AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Trenger tips til konkrete øvelser som kan gjøres med stang. Øvelser for så mye som mulig av kroppen. Noen som kan hjelpe? Anonym poster: 19e0f3406d9217635efcd894419dd760
Kira-delta Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Knebøy, bicepcurl, markløft, utfall, foroverbøyd roing, benkpress, stående roing... YouTube "barbell workout" så får du opp mange videoer
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Jeg gjør utfall, militærpress, hip-thrusts, foroverbøyd roing og markløft. Dette tror jeg trener mer eller mindre hele kroppen. Om du klarer teknikken, er knebøy også en av de beste, samt benkpress, om du har benk og stativ. Anonym poster: 149f5b21b6c7d223656eaab05e924314
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Takkk takk:) Men en ting jeg har lurt litt på; når jeg tar knebøy så har jeg kapasitet til å ha på en del vekt, men er ikke så sterk i armene, så hvis jeg skal legge på nok vekt til at det blir tungt nok for knebøyen så klarer jeg jo sikkert ikke å løfte stanga opp på skuldrene? hahaa Anonym poster: 19e0f3406d9217635efcd894419dd760
Athene Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Takkk takk:) Men en ting jeg har lurt litt på; når jeg tar knebøy så har jeg kapasitet til å ha på en del vekt, men er ikke så sterk i armene, så hvis jeg skal legge på nok vekt til at det blir tungt nok for knebøyen så klarer jeg jo sikkert ikke å løfte stanga opp på skuldrene? hahaa Anonym poster: 19e0f3406d9217635efcd894419dd760 Ved utfall bruker jeg bare 20-40 kg. Da bruker jeg en tre-stegs-teknikk for å få vekten over hodet (eller hva det kalles). Først vipper man vekten opp, så bruker man kraft fra beina for å få vekten over hodet, og så senker du den sakte ned bak. På knebøy kan jeg bruke opp mot egen kroppvekt. Da er jeg avhengig av stativ, som holder vekten for deg. Aner ikke hva det heter. Før du begynner med den typen øvelser bør du få veiledning på treningssenter. Med feil teknikk får man lite treningseffekt, og har en stor risiko for skader.
Leifr Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 På knebøy kan jeg bruke opp mot egen kroppvekt. Da er jeg avhengig av stativ, som holder vekten for deg. Aner ikke hva det heter. Knebøystativ.
Supraspinatus Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 (endret) Det finnes to øvelser som bruker hele kroppen. og Det er dog ikke øvelser som er lett å lære seg alene. Du bør få en som har peiling til å vise deg. Sistnevnte øvelse er også måten du løfter en tung stang over nakken. Ev opp til frontbøy posisjon. Endret 27. april 2013 av Supraspinatus
Leifr Skrevet 28. april 2013 #8 Skrevet 28. april 2013 Skal vi først anbefale alternative metoder å få opp stanga til knebøyposisjon: (Ikke prøv dette.)
Supraspinatus Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Interessant metode det. Hehe. Den jeg nevnte er forresten den riktige metoden man løfter en stang opp fra gulvet på. På norsk kaller man den første delen av løftet frivending eller styrkevending. Og det er noe alle som driver med vekttrening burde lære seg. Det er sannsynlig en av de øvelsene som gir mest overføring til annen idrett som krever spenst eller kraft.
Leifr Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Åjoda, frivending er knall, det. Men jeg tror de fleste vil oppleve at de kan f.eks. frontbøye en god del tyngre vekter enn det de klarer å vende opp. Dermed blir ikke vending et fullgodt substitutt for et stativ.
Inwe Skrevet 28. april 2013 #11 Skrevet 28. april 2013 Du kan forsåvidt både ta bicepscurls og franskpress med stang også. Kanskje lettere med EZ-stang, men går med vanlig også.
Supraspinatus Skrevet 28. april 2013 #12 Skrevet 28. april 2013 Åjoda, frivending er knall, det. Men jeg tror de fleste vil oppleve at de kan f.eks. frontbøye en god del tyngre vekter enn det de klarer å vende opp. Dermed blir ikke vending et fullgodt substitutt for et stativ. Absolutt ikke! Var aldri ment som en erstatning, men et rack kan være ganske kostbart. Som oftest kan man frivende kanskje 90-95% av frontbøy maks dersom man ikke er styrkeløfter eller svært godt trent. Og man trener gjerne på rundt 80%. Og da duger frivending.
Leifr Skrevet 29. april 2013 #14 Skrevet 29. april 2013 Absolutt ikke! Var aldri ment som en erstatning, men et rack kan være ganske kostbart. Som oftest kan man frivende kanskje 90-95% av frontbøy maks dersom man ikke er styrkeløfter eller svært godt trent. Eller hvis man er dårlig på frivending. Sukk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå