Cherrytomat Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Altså hva skjer om man gjør det? Går plagget umiddelbart i oppløsning....? Er det verdt forsøket om man har en kappe i offwhite ull til jente 2-3 år, men som har gule solflekker på seg fra plasten den lå i? (Opphørssalg, betalte bare 50 kr for den på en brudebutikk) Har prøvd å vaske den, til og med sprayet på biotex og så vasket (som heller ikke skal brukes på ull står det) men det går ikke bort. Vil liksom ikke ødelegge den, for da vil jeg heller bare farve den til annet bruk, og bruke noe annet når hun skal vere brudepike Så noen som har prøvt å klorbleke ull, og kan fortelle meg hva som skjer....?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Ulla etser vekk ja. Anonym poster: 7132a76cf6efadabab9deb732c9bb461 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 kan jo prøve å blande ut klor i vann? slik at at det ikke blir så sterkt Anonym poster: 3220e102a4f48bdc2ffe4085a769e37b
Cherrytomat Skrevet 27. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 27. april 2013 etser den bare *poff* bort....? Eller er det om den ligger lenge den gjør det? Noen som faktisk har prøvd klor? Gallesåpe har ingen butikker her og det tror jeg ikke jeg gidder prøve få tak i det om annet kan virke. Har ikke troa på at det tar det heller egentlig når det er gamle flekker...? eller?
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Gallesåpe er virkelig genialt, det tar MYE som ingenting annet tar. Om det tar de flekkene du beskriver aner jeg ikke, men jeg var også veldig skeptisk til gallesåpe og ble positivt overrasket. De har det forresten på Clas Ohlson. Anonym poster: 761a5f3d9b66c2872983891d291863a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Når vi klipper sauene våre så lagrer vi ulla sammen med andre ting på lageret, til det blir hentet. En dag drev jeg på og blandet ut klor til vask av et gulv, og det komm noen dråper på noe ull, det gikk i oppløsning veldig fort og ble til en slags grøt der det hadde truffet. Skal du blandet det ut og prøve så anbefaler jeg 10 dråper klor til 1 liter vann omtrent, det er svært etsende på ull. Anonym poster: 4c22f03be53bc6864c2210174e5d4365 1
Merlion Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 Jeg ville også gitt gallesåpen en sjanse (eller Troll sitronsåpe, som jeg kjenner bedre til.). Bestill på nett om du ikke har butikker i nærheten som selger. Den kan jo også brukes til det meste av flekker på alle slags stoff. Jeg har fått bort flere gamle flekker med sitronsåpe, både etter bæsj og mat. Tar ikke såpen alt, bruker sola å ta resten (en kort tur i sola riktignok, ellers kan gjerne effekten bli motsatt). Men det er på klær som også tåler maskinvask, det tåler kåpen gjerne ikke? Noe annet som kanskje kan prøves er sitronsyre, det har blekende effekt
Gjest MamaQuilla Skrevet 27. april 2013 #9 Skrevet 27. april 2013 etser den bare *poff* bort....? Eller er det om den ligger lenge den gjør det? Noen som faktisk har prøvd klor? Gallesåpe har ingen butikker her og det tror jeg ikke jeg gidder prøve få tak i det om annet kan virke. Har ikke troa på at det tar det heller egentlig når det er gamle flekker...? eller? http://www.clasohlson.com/no/Gallesåpe/Pr342109000 Funker meget, meget bra og koster ikke mye å prøve. Men ikke bruk klor, det ødelegger fibrene i tøyet!
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2013 #10 Skrevet 9. mai 2013 Altså hva skjer om man gjør det? Går plagget umiddelbart i oppløsning....? Er det verdt forsøket om man har en kappe i offwhite ull til jente 2-3 år, men som har gule solflekker på seg fra plasten den lå i? (Opphørssalg, betalte bare 50 kr for den på en brudebutikk) Har prøvd å vaske den, til og med sprayet på biotex og så vasket (som heller ikke skal brukes på ull står det) men det går ikke bort. Vil liksom ikke ødelegge den, for da vil jeg heller bare farve den til annet bruk, og bruke noe annet når hun skal vere brudepike Så noen som har prøvt å klorbleke ull, og kan fortelle meg hva som skjer....? prøv natron i vask. Anonym poster: 23d296b74d4c76219e9cd038af31bf16
Cherrytomat Skrevet 25. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. august 2013 Glemte å gå inn her å skrive at jeg prøvde meg.... Den lyse, offhvite ulla ble skikkelig gul! Honninggul/oransje i massevis! Ulla virker ikke ødelagt, bare at det er veeeeldig misfarvet. Skal prøve meg på å farge den ved en senere anledning, men klor/vanish funker ikke på ull nei
Bomullstrusa Skrevet 25. august 2013 #12 Skrevet 25. august 2013 (endret) BioGuard funker på det meste! Det er et naturprodukt, så det bør gå bra å bruke på ull. Jeg har fått vekk det utroligste ved hjelp av det vidundermiddelet der. Mener å huske at jeg kjøpte min på Jernia. Endret 25. august 2013 av Bomullstrusa
AnonymBruker Skrevet 26. august 2013 #13 Skrevet 26. august 2013 Glemte å gå inn her å skrive at jeg prøvde meg.... Den lyse, offhvite ulla ble skikkelig gul! Honninggul/oransje i massevis! Ulla virker ikke ødelagt, bare at det er veeeeldig misfarvet. Skal prøve meg på å farge den ved en senere anledning, men klor/vanish funker ikke på ull nei Auau... Tror du gjør lurt i å skylle opp plagget med lanolin/milo ullskyllemiddel - det vil smøre ulla litt i hvert fall. For er nok tørra ut veldig nå. Prøv å heng den ut i sola? Det pleier vi å gjøre med bunadskjorter som har fått flekk eller er gulna. Sola bleker. Er det veldig gult så legg på snøen en solrik dag, det pleier å hjelpe kjempegodt! Også mye mildere mot plagget.... Husk at for ull må du ha eget fargestoff - kan ikke bruke det samme som en bruker på bomull. Anonymous poster hash: 6b809...81c
Cherrytomat Skrevet 27. august 2013 Forfatter #14 Skrevet 27. august 2013 Hehe, denne er blitt så honninggul/brun at den er nok ikke håp for verken sol eller snø-behandling Lanolin er den allerede behandlet med, og ja, jeg vet at jeg må ha eget fargestoff for ull Bruker bare wilton kakefarger jeg Har den lilla, og den blir nyyyyydelig! Så nå ligger den i skapet og venter på flere plagg som skal farges før mor gidder å ta prosessen
AnonymBruker Skrevet 27. august 2013 #15 Skrevet 27. august 2013 Ser du har peiling For å svare på det egentlige spørsmålet ditt. Klor etser i stykker ulla, oppløser den om blir liggende i klorvann. Å skylle opp i klorvann går sikkert bra, men vil nok ta skjellagene på ulla, og sliter på ulla etterhvert. Ja, også kan den kjemiske prosessen som skjer ganske riktig gulne ulla Og en av måtene å lage superwash-garn på er faktisk å bruke klorinbad. Fordi det er skjelllagene ytterst i ulla som hekter seg i hverandre når ull tover. Anonymous poster hash: 6b809...81c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå