AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Jeg kan ingenting om kaloritelling og kcal eller hva det nå heter... Jeg vet at godteri og brus ikke er bra liksom.. Og sauser... Men noe utover det han jeg ikke... Jeg er sykelig overvektig, har vært i kontakt med lege nå ang problemet.. Vi snakket ikke så mye om det siste legetime men skal levere urinprøve snart og blir sikkert mer snakk da.. Jeg er jente, 24.. Veier 142 kg og er 172 høy.... Jeg har nå kommet til et vendepunkt og jeg SKAL ned i vekt.... Men trenger serriøst hjelp med kosten... Jeg synes ikke jeg gjør annet enn og saumfare nettet, og det er jo alt slags mulige dietter og kosthold å følge... Noen kan man spise brød på andre ikke. Pasta ris og potet er ikke lov... Mens på noen litt... Blir helt forvirra. Har skjønt at og veie maten er bra.. Men hvor mye skal man spise av de forskjellige tingene? f.eks kyllingfilet og wok grønnsaker? Er det noen som vet om blogger med ukes menyer for hele dagen? Så jeg kan printe ut og følge? Jeg har ei datter på 2 år som er opp å ned og i mentet. Vi går og handler i steden for buss siden vi ikke har bil.. Og vi har heller ikke sykkel.. Men det sliter på rygg og knær. Og når jeg setter meg når vi kommer hjem så stivner kroppen helt.. Ryggen og beina... Får så vondt av og gå etterpå... Og vær så snill, ikke kom og fortell meg hvor feit jeg er, og at jeg skulle tenkt på det før det gikk så langt.. Jeg er fullstendig klar over det.... Og nå har jeg tatt tak i problemet, men trenger råd, for jeg vet jo ingenting... Anonym poster: 8af96324984fac015dd2c27143e71725
Sulosi Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Be legen henvise deg til noen som kan veilede deg mtp kosthold. Det finnes ernæringsfysiologer på offentlige sykehus så det behøver ikke koste skjorta å ta imot et slikt tilbud og de er ansatt for å hjelpe slike som deg og andre som trenger ekstra hjelp med kosten (dia.pasienter ol.). 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Takk for svar *Ts Anonym poster: 142dc23ac37697dca9ffc27ba44fe9d9
Gjest *MaggieQ* Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Så bra at du tar tak i dette, ikke bare for deg selv, men for barnets skyld også Jeg kan skrive hva jeg spiser i løpet av en dag. Kan kanskje gi en pekepinn på et variert kosthold der du ikke trenger å sulte? Frokost: 1,5 dl havregryn kokt på vann med eple og kanel/en ts honning. Lunsj: 1 kyllingfilet og 1 kokt egg med masse salat og et par knekkebrød Mellom: 1 frukt Middag: 200 gram laks/kylling/karbonadedeig stekt på en ss solsikkeolje med en halv boil in a bag brun ris og masse grønnsaker Dessert: Fruktsalat/bær Kvelds: Omelett (stekt på 1 ss solsikkeolje) av 2 kokte egg med 50 gram skinkebiter og tomater på siden Som snacks om du er fysen er det godt å skjære opp grønnsaker som gulerøtter, selleri, agurk etc og snackse på det Prøv å ta deg rolige gåturer så langt du orker. Etterhvert som vekta går ned vil det bli naturlig med mer og hardere mosjon og så etterhvert starte med mer effektiv cardio trening. Det er masse spennende oppskrifter på nettet med rene råvarer. Ikke kjøp noe ferdiglaget. Tomatsaus lager du med opphakkede tomater med salt og pepper, kremet saus kan lages med kokosmelk, salt, pepper og litt grovt mel pisket oppi(2 ss). Du kan lage vafler på kokosmel med agavesirup som helgekos Husk at det skal være en livsstil, noe du og datteren din skal kunne leve på resten av livet, og da er det viktig med god mat. 1
