått en stund med UVI. Og da er bakterien på vei opp mot nyrene, men da har man nok kjent svien rimelig lenge før det skjer! Det er fint mulig å vente til mandag med en UVI, man kan drikke masse tranebær juice, tabl. For å prøve å fjerne bakterien selv fram til mandagen. Anonym poster: eebb2c6e932375a04e516d8c0baa6bb8 Det er ikke sant. Noen ganger så kan bakteriene ha satt seg på en blodåret i vevet i urinblæren, da begynner man å blø veldig tidlig, før man kjenner svie. Og ikke alle får symptomer som svie. Når det først har satt seg så er det ikke lett å drikke ut en UVI og det er ganske så vanlig å dra til legevakten med UVI. Men man må vente en stund siden man står sist i køen, man er det man kaller "grønn". Anonym poster: dd8bf891c11152cfbd3f2b32cee5030e 1
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2013 #30 Skrevet 28. april 2013 Ja, men man mener fortsatt at å drikke mye kan hjelpe. Og jeg er helt enig i at når man begynner å se blod i urinen har man hatt god tid på seg til å gå til fastlegen. Anonym poster: b992f97ec850fd46f7e492526cecd0c7 Det tar 2-5 timer fra jeg kjenner noe som kaaaaaaaaaaaaaaaan være symptomer (og like gjerne gå over og vise seg at jeg drakk for mye te, eller jeg har eggløsning), til urinen minner om rødbetsaft, jeg har feber (39-40 er normen. Merk at jeg har en normaltempratur på 36.5), kaster opp, og besvimer. Skal jeg da gå til fastlegen hver eneste kveld hvor jeg har vært litt for ivrig med tekoppen, pga at det kan være den ene gangen i året det er UVI? Og hvor får en tak i en fastlege som har åpent på kveldene en søndag?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #31 Skrevet 28. april 2013 Det har blitt bevist at tranbær ikke har noen effekt på UVI Det er vel heller slik at det ikke er bevist at det har noe effekt. Anonym poster: 2259679630bf7902f5b6838ef57396f9 1
Portvinpiken Skrevet 28. april 2013 #32 Skrevet 28. april 2013 (endret) Hvis Ts har hatt det før så burde hun kjenne igjen symptomene i god tid før det blir akutt. Du burde ha dratt til fastlege ons, tors eller fredag istedet. Anonym poster: b992f97ec850fd46f7e492526cecd0c7 Litt av poenget med akutt er nemlig at det er akutt... dvs. at det kommer ganske så plutselig ;-) Legger til en link med en aldri så liten beskrivelse :-) http://no.thefreedictionary.com/akutt Endret 28. april 2013 av Portvinpiken
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå