Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg....?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Baardsen
Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en ny pc fra Dell.(stasjonær)

Den var ferdig innstallert med win XP.

Jeg har opprettet to bruker-kontoer, begge som administrator.

Så kommer problemet; Når jeg skal logge meg av en av brukerkonto skjer det ingenting! :-? Jeg får heller ikke slått av maskinen når jeg står pålogget inne i en brukerkonto. Det eneste som funker er ventemodus.

Så for å få slått av maskinen må jeg først sette den i ventemodus, og så aktivere maskinen igjen. Da kommer oppstarts-"bildet" på skjermen med begge brukerkontoene som valg, hvor den ene vises som "pålogget".

NÅ kan jeg trykke på "slå av" og "slå av maskinen", og nå følger den plutselig ordre..... :forvirra:

Jeg skjønner at her er det nok en innstilling en eller annen plass som er feil, men HVOR og HVORDAN???? :sjokk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er ikke sikker på hva som kan være feilen her. MEN.. Jeg vil annbefale deg og bare ha en brukerkonto. Mange maskiner er ikke no gla i å ha flere enn en konto. Den låser seg, og tuller på mange måter.

Dette var desverre ikke et svar på spørsmålet ditt, men et lite tips på veien.

Sarabi

Gjest Anonymous
Skrevet

Kriseløsning:

Tast Windowstasten + L

Dette fungerer som "bytt bruker" og du kommer til oppstartsskjermen.

Skrevet

.. eller at du burde ha EN admin adgang og ellers ordinære brukertilganger på den ene PC'en?

Gjest Starya
Skrevet

Snodig.. Jeg har to kontoer, begge med adminrettigheter, og har ingen problemer. Kan det være en feil på installasjonen? I så fall skulle det hjelpe å reinstallere, tror jeg. Men det får du kanskje ikke gjort?

Skrevet

Er ikke XP sånn at du kan være logget inn med flere brukere samtidig, dvs at du ikke trenger å logge ut fra din ene session når du vil bruke den andre kontoen? Sjekk at du ikke er logget på med begge kontoene samtidig, dvs logg av den ene og se hvor du ender opp. Mener at du ikke får lov til å skru av hvis flere er logget på, siden du da kan slå av uten at den andre brukeren har lagret data etc.

Det skal ikke være noe problem å ha flere brukere på en maskin, eller at det er flere administratorer. Hvordan tror dere dette fungerer i vanlige arbeidsnettverk, der folk har forskjellige kontoer? Inntil NT / 2000 dukket opp, måtte man ha lokale kontoer på hver maskin, og det var ikke noe problem. Problemet ser ut til å være den "fine" funksjonen i XP som gjør at du altså ikke trenger å logge ut en bruker for å logge på en annen. Og når du i tillegg ikke vet helt hvordan DELL har satt opp evt kontoer, så kan det nok bli rot. Mulig den default starter en konto uten passord, og så "logger du på" en annen? Sett passord på alle kontoene dine, så vil den forhåpentligvis stoppe opp og tvinge deg til å logge på.

Catzy

Gjest Starya
Skrevet
Er ikke XP sånn at du kan være logget inn med flere brukere samtidig, dvs at du ikke trenger å logge ut fra din ene session når du vil bruke den andre kontoen?  

Sjekk at du ikke er logget på med begge kontoene samtidig, dvs logg av den ene og se hvor du ender opp. Mener at du ikke får lov til å skru av hvis flere er logget på, siden du da kan slå av uten at den andre brukeren har lagret data etc.  

Du kan bytte bruker uten å logge av, ja. Mener å ha gjort dette en gang, og slått av maskinen fra der jeg var. Da fikk jeg varsel om at flere var pålogget, og måtte bekrefta at jeg ville logge av da de kunne miste informasjon.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest Baardsen
Skrevet

Jeg har prøvd alt som dere foreslår, men fortsatt er problemet her.....!

Det skjer det samme om jeg forandrer den andre brukerkontoen til ikke-administrator.....

Blir gæærn av detta,altså!! :evil:

Skrevet

Tror jeg ville reinstallert XP jeg :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal du ha en maskin med flere brukerkontoer SOM FUNGERER, må du nok over på andre operativsystemer som Unix (MacOS, *BSD) / Linux.

Microsoft har adri fått til dette med "flerbrukeri". Slik ER det bare i dag, kanskje det BLIR bedre i fremtiden.

Skrevet
Skal du ha en maskin med flere brukerkontoer SOM FUNGERER, må du nok over på andre operativsystemer som Unix (MacOS, *BSD) / Linux.

Microsoft har adri fått til dette med "flerbrukeri". Slik ER det bare i dag, kanskje det BLIR bedre i fremtiden.

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har XP, vi er en familie på 5 hvor alle har hver sin brukerkonto. Derav 2 er admin. Vi hr overhodet ingen problemer.

Men jeg vet dessverre ikke hva som er problemet her :-?

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i dette. Jeg har XP, vi er en familie på 5 hvor alle har hver sin brukerkonto. Derav 2 er admin. Vi hr overhodet ingen problemer.

Det er akkurat det som er problemet. På noen PC'r fungerer dette helt fint, men på andre igjen, fungerer det overhodet ikke, eller bare delvis. Unix (og derfor også Unix-lignende operativsystemer) har hatt "flerbrukeri" i minst 20 år og sliter i liten grad med buggete kode eller et dårlig system, på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...