Gå til innhold

Helt ærlig...låner du penger for å finansiere konfirmasjonen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet moren min gjorde det. Men vi lånte huset til besteforeldrene mine for at vi skulle ha ett sted å bo, og vi hadde knapt nok mat. Faren min gir blanke f i meg og hjalp ikke med en eneste ting.

Jeg hadde ingen overdådig konfirmasjon, husker kjolen min var rådyr, den kostet 400 kr. Dette var i -94.

Anonym poster: e41c584154b8daf20246c614be5cd508

Skrevet (endret)

Lånte ikke penger nei. Vi hadde selskapet hjemme, jeg lagde nesten alle tapas-rettene selv, det samme med kaker. Bestilte kun en marsipankake. Lagde også alle bordkort pluss bordpynt og blomsteroppsatser. Begge "barna" var veldig fornøyde med sitt selskap.

Endret av Havbris
Skrevet

Min venninne lånte 50 000 for noen år siden til konfirmasjon pga. lav inntekt. Far som har/hadde langt mer slapp helt unna.

Skrevet

Vi lånte ikke penger, men lokalet var gratis, kakene hjemmelagde, og blomstene på bordet, med unntak av en oppsats midt på bordet, lagde vi selv av en hortensia.

Maten kjøpte vi, og fikk levert, det kom på ca 6000kr.

AnonymBruker
Skrevet

Vet at konfirmasjonen min kostet totalt 6000 for lokale, drikke, mat, klær til meg og kursavgift.

Man vet 14 år i forveien når konfirmasjonen er, så å spare opp de pengene burde ikke være umulig. Eneste grunnen til å låne penger må være hvis man plutselig har fått uforutsette utgifter.

Kontormus: 50 000 til konfirmasjon hører heeelt sykt ut.

Anonym poster: ae90ca6503b24661471cd5e385462678

• Liker 4
Skrevet

50000 til en konfirmasjon? Det høres helt borti natta ut :0

• Liker 5
Skrevet

Nei, jeg lånte ikke penger, men både mine foreldre og eks-svigerforeldre betalte litt. Mitt problem var at jeg hadde lånt av barnas sparekonto - penger de skulle få i konfirmasjonsgave. Det løste seg. Jeg måtte telle på kronene og spare og tenke budsjett i par år og sette pengene tilbake på konto selv om barna ikke visste at de hadde penger på bok.

Det innebar at jeg ikke kunne gå ut på byen så ofte som jeg hadde lyst til, men følelsen av å ha lånt /tatt penger fra barna (penger jeg selv hadde satt inn når de ble født) var verre enn å leve litt spartansk.

Vi leide lokale og bestilte mat (koldtbord). Tror hele gildet for en konfirmant ble på rundt åtte tusen, pluss gave (pengene jeg hadde lånt fra barnas konto). En del av maten laget jeg selv for å gjøre koldtbordet mer spennende og litt rimeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Min venninne lånte 50 000 for noen år siden til konfirmasjon pga. lav inntekt. Far som har/hadde langt mer slapp helt unna.

Er det ikke lovpålagt å dele ALLE utgifter i forbindelse med konfirmasjon 50/50 om foreldrene er skilt?

Anonym poster: 7ab3919c07d7934d11e8e19b5ff0c87d

Skrevet

Vi lånte ikke.

En vet jo gjerne om konfirmasjon i endel år, så vi satte til side penger over tid som er øremerket konfirmasjon til barna.

Må heller ikke kjøpe inn alt på engang, men kan kjøpe inn over tid. F.eks har jentene mine helt fra de var små fått div bunadsølv fra moren min til bursdagsgaver. Pynt osv kan og kjøpes over tid. Bunad må gjerne bestilles et år i forveien, og da betaler en halve beløpet i depositum (på Husfliden iallefall), så da er det halve igjen å betale når dagen nærmer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hører folk bruker mot 100 000 i en konfirmasjon inkl gaver og bunad. Før holdt det med bunad og selskap, men nå må de ut med 30 000 kr ekstra også til konfirmanten. Så er det så kult og skryte på facebook at en fikk over 100 000 kr i KONF-GAVER. Jeg fikk 8000 kr i min tid for 20 år siden, men i dag er jo dette lommerusk. Forferdelig utvikling vi nordmenn har sullet oss inn i. Ikke rart en enebolig bygget i 1973 og lite oppusset blir solgt for 3-4 millioner. Vi nordmenn er så dumme, det er vår feil som har presset opp prisene på ALT. Når en konfirmasjon blir like dyrt som et bryllup, så er noe alvorlig galt.

Anonym poster: d234ba62b1bd26b2d303df4168614722

• Liker 3
Skrevet

Sånn type bortskjemt drittunge det da eller hadde de konfirmasjonen på Jupiter og måtte fly alle gjestene dit?

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke lovpålagt å dele ALLE utgifter i forbindelse med konfirmasjon 50/50 om foreldrene er skilt?

Anonym poster: 7ab3919c07d7934d11e8e19b5ff0c87d

De hadde ikke 50/50, men annhver helg osv. Han betalte vanlig bidrag, men det var alltid så mye støy rundt ting som skulle betales at den gangen ble det minste motstands vei.

Ellers kan man som bidragsmottaker søke om særtilskudd fra BY for konfirmasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Hører folk bruker mot 100 000 i en konfirmasjon inkl gaver og bunad. Før holdt det med bunad og selskap, men nå må de ut med 30 000 kr ekstra også til konfirmanten. Så er det så kult og skryte på facebook at en fikk over 100 000 kr i KONF-GAVER. Jeg fikk 8000 kr i min tid for 20 år siden, men i dag er jo dette lommerusk. Forferdelig utvikling vi nordmenn har sullet oss inn i. Ikke rart en enebolig bygget i 1973 og lite oppusset blir solgt for 3-4 millioner. Vi nordmenn er så dumme, det er vår feil som har presset opp prisene på ALT. Når en konfirmasjon blir like dyrt som et bryllup, så er noe alvorlig galt.

Anonym poster: d234ba62b1bd26b2d303df4168614722

jeg fikk faktisk enda mindre enn deg :P 7000 kr i 2008.

men så fikk jeg bunad av min mormor da :) hun sydde selv.

Anonym poster: e09f1ec98ed2710da6103cf1e7c43c42

Skrevet

Sånn type bortskjemt drittunge det da eller hadde de konfirmasjonen på Jupiter og måtte fly alle gjestene dit?

Neida, vil ikke si det. Leid lokale, men det var nøkternt og ikke noe fancy greier. Maten ble vel også bestilt tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet

nå vet vi jo ikke om det var med bunad inn i bildet her da. en bunad koster jo gjerne en del !:)

Skrevet

I år slår vi på stortromma, siden det er sistemann. Vi må leie lokale på grunn av to rullestorbrukere. Bestilt tapas. Inkl. kjole til konfirmanten (ville ikke ha bunad) Kommer det på i underkant av 15.000,-.

Skrevet

Selv med bunad, fint lokale å pillede reker, russisk kaviar å champagne til 100 gjester så sliter du med å bruke 50 000, men forall del legg opp til besøk på luksusfellen fordi at man ikke synes at en vanlig enkel konfirmasjon er greit, jeg driter i det :)

• Liker 2
Skrevet

nå vet vi jo ikke om det var med bunad inn i bildet her da. en bunad koster jo gjerne en del ! :)

Ingen bunad. Tror hun fikk en Mac i gave.

Skrevet

Dersom du har lav inntekt så skal man vel faen ikke låne 50 000 kroner! Er det rart en er fattig!

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...