Gå til innhold

Hasjpsykose. Eksen er merkelig. Langt innlegg...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at ingen her kan svare på spørsmålet, men trenger å få ut noen tanker og kanskje andre har erfaring rundt hasj og psykotiske tilstander. Han røyker daglig, men mest på kvelden. Han sier han ikke får sove uten å ha røyket.

Vi har vært kjærester i ett års tid. I høst oppførte han seg merkelig, blant annet fikk jeg ikke lov å skylle ned toalettet når jeg var på do på natten fordi naboene kunne høre det og bli vekket. Andre ting jeg reagerte på var at han ikke ble avslappet når han røyket, men viste mer paranoide trekk. Laget vi middag sammen måtte alt gjøres på hans måte som visstnok var den eneste rette måten...

Når vi spiste maste han på at jeg måtte spise opp maten, og når han laget mat serverte han store porsjoner til oss begge selv om jeg sa at jeg ikke klarer å spise like mye som han og at jeg mistet matlysten og ikke klarte f.eks. tre store poteter, to koteletter, grønnsaker og tilbehør. Han hørte ikke etter og det gjentok seg med store porsjoner selv om jeg sa at jeg har lavere forbrenning enn han og at jeg er en kvinne og dermed ikke trenger like mye mat. Hvis vi ikke hadde røyket før middagen, var det ikke mas. Da var han avslappet og sa at jeg kunne spise det jeg klarte.

For noen dager siden satt vi hjemme hos han og hadde røyket to jointer. Vi hadde ikke drukket stort, men jeg vet ikke hvor mye han hadde drukket før vi møttes. Han laget mat og igjen begynte maset. Han bor i en leilighet og det skal være stille etter kl. 23. Vi satt og snakket rolig sammen og når det ble 11 på kvelden sa han at det måtte være stille. Vi måtte hviske. Men når jeg hvisket virket han mer paranoid og jeg følte det også unaturlig å hviske når vi kunne ha et dempet toneleie.

Tven slo han av. Ellers pleier han å ha på tv til han går og legger seg med et normalt lydnivå. Han kom også hele tiden med kommentarer, små drypp om bagateller der jeg i følge han har gjort feil.

Dette blir et langt innlegg. Men uka før spilte han høy musikk i flere timer og til sent på kvelden i tre dager på rad. Lørdag spilte han høy musikk til over midnatt. Når jeg nevnte at han burde gi nabovarsel, mente han at lørdag var et unntak.

Neste morgen når han var nykter og edru etter at vi måtte hviske, var han like påståelig. Som dere forstår har han egne regler for ro og orden i borettslaget...

Det endte i en krangel og det ble slutt. Jeg vet ikke om han spilte for å gjøre det slutt på en feig måte eller om han er litt i en annen verden nå. Slik jeg kjenner han ville han gjort det slutt på en fair måte. Jeg er bekymret for han og har kontaktet familien, men han oppfører seg normalt når vi ikke er alene. Med noen unntak. Han klarte å komme med en grov vits om pedofili som alle ristet på hodet av. Det var når jeg møtte en jeg kjenner som jeg ikke har truffet på noen år som jobber i barnehage og jeg fikk en klem av han.

Samme kveld kom han med kommentarer om hun og hun, som han hadde vært sammen med og ga seg ikke selv om jeg sa at fortid er fortid og at jeg ikke er interessert i å høre om alle hans tidligere affærer.

Han gikk ikke i detaljer om sexlivet, men å høre om hans ekser og affærer omtrent hver halvtime uten at det lå en historie bak? Hva er hensikten og er det normalt?

Er det normalt å måtte hviske? Nei... her svarer jeg meg selv, men hva kjennetegner en hasjpsykose? Jeg sa til han at han ikke tåler å røyke dagen etterpå når vi begge var nyktre.

Han er ufrivillig arbeidsledig og har vært det i tre måneder. Vi har vært gjennom mye, en tidlig spontanabort (ble gravid selv om vi har brukt prevensjon). Han har gitt meg en blåveis (vil ikke at tråden skal handle om at jeg må løpe, det er slutt), i høst truet han meg med øks men jeg tok han ikke seriøst, det ville være for skremmende der og da og jeg beholdt roen, det var i samme tiden som han oppførte seg paranoid. Han slo en paraply i øyet mitt i samme periode, det gikk bra og han fikk sjokk i det samme han hadde gjort det. Jeg så det på han, det var som natt og dag, fra aggresivitet til å bli lei seg og normal igjen...

Han er godt likt av de fleste og har mange venner. Hvor nære vennene er vet jeg ikke, de møtes som regel når det drikkes og røykes og min oppfatning er at de ikke prater om problemer i parforholdene og slike ting som vi damer gjerne gjør.

En felles venn mente at det kan være hasjpsykose. Jeg fortalte ikke alt, kun om hviskingen og taleforbudet... Vår felles venn sa også at det er mange som aldri kommer ut av tilstanden og som har endt opp på Dikemark.

Det er skremmende. Jeg føler meg hjelpesløs og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er glad i han, men familien må vel kunne oppfatte signalene eller er det lett å holde fasaden i felles offentlig rom, mens hjemme kommer den andre siden frem?

Anonym poster: ba145dc60aaba2bfd8cde9a64073067d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La meg se, han har gitt deg en blåveis, holdt på å stikke ut øyet ditt med paraply og truet deg med øks.

Jeg synes du burde fri til ham, for en kjernekar.

Anonym poster: e4985f19aa57508383cf1719025284a1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min fikk hasjpsykose.

Det eskalerte dog over litt kortere tid, fra 0 til 100 på noen dager. Da var det mye psykotiske greier; babling om fortid og eksdamer, han trodde jeg var politi og at noen var ute etter han. Han hendte opp på psykiatrisk. Men det gikk heldigvis over.

Det høres ut som eksen din er på feil spor. Men det er vanskelig å hjelpe noen som ikke vil bli hjulpet. Jeg synes du skal si fra til familien hans at du er alvorlig bekymret, men at du ikke vil bli involvert fordi han har vist aggressiv oppførsel. Så trekker du deg unna. Løp nå mens du kan; dette er en gylden mulighet til å bli kvitt en fyr som opplagt ikke er bra for deg på noen måte..

Lykke til!

Anonym poster: 10662b309ce571078d3feb539c8039d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg se, han har gitt deg en blåveis, holdt på å stikke ut øyet ditt med paraply og truet deg med øks.

Jeg synes du burde fri til ham, for en kjernekar.

TS:

Ja jeg bør vel fri til han. Men jeg spør ikke om råd, det er slutt og jeg er faktisk redd han nå. Han er langt unna det vi kaller virkeligheten. Når man røyker kan man få noia i visse situasjoner, men da er man bevisst og vet at man har noia. Dette kan ikke sammenlignes.

Spørsmålet var hva som kjennetegner en eventuell hasjpsykose? Jeg pratet med en venn som har røyket i mange år, og han hadde selvfølgelig hatt det, slik gamle og selvsentrerte prater om sykdom... Men han hadde noia, var bevisst så det kan ikke sammenlignes med en som tilsynelatende ikke har selvinnsikt. Men man kan bli psykisk avhengig av hasj, søvnproblemer, irritabilitet hvis man har røkt mye og det blir bråstopp.

Eller mener du at han virker frisk? Han forandrer personlighet når han har røyket og ofte ellers og. Når jeg røyker blir jeg enten i godt humør eller veldig stille og sitter og tenker og lar tankene fly. Men jeg røyker ikke daglig.

AnonymBruker
Skrevet

Kan vi føre en saklig debatt rundt hasj og ringvirkningene eller skal jeg få kjeft fordi jeg har vært i et forhold og bryr meg om han og er bekymret?

Jeg har vært i kontakt med Kripos ang hasj og tilsetningstoffer for 25 år tilbake. De avkreftet at hasj kunne være blandet med andre stoffer. To år senere kom det en forskningsrapport fra England som påviste og beviste at det var beklagelig normalt. Det er og var en ny måte å innføre pulver på, i ungdomsmiljøer som markedet var rettet mot. Jeg bodde på Oslo vest da og så det med egne øyne. Markedet ble tømt for hasj og amfetamin rullet inn. Jeg merket også at det ikke var ren hasj jeg røyket, alle ble våkne og det virket ikke som f.eks. pot (jeg vet godt forskjellen på pot og hasj, uten at det er blandet med andre stoffer).