Løvetanten Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Alt etter hvor du bor i landet fins det overvektssentre ved sykehusene. Om det fins der du er så er sikkert det et sted du vil få hjelp og oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Så bra at du tar tak i dette, ikke bare for deg selv, men for barnets skyld også Jeg kan skrive hva jeg spiser i løpet av en dag. Kan kanskje gi en pekepinn på et variert kosthold der du ikke trenger å sulte? Frokost: 1,5 dl havregryn kokt på vann med eple og kanel/en ts honning. Lunsj: 1 kyllingfilet og 1 kokt egg med masse salat og et par knekkebrød Mellom: 1 frukt Middag: 200 gram laks/kylling/karbonadedeig stekt på en ss solsikkeolje med en halv boil in a bag brun ris og masse grønnsaker Dessert: Fruktsalat/bær Kvelds: Omelett (stekt på 1 ss solsikkeolje) av 2 kokte egg med 50 gram skinkebiter og tomater på siden Som snacks om du er fysen er det godt å skjære opp grønnsaker som gulerøtter, selleri, agurk etc og snackse på det Prøv å ta deg rolige gåturer så langt du orker. Etterhvert som vekta går ned vil det bli naturlig med mer og hardere mosjon og så etterhvert starte med mer effektiv cardio trening. Det er masse spennende oppskrifter på nettet med rene råvarer. Ikke kjøp noe ferdiglaget. Tomatsaus lager du med opphakkede tomater med salt og pepper, kremet saus kan lages med kokosmelk, salt, pepper og litt grovt mel pisket oppi(2 ss). Du kan lage vafler på kokosmel med agavesirup som helgekos Husk at det skal være en livsstil, noe du og datteren din skal kunne leve på resten av livet, og da er det viktig med god mat. Tusentusen takk for svar Jeg skal følge rådene dine Synes ikke jeg har gjort annet enn og saumfare internett idag i pausene, men føler ikke jeg har blitt noe klokere av det.. Og en plass må jeg begynne.. Jeg begynner og følge dine tips Anonym poster: 142dc23ac37697dca9ffc27ba44fe9d9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Og ja jeg tenker enormt mye på datteren min... Jeg vil ikke at hun skal få samme matvaner.. Jeg vil ikke hun skal slite med overvekt... Og jeg vil absolutt ikke at hun skal bli mobbet på grunn av MEG! Og nå når mannen min jobber 12 timer om dagen så blir det nok lettere og fokusere på maten.. Mat og oss to sammen var dårlig ;P hehe... Anonym poster: 142dc23ac37697dca9ffc27ba44fe9d9 1
Gjest Coolaid Skrevet 30. april 2013 #8 Skrevet 30. april 2013 Jeg forstår hvordan du har det. Dette kommer til å gå bra Snakk med legen din, kanskje han/hun kan henvise deg til poliklinikk for overvekt ? Det er flere slike klinikker i landet, i Bergen tilbyr de Livsstilskurs hvor man får info om hva man kan spise, hvordan man skal endre livet sitt osv. I mellomtiden ville jeg anbefalt deg et Grete Roedekurs for å komme i gang. De teller kalorier, men du bestemmer selv hva du gjør ut av det. Tellingen er ikke nødvendig bare du vet sånn ca hva du skal spise. Dersom du vil kan du sende meg et pm, så kan jeg dele enkle og sunne oppskrifter med deg og heie på deg Dette kan du klare om du er tolmodig
Nattergalen Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 For det første, du er allerede igang, fortsett å søk hjelp. Og har du tatt en titt på vektklubben til VG, det koster litt, men der får du utdelt antall kalorier og de har forslag til ukes meny + en veldig grei dagbok som hjelper deg til å holde oversikt over kaloriene du spiser. For meg har denne dagboken blitt en liten vekker, jeg har fått noen aha opplevelser angående hva jeg har spist. Tror ikke jeg hadde valgt noen diett hadde jeg vært deg, men heller lavkalori og å tenke på hva du spiser. Velg magre alternativ som kylling, karbonadedeig, hvit fisk (men ikke glem at laks og ørret også er bra for kroppen). Sett av tid til å lage mat og lag maten fra bunnen av, vet ikke om du liker å lage mat, men prøv med et åpent sinn hvis ikke. Angående aktivitet, gå tur alene og heng deg på toåringen ellers så mye du orker, spark ball og lek. Og kan jeg spørre hva du typisk har spist i løpet av en dag nå, da er det kanskje flere enn meg som kan gi deg tips til tilsvarende sunne og velsmakende alternativer.