Gå til innhold

Krimbøker på engelsk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anbefal noen spennende krimbøker på engelsk, jeg elsker krimbøker og har lyst til å lese på engelsk. Jeg er helt ny på å lese på engelsk, så trenger noen letteste i begynnelsen eller aller helst noen som skriver hva ordene betyr, forklarer det igjennom boka.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leser mye krim på engelsk, men jeg har ikke sett noen steder der ordene forklares i teksten. Hvis du skal bli bedre i engelsk, og ikke er så god, kan det være lurt å begynne med barne- eller ungdomsbøker. Der er jeg ikke så belest (bortsett fra Harry Potter, men de er ikke egentlig så lettleste).

Jeg vil anbefale å ha en ordbok i nærheten, og slå opp mens du leser, evt skrive ned ord du ikke helt forstår, og så slå opp etterpå, hvis du vil bli flinkere i engelsk.

Uansett vil du få utbytte av å lese på engelsk, også om du ikke forstår absolutt alle ordene 100%. Jeg har lest bøkene til Dan Brown - liker du ham, er forfattere som Sam Bourne og James Twining å anbefale. Ellers er klassiske krimforfattere som PD James, Mary Higgins Clark og Agatha Christie som regel mulige å finne på engelsk på biblioteker over hele landet.

Anbefaler deg forresten å spørre på biblioteket uansett - de kan hjelpe deg!

• Liker 1
Skrevet

Sookie Stackhouse-bøkene er lettlest og krimaktig. Agatha Christie's Poirot er også lettlest, og klassisk krim.

Skrevet

Elisabeth George sine bøker er kjempebra.

Andre forfattere jeg har lest flere bøker av og liker er Patricia Cornwell, Raymond Khoury og Kate Mosse.

Skrevet

Til forskjell fra en over her vil jeg gjerne anbefale Harry Potter, men dette forutsetter at du kjenner historien fra før. Dersom du har vært borti bøkene eller filmene tidligere, vil forklaringen av enkelte ord si seg selv, ellers er tilgjengelig ordbok et must, når du leser jevnlig og regelmessig vil det engelske språket derimot føles lettere etter som det blir mer naturlig...

Anbefaler ellers bøkene av John Grisham, disse er flotte på norsk, og enda bedre på originalspråket. Disse er noe tyngre, så dersom du ikke er særlig stødig i engelsk ville jeg utsatt disse noe... For øvrig er bøker generelt best på originalspråk, da noe kan gå tapt i oversettelser...

Gjest Kv84
Skrevet

Kanskje jeg må hoppe litt vekk fra krim, og finne ungdomsbøker på engelsk. Litt skeptisk for Harry Potter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket nivå er du på? 4-er skoleengelsk eller er du over gjennomsnittet?

Anonym poster: 1679c9e5cf530b8638021fcfb7eb9714

Gjest Kv84
Skrevet

Jeg sliter med tung norsk og engelsk egentlig. Så trenger vel å begynne på lav nivå først. Har bare lest en eneste bok engelsk i hele mitt liv.

Skrevet

Mary Higgins Clark er veldig lettlest krim på engelsk. Jeg har lest 10-12 av de på engelsk, og de er lettleste, kjappe å lese og mener å huske de var spennende også? Men jeg leste de som noe av de første bøkene jeg leste utenom tvang på skolen, så jeg var ikke så belest på den tiden. Mulig at jeg ikke hadde synes de var like bra nå som jeg har leste en haug av andre krimbøker. Men verdt et forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med tung norsk og engelsk egentlig. Så trenger vel å begynne på lav nivå først. Har bare lest en eneste bok engelsk i hele mitt liv.

Ok, så du går på barneskole eller ungdomsskole da? Da burde læreren din kunne hjelpe deg. Eventuelt skolens bibliotekar.

Skrevet

Ok, så du går på barneskole eller ungdomsskole da? Da burde læreren din kunne hjelpe deg. Eventuelt skolens bibliotekar.

Man trenger da ikke gå på barneskolen eller ungdomsskolen for å slite med å lese tunge bøker?

Og desverre er ikke alle like gode i engelsk.

Men øvelse gjør mester TS. Du kommer til å merke progresjon om du begynner å lese litt på engelsk.

Forresten. Ruth Rendell er også grei å lese på engelsk mener jeg å huske.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger da ikke gå på barneskolen eller ungdomsskolen for å slite med å lese tunge bøker?

Og desverre er ikke alle like gode i engelsk.

Men øvelse gjør mester TS. Du kommer til å merke progresjon om du begynner å lese litt på engelsk.

Forresten. Ruth Rendell er også grei å lese på engelsk mener jeg å huske.

Nei, men på ungdomsskolen og vgs må man jo lese noen bøker og siden TS kun har lest én bok på engelsk før så regner jeg med at TS ihvertfall ikke har gått på vgs.

Jeg husker ikke helt, men på vgs måtte vi lese ihvertfall tre engelske bøker hvert år.

Skrevet

Nei, men på ungdomsskolen og vgs må man jo lese noen bøker og siden TS kun har lest én bok på engelsk før så regner jeg med at TS ihvertfall ikke har gått på vgs.

Jeg husker ikke helt, men på vgs måtte vi lese ihvertfall tre engelske bøker hvert år.

Jeg leste min første engelske bok i første klasse på vgs. Så det er nok veldig varierende.

Skrevet (endret)

Det kan være smart å starte med bøker på amerikansk heller enn britisk engelsk. Amerikansk er ofte lettere å lese fordi ordbruken er enklere.

:heks:

Edit: trykkfeil.

Endret av Brunhilde
Gjest Kv84
Skrevet

Jeg leste min første engelske bok i første klasse på vgs. Så det er nok veldig varierende.

Ja jeg måtte lese en på engelsk og det var for mange år siden i første klasse, samme som deg!

Skrevet

Sookie Stackhouse-bøkene som jeg anbefaler er ungdomsbøker og min 16 år gamle kusine har lest de helt uten problemer. Hvis du går bort i fra krim får du et helt hav av bøker å velge mellom. Dessverre har jeg ikke noen konkrete anbefalinger, men gå på et bibliotek. Bibliotekarer er ofte veldig hjelpsomme og hyggelige og vet hva de prater om :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Tro om ikke bøkene til Alexander McCall Smith kan være et bra sted å begynne....

Bibliografien hans ligger her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...