Gå til innhold

Tips til bleieslutt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 2 og et halvt år, og det er på tide å tenke bleieslutt. Men hvordan gå frem?

Han gjemmer seg for å bæsje i bleia. Om vi er ute, holder han seg en stund, eller så setter han seg ned på huk for å late som han skal studere noe på bakken. Dermed tenker jeg at han er mer enn godt nok bevisst på dette. Han sitter på do hver morgen og kveld, men han sier ikke i fra når han må tisse.

Jeg tenker at det er noe i det at dagens bleier har "for god" oppsugingsevne og at det blir veldig komfortabelt med den bleia.

Har dere noen gode tips?

Anonym poster: dd89d2a75d2afc11da2698f326450e34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med et belønningssystem? f.eks at han får et klistremerke hver gang han tisser på do, og en større premie om han bæsjer på do etterhvert?

Fungerte godt her ihvertfall ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg vurdert, men skal jeg la ham fortsette å ha på bleia? Går det an å ta av bleia hjemme, men ta den på når vi skal ut eller i barnehagen?

AnonymBruker
Skrevet

Du bør nok ikke ha bleia av på han hele dagene før han klarer å tisse & bæsje i potte/do minst en gang om dagen.

Anonym poster: 3f9c6ac215864e257625e9a54d5cacaf

Gjest Mrs.KennyPowers
Skrevet

Dersom han ikke sier ifra, så får du enten bare la det "stå til" og ta noen ekstra vaskerunder(hvis han selv ønsker å gå med truse), eller så tar du en truse under bleia. Som du sier; bleiene et veldig komfortable og har flott oppsugingsevne, så nå slutter faktisk barn seinere med bleie enn før i tida. Nå nærmer det seg sommer, så er jo et greit tidspunkt å starte på mtp at det blir litt mindre styr med klesbytte når man ikke har ørten lag med klær på!

Du kan også ta på truse under bleia. En våt og kald truse på huden sender impulser til hjernen om at barnet har tissa på seg, impulsene påskynder derfor hjernens modning og kobler det å tisse på seg med at trusa blir våt. (eller senga, dersom dere prøver dere på truse på natta etterhvert.

Ikke stress med det, og ikke gjør noen stor greie ut av det, gjør det når han selv er klar for det. Gutter er generelt litt seinere ute med bleieslutt enn jenter, forresten.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

La han gå uten bleie. Da må han si fra da han må på do. Nå som sommeren nærmer seg kan han bare gå uten noen klær hjemme og leke ute. Sånn har min bestemor lærte alle barnebarna å slutte med bleie.

Skrevet

Det har jeg vurdert, men skal jeg la ham fortsette å ha på bleia? Går det an å ta av bleia hjemme, men ta den på når vi skal ut eller i barnehagen?

Nå nærmer det seg sommer. Det er enklere å kutte ut bleie da. La han gå uten bleie men lat som ingenting om det skjer et uhell. Passet en femten mnd gammel baby i høst og hun likte ikke å bæsje på seg. Så at hun gjemte seg bort og forsøkte å skjule det. Jeg sa, ok, nå er det vel på tide å skifte bleie, alle har brukt bleie når vi var barn.

Poenget er å ikke mase eller stresse. Men heller si til sønnen din at du trenger ikke bleie hele tiden. På natten og i barnehagen må du la han få beholde bleia slik at det ikke blir et psykisk press. Belønning har jeg liten tro på fordi det for meg virker feil å premiere å gå på do. Det er bedre å ta det helt naturlig. Noen uhell må man regne med.

Skrevet

Sett barnet regelmessig på do, om morgenen, en liten stund etter hvert måltid, før dere skal ut av huset,u når dere kommer hjem og før han legger seg.

Hjemme kan han gå i bare truse og sokker på underkroppen, så blir det mindre klesvask ved eventuelle uhell.

Uhell hender og det er ikke noe man skal lage noen sak ut av.

Ikke legg press på barnet med tanke på om det kommer noe i do eller ikke. Da kan dotreninga stagnere. Kommer det ingenting etter rimelig tid på do så kle på igjen og vask fingrene.

Lykke til ;)

Skrevet (endret)

Nå bestemte jenta mi seg fort, at når hun først bestemte seg, så sluttet hun med bleie på dagtid der og da.. men i begynnelsen når vi skulle på butikken/ut andre plasser og gjerne kjøre litt og slik, da hadde hun på bleie så fikk hun ta den av seg med en gang hun kom hjem. og hun fikk masse skryt når bleien fortsatt var tørr når vi kom hjem.

Hadde hun tisset i bleien, så lagde jeg ikke noe stort nummer av det! sa bare at da var det bra vi hadde på bleien, så hun ikke tisset i buksen sin. og at vi skulle prøve på nytt neste gang!

Gjorde det velsig stas med klistremerkene, og hun ble kjempestolt hver gang hun fikk velge merke selv :) Holdt på med det litt over ca en mnd, og så plutselig sier hun at hun er stor jente og ikke trenger klistremerker lenger.

Etterhvert når hun begynte å bli veldig flink til å si ifra når hun måtte tisse, selv om vi var ute og hun hadde bleien på, så fikk hun gå uten. Jeg hadde med meg ei ekstra-potte :) Gikk vi opp til butikken, så hadde jeg den med i en pose, og hun visste jeg hadde den med og da sa hun fra hvis hun måtte tisse.

Var vi ute og kjørte, så lå potten i bilen :)

Så lærte hun å holde seg mer etterhvert, slik at vi rakk å finne toalett der vi var.

Endret av lisha
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde med klistremerker, han har fått to stykker for to do-turer i dag, men vet ikke om han skjønte poenget, for det var mye hyling fordi han bare fikk ett. Skjønner han det etterhvert eller funker kanskje ikke klistremerkegreier på han?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...