AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 Skal gavene åpnes under feiringen, eller er det greit om det gjøres etter festen? Hvem står for åpningen? Skal alle se og vite hva alle andre har kjøpt? Anonym poster: addadb68efb7aeed3b4b9061bf244436
Anglofil Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Her ble gavene åpnet før festen, litt av poenget med gavebord var jo at gjestene skulle få lov til å titte på gavene. Hvis man skal gjøre det etter festen ser jeg ikke vitsen med gavebord. Jeg synes det er litt rart å ikke åpne dem før festen, men det er meg. Ser ikke problemet med at andre kan se og vite hva andre har kjøpt. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Vi åpnet ikke før vi kom hjem klokken 4 om natten. For å være ærlig er jeg ikke så interessert i å se hva brudeparet har fått av andre, eller at min gave skal stå på utstilling. Anonym poster: 5c22dfc208f2805e38075075c7b6e4b0 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Virker sært å vente med gavene. Det vil definitivt gjestene snakke om, og mange vil lire på om deres gave kan ha blitt borte i kaoset etc etc. Normalt er det noen andre som åpner gavene og setter på gavebordet, og brudeparet selv også kikker på gavebordet i løpet av kvelden. Anonym poster: 00848df52f26c9284137d26b2628df63 3
Petalouda Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Virker sært å vente med gavene. Det vil definitivt gjestene snakke om, og mange vil lire på om deres gave kan ha blitt borte i kaoset etc etc. Normalt er det noen andre som åpner gavene og setter på gavebordet, og brudeparet selv også kikker på gavebordet i løpet av kvelden. Anonym poster: 00848df52f26c9284137d26b2628df63 Enig. Det er sært. Her blir det gavebord som en eller annen får ta seg av. Null stress. 1
Moderfavn Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Vi skal selv pakke opp mens gjestene nyter velkomstdrink og vi venter på cateringen. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tenkte på dette før nå. Vi haster vel gjennom det, tenker jeg.
Thorn Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Jeg syns dere skal gjøre som dere vil med det. Som gavegiver har jeg ikke behov for at gaven jeg har gitt skal kunne beundres av alle andre, og som gjest har jeg ikke behov for å se på alt brudeparet har fått. Da skal det være et kjedelig bryllup, altså!
Gjest lisha Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 vi har faktisk ikke tenkt å ha gavebord! I lokalet vårt er det ikke plass til gavebord rundt oss, men gavebordet må evt stå oppe i andre etasjen for seg selv. var ganske mørkt der, med et par sofa, som er mer beregnet for at folk kan trekke seg litt tilbake om de ønsker det. Så syns det blir litt rart å sette gavebordet på denne mørke plassen, og ikke åpenlyst! og i tillegg så syns jeg det er koslig å kunne åpne gavene i ettertid, bare jeg og sambo kose oss og bruke litt tid på det! 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #9 Skrevet 27. april 2013 Forventer ingen gaver til bryllupet, og får jeg det så er ikke min familie (eller mannes) så sære at de blir sure for at jeg ikke stiller de pent opp på rekke og rad. (men takkekort får de såklart, uavhengig om de gir gave eller ikke, men takkekort for at de kom og ville dele dagen med oss) Så dette tar jeg som det kommer, uten å bekymre meg mer enn som så. Anonym poster: 9db9efa288b0ebfd068f9faa70585353
Leya Skrevet 27. april 2013 #10 Skrevet 27. april 2013 Hos oss er det vanlig med gavebord og det er alltid kusinene som fikser den jobben. Det er hyggelig å kunne se hva man får og kunne takke personlig når alle er der. 1
CathFoto Skrevet 27. april 2013 #11 Skrevet 27. april 2013 I Norge er det mest vanlig at noen andre enn brudeparet pakker opp gavene før maten, også kan gjestene gå og se på gavebordet. Da en god venninne av meg giftet seg i England i fjor så fulgte de engelsk skikk som er at brudeparet selv pakker opp dagen etter, det reagerte endel av de norske gjestene på. I teorien kunne jeg tenke meg at vi kunne pakke opp dagen etter og bruke lang tid på dette og kose oss, men siden det i manges øyne er feil/sært osv så orker jeg rett og slett ikke stresset med sure miner, men hvem som skal pakke opp vet jeg ikke ennå. Har lest her inne at det er pes å bli spurt om det også, så det må vi tenke litt på. 3
bambis Skrevet 27. april 2013 #12 Skrevet 27. april 2013 I Norge er det mest vanlig at noen andre enn brudeparet pakker opp gavene før maten, også kan gjestene gå og se på gavebordet. Da en god venninne av meg giftet seg i England i fjor så fulgte de engelsk skikk som er at brudeparet selv pakker opp dagen etter, det reagerte endel av de norske gjestene på. I teorien kunne jeg tenke meg at vi kunne pakke opp dagen etter og bruke lang tid på dette og kose oss, men siden det i manges øyne er feil/sært osv så orker jeg rett og slett ikke stresset med sure miner, men hvem som skal pakke opp vet jeg ikke ennå. Har lest her inne at det er pes å bli spurt om det også, så det må vi tenke litt på. Jeg kunne også tenke meg å pakke opp gavene selv. Hvor er moroa med gaver hvis man ikke en gang får pakke dem opp selv? Virker kjempekoselig å pakke opp gaver sammen synes jeg. Kanskje vi ender opp med å gjøre det dagen etter. Spørs om jeg gidder å ta kampen mot dem som mener at "det må pakkes opp av noen andre"... 1
CathFoto Skrevet 27. april 2013 #13 Skrevet 27. april 2013 Jeg kunne også tenke meg å pakke opp gavene selv. Hvor er moroa med gaver hvis man ikke en gang får pakke dem opp selv? Virker kjempekoselig å pakke opp gaver sammen synes jeg. Kanskje vi