Og myndighetene lukker igjen øynene. Fordi?

Korrupsjon, trusler, jeg vet ikke, men de tør faktisk ikke legalisere hasj slik at de som røyker kan vite hva de inntar? Da spiller de fallitt?

Jeg er bekymret for han, og spør ikke om jeg må løpe, men hvilke symptomer det kan gi om man er i psykose? Husker man alt? Han gjør det ikke , eller later som han ikke gjør det. En venninne som var i psykose etter amfetamin for mange år siden husket alt.

En venn jeg snakket med, ba meg be han gå til legen og få henvisning til psykolog. Men jeg når ikke inn til han. Familien har sagt at jeg står han nærmest. Jeg sa at det gjør jeg ikke. Men kanskje de mener at han alltid har vært rar og spesiell..

Deltar ikke mer i debatten på noen timer nå. Men kjør videre, det er noe som rammer mange og hasj er ikke bare THC.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi føre en saklig debatt rundt hasj og ringvirkningene eller skal jeg få kjeft fordi jeg har vært i et forhold og bryr meg om han og er bekymret?

Jeg har vært i kontakt med Kripos ang hasj og tilsetningstoffer for 25 år tilbake. De avkreftet at hasj kunne være blandet med andre stoffer. To år senere kom det en forskningsrapport fra England som påviste og beviste at det var beklagelig normalt. Det er og var en ny måte å innføre pulver på, i ungdomsmiljøer som markedet var rettet mot. Jeg bodde på Oslo vest da og så det med egne øyne. Markedet ble tømt for hasj og amfetamin rullet inn. Jeg merket også at det ikke var ren hasj jeg røyket, alle ble våkne og det virket ikke som f.eks. pot (jeg vet godt forskjellen på pot og hasj, uten at det er blandet med andre stoffer).

Korrupsjon, trusler, jeg vet ikke, men de tør faktisk ikke legalisere hasj slik at de som røyker kan vite hva de inntar? Da spiller de fallitt?

Jeg er bekymret for han, og spør ikke om jeg må løpe, men hvilke symptomer det kan gi om man er i psykose? Husker man alt? Han gjør det ikke , eller later som han ikke gjør det. En venninne som var i psykose etter amfetamin for mange år siden husket alt.

En venn jeg snakket med, ba meg be han gå til legen og få henvisning til psykolog. Men jeg når ikke inn til han.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt familien hans og forklar det du har forklart her, så får de ta det videre. Ikke ha kontakt med fyren noen gang igjen.

Anonym poster: b3f6cd4e6ee168773521db4baee88e80

AnonymBruker
Skrevet

En venn jeg snakket med, ba meg be han gå til legen og få henvisning til psykolog. Men jeg når ikke inn til han.

TS

Dette er bare trolling. Kutt ut da, hvem tror på dette tullet?

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt familien hans og forklar det du har forklart her, så får de ta det videre. Ikke ha kontakt med fyren noen gang igjen.

Anonym poster: b3f6cd4e6ee168773521db4baee88e80

Takk for svar. Jeg har tatt kontakt med familien. Han har en liten familie, men de vet at han røyker. Hva de kan gjøre vet jeg ikke, men jeg er bekymret for han og det er lite jeg kan gjøre siden vi kun har vært kjærester. Det er slutt og jeg vil ikke ha rollen som en pårørende siden han har lett for å gi meg skylda for alt.

Dette er bare trolling. Kutt ut da, hvem tror på dette tullet?

Hva mener du? Hvorfor skal jeg trolle? Kan du linke og motbevise at en del av hasjen som røykes ikke er blandet med andre stoffer?

Jeg røyker selv, ikke daglig men er bevisst på hva jeg inntar og er klar over at rusen kan variere. Vet man ikke det, kan man lett få noia og tro at det er noe galt med en selv. Røyker man pot (marihuana), er den også i dag ofte dyrket og genmanipulert. Men det visste du kanskje?

TS

Gjest GjeSteRen
Skrevet

Genmanipulert marihuana? Hvorfor skulle de genmanipulere det?

Jeg har jo ikke snøring på hvordan situasjonen var i Norge for 25 år siden,

så jeg kommer ikke til å motargumentere mot disse påstandene dine rundt dette.

Men i dag.

Er mesteparten av marihuanaen som man finner i Norge, er også dyrket i Norge. Spesielt på vestlandet.

Det er mange rundt om som dyrker for selg selv og andre, uten at folk nødvendigvis hører så mye om dem.

Hører jo om det noen ganger da. Var jo en raid på østlandet for ett - to år tilbake og.

Jeg kjenner flere av disse. Og det er få som ønsker å tøyse til marihuanaen. De vil jo at klientellet skal komme tilbake.

I hasj derimot, KAN man finne tøyseri som er blitt blandet inn i platen noen ganger, men det er ytterst sjeldent altså. Og myten som omhandler hasj penslet med heroin, er det virkelig ingen rot av sannhet i.

Ikke i Norge. Det har aldri vært et registrert tilfelle av det.

Hvis ikke dét er det du snakker om nå, som plutselig har funnet dagens lys.

Så - har du link og dokumentasjon som kan bevise det sier?

Og du røyker selv. Jeg også røyker, men jeg røyker daglig da.

Jeg har aldri hatt noen psykoser når jeg kun røyker hasj da, med mindre jeg har vært på en nedtur fra noe annet stoff.

Og noia, kan man få uansett. En paranoid psykose er jo noe helt annet, men irrasjonell noia kan oppstå.

Det skal egentlig ikke så mye mer til enn litt stress og mange ting som skjer samtidig.

Det roer jo seg til slutt, etter gjerne bare 10-15 minutt om så lenge, men det er rimelig naturlig.

Og vedr. typen din, så aner jeg virkelig ikke hva jeg kan råde deg til.

Hørtes noe ustabil og kanskje til og med sinnssyk ut i mine ører. Jeg skal ikke diagnosere noen nå,

men både hasj og andre stoffer kan utløse diverse psykiske problemer, om man har dem liggende latent.

Om man ikke hadde røykt hasj eller tatt noe annet, er det ikke helt sikkert at psykosene ville nådd overflaten.

Eller så kan dem ha nådd overflaten senere, i en alder av 50 - 60 i stedet. Kanskje eldre enn det og for den del.

AnonymBruker
Skrevet

Genmanipulert marihuana? Hvorfor skulle de genmanipulere det?

Jeg har jo ikke snøring på hvordan situasjonen var i Norge for 25 år siden,

så jeg kommer ikke til å motargumentere mot disse påstandene dine rundt dette.

Men i dag.

Er mesteparten av marihuanaen som man finner i Norge, er også dyrket i Norge. Spesielt på vestlandet.

Det er mange rundt om som dyrker for selg selv og andre, uten at folk nødvendigvis hører så mye om dem.

Hører jo om det noen ganger da. Var jo en raid på østlandet for ett - to år tilbake og.

Jeg kjenner flere av disse. Og det er få som ønsker å tøyse til marihuanaen. De vil jo at klientellet skal komme tilbake.

I hasj derimot, KAN man finne tøyseri som er blitt blandet inn i platen noen ganger, men det er ytterst sjeldent altså. Og myten som omhandler hasj penslet med heroin, er det virkelig ingen rot av sannhet i.

Ikke i Norge. Det har aldri vært et registrert tilfelle av det.

Hvis ikke dét er det du snakker om nå, som plutselig har funnet dagens lys.

Så - har du link og dokumentasjon som kan bevise det sier?

Og du røyker selv. Jeg også røyker, men jeg røyker daglig da.

Jeg har aldri hatt noen psykoser når jeg kun røyker hasj da, med mindre jeg har vært på en nedtur fra noe annet stoff.

Og noia, kan man få uansett. En paranoid psykose er jo noe helt annet, men irrasjonell noia kan oppstå.

Det skal egentlig ikke så mye mer til enn litt stress og mange ting som skjer samtidig.

Det roer jo seg til slutt, etter gjerne bare 10-15 minutt om så lenge, men det er rimelig naturlig.

Og vedr. typen din, så aner jeg virkelig ikke hva jeg kan råde deg til.

Hørtes noe ustabil og kanskje til og med sinnssyk ut i mine ører. Jeg skal ikke diagnosere noen nå,

men både hasj og andre stoffer kan utløse diverse psykiske problemer, om man har dem liggende latent.

Om man ikke hadde røykt hasj eller tatt noe annet, er det ikke helt sikkert at psykosene ville nådd overflaten.

Eller så kan dem ha nådd overflaten senere, i en alder av 50 - 60 i stedet. Kanskje eldre enn det og for den del.

Ang. genmanipulert marihuana er det bare basert på rykter. Begrunnelsen jeg hørte var at virkningen ble sterkere og at plantene vokste hurtigere. Om det er sant vet jeg ikke, men det går rykter som kommer fra noen som har røyket siden syttitallet.

Men takk for svar og fordi du delte dine erfaringer. Jeg vet jo ikke om han har vært i eller er i en hasjpsykose. Det kan ha vært midlertidig, men jeg ser at han har endret personlighet fra før røyking til etter både i høst og for noen dager siden. Ellers har han vært normal også etter å ha røykt. Det kan være stress eller noe som er latent psykisk.

Heroin har jeg aldri hørt bli blandet i hasj, det er vel en umulighet i seg selv. Mens andre stoffer og kjemikalier har jeg lest en rapport om. Har ikke noen link. Forsøkte google men kom bare frem til den vanlige propagandaen.

Når du skriver om nedtur fra andre stoffer er jeg usikker på hva han har inntatt. Noe holder han kanskje skjult for meg, men vet at han har tatt kokain og kanskje også amfetamin ved par anledninger. Han var ærlig rundt det, men jeg ble sinna og skuffet selv om jeg også har vært borti pulver tidligere. Sannsynligheten er stor for at han skjuler en del av rusbruket sitt for å unngå å bli satt i gapestokken av meg.

TS

Gjest GjeSteRen
Skrevet

Basert på rykter ja. Det finnes ikke så mange av dem som virrer rundt, som ikke er sann.

Det er utrolig mange historier som går blant de eldre generasjonene av stonere,

men det var jo en helt an tid og da. Hvordan kan man vite hva som er sant eller ikke.

Dette med å endre personligheten er sjeldent noe bra tegn.

Man vil jo ekspandere sin vanlige sinnstilstand når en nyter noe rusmiddel, men man trenger ikke å forandre personligheten sin så mye av den grunn altså. Med mindre man har flere personligheter.

En tidligere venn av meg var passe schizofren av seg selv.

Åtte forskjellige personligheter, sa han selv at han hadde. Han selv, var veldig bevisst på det.

De andre visste ikke noe om noen andre personligheter.

Dette kan kanskje høres litt rart ut, men det ble sånn.

Hvis vi var sammen en god gjeng og fant på noe, spilte poker gjerne. Og røykte selvsagt.

Så kunne han plutselig switche om, og bli en helt annen kar. Og vi snakket jo bare videre han nye og han kom til seg selv igjen som regel. Når han ikke gjorde, når det gikk noen dager, så fikk vi han på en psykriatisk avdeling hvor han overnattet noen dager. Så var han seg selv igjen.

Han hadde tatt vanvittig mye amfetamin tidligere i livet sitt da og hadde utviklet schizofreni av det.

Og når jeg i sted nevnte at jeg kanskje fikk en psykose på nedturen fra et annet stoff, var det gjerne fra amfetaminen. Men jeg hadde og da gått i noen dager på det, uten søvn eller næring, så både kroppen og hjernen var nok så utmattet da. Disse kjemikaliene kan virkelig ødelegge hvem som helst, over lengre tid.

Og joda - du har helt rett. Det er noe umulig i seg selv.

Hvorfor pensle hasj med heroin. Det er dyrere.

Det gjør ikke hasjen bedre. Det hele er bare tøys og fanteri egentlig.

Og hvis han skjuler deler av rusbruket sitt til deg, syntes jeg du burde få et lite innblikk i hva han driver med. Grådig mye unødig kan skje, med både ham og den, bare fordi man ikke er ærlig om det i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, røyk i vei dere, så får vi andre verden for oss selv.

Anonym poster: 1ecfd7f2e9296f20705a8806952e32bc

Gjest GjeSteRen
Skrevet

Ja, røyk i vei dere, så får vi andre verden for oss selv.

Anonym poster: 1ecfd7f2e9296f20705a8806952e32bc

Wow. Så snevert og tåpelig sagt.

Tror du ikke stonere er ute blant vanlige mennesker? Tror du alle bare sitter hjemme og driver på?

Ingen har en vanlig jobb, eller fungerer like normalt som en hver individualist i samfunnet?

Jeg tror jeg ville gjort mye av de samme tingene, uansett. Jeg liker det bare bedre sånn som dette.

Og nå - forlater jeg dere. Fylla er planen og jeg skal ut! Ha en fin aften videre dere !

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om han var eller har vært i en hasjpsykose eller om det kan være at han har tatt amfetamin uten å røpe det overfor meg. I går kveld sto han på telefonen og ringte hvert femte minutt selv om jeg avviste samtalene. Jeg hadde ikke røykt og tok til slutt telefonen for å høre hva han ville.

Forstod at han hadde drukket når han ringte flere ganger...

Han var seg selv igjen og spurte om han kunne komme innom.

Det var greit, men følte meg en smule paranoid for jeg visste ikke hva som ville skje. Det skjedde ingenting. Jeg laget middag og vi røkte par jointer og tok par øl. Han sov over men gikk en halv time etter at vi våknet.

Og der kommer jeg igjen inn på personligheten. Det virket som han angret på at han kom. Han var kåt når han våknet og vekket meg, mens jeg var i halvsøvne. Da stod han opp og jeg gjorde det samme, var jo likevel blitt vekket.

AnonymBruker
Skrevet

Postet før jeg hadde skrevet ferdig.

Det med personligheten som jeg nevnte er at jeg ofte har reagert på at han lett blir fornærmet av ingenting eller små bagateller som når jeg er trett og ikke våken og han er kåt. Når han har drukket er han følsom og nærmest romantisk. Når han blir edru er det motsatt. Da sier han lite og virker litt kald og avvisende men antar det er fylle syken... Likevel er det merkelig siden vi har vært sammen i over ett år. Men nå sa han at han var sliten når jeg konfronterte han og spurte om han var sur.

Men han virket ikke paranoid når vi røykte i går kveld. Tror han hadde så mye promille at den slo ihjel eventuelle vrangforestillinger.

Og til dere som tror at vi røyker dagen lang. Det er feil. Jeg røyker ikke daglig og han røyker helst på kveldene, også når han er i fast jobb. Det er ikke nøyaktig slik at man sitter med en joint fra morgen til kveld og ser på en lettere skydekket blå himmel mens man planlegger hvordan man skal forandre verden...

Jeg er bekymret for han, men det er litt lettere etter at jeg traff han igjen. Han virket normal. Til hans fordel er han bevisst på sitt til tider eksplosive sinne og jeg har anbefalt han et sinnemestringskurs, men det virker ikke som han er motivert for endringer. Han stempler ofte seg selv. Sånn har han alltid vært, sånn er det osv. Jeg sa til han at da er det lite rom for endringer. Gir man seg selv et stempel har man låst seg fast i et hjørne.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du høres ganske paranoid ut selv, har du vurdert å oppsøke hjelp selv, fremfor å bekymre deg så veldig for andres problemer? Det du skriver her er ikke reellt, det er ikke mulig å "gjemme" amf i hasjen, du hadde luktet det med en gang du satte fyr på den, og man blir heller ikke spesielt våken av å røyke speed, man blir mere rar i hodet enn noe annet. Skulle også gjerne hatt kilde på denne forskningsrapporten fra England.

Anonym poster: 460b76451ab125167abfac61b406f823

Skrevet

Kjæresten til ts høres ikke psykotisk ut. Selvo m man opfører seg merkelig er ikke det bødvendigvis psykose og etter min mening høres han ikke pykotisk ut nei. Da ville andre reagert også om han var det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...