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #10 Skrevet 30. april 2013 Belgfrukter er godt, sunt, billig og mettende. Jeg spiser mye av det selv som tilbehør til middag, og jeg har gått ned i vekt etter at jeg begynte med det. Anonym poster: f472ddf78df6e3b41865dc2034b56893
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 - Spis mye magert kjøtt som kylling og kalkun.- - Ta alltid salat eller grønnsaker på tallerken. (Regel: ta mer grønnsaker/salat enn kjøtt) - Spis mye egg, det metter. - Unngå fete sauser og kjøtt med mye fett i. (bacon, ribbe) osv. - Drikk vann. Drikke med kalorier er unødvendig, og det er noe du ikke blir mett av. Dette spiser jeg i løpet av en dag ca: Frokost: 1 egg og en skive med pålegg. Mellom: 1 frukt Lunsj: 3-4 knekkebrød med pålegg, eller 2 skiver. Mellom: 1 frukt Middag: Det jeg kommer på der og da. Men passer på at jeg har salater til Kvelds: Omelett/egg/knekkebrød/skive Anonym poster: 01eb64198560eef59997a8551037b8a8
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 Spis "vanlig" mat som det vil være lett å leve med og som datteren din også kan spise. Hold deg unna rare dietter. Du skal endre livsstil, ikke slanke deg og være ferdig med det. Støtter det med å be om henvisning til ernæringsfysiolog eller lignende. Jeg er med i VG sin Vektklubb. Den er fin fordi du kan legge inn det du spiser og så regner den ut kaloriene for deg. Det er også et aktivt forum der du kan støtte deg på andre i samme situasjon. Gå! Mye! Få opp pulsen og trekk frisk luft. :-) Ikke bekymre deg for avansert trening til å begynne med. Det kan du ta når du blir lettere og får lyst. Lek med datteren din. Gjør det enkelt, rett og slett! Lykke til! :-) Anonym poster: 60b7a152bcef3bc27b9b6a23554c3d8e
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Spis "vanlig" mat som det vil være lett å leve med og som datteren din også kan spise. Hold deg unna rare dietter. Du skal endre livsstil, ikke slanke deg og være ferdig med det. Støtter det med å be om henvisning til ernæringsfysiolog eller lignende. Jeg er med i VG sin Vektklubb. Den er fin fordi du kan legge inn det du spiser og så regner den ut kaloriene for deg. Det er også et aktivt forum der du kan støtte deg på andre i samme situasjon. Gå! Mye! Få opp pulsen og trekk frisk luft. :-) Ikke bekymre deg for avansert trening til å begynne med. Det kan du ta når du blir lettere og får lyst. Lek med datteren din. Gjør det enkelt, rett og slett! Lykke til! :-) Anonym poster: 60b7a152bcef3bc27b9b6a23554c3d8e Og en ting til. Ikke hør for mye på hva andre spiser. Du skal spise mer enn du tror og mer enn de som er mye mindre enn deg. Når du bytter ut sukker og fett med magrere alternativ og tilfører mye grønt vil du oppdage at porsjonene blir ganske romslige for en som er stor. Henviser til innlegget over meg f.eks. Sikkert riktig for henne, og bra type mat, men altfor lite for deg. Du må regne ut hvor mye du kan spise og holde deg til det. Anonym poster: 60b7a152bcef3bc27b9b6a23554c3d8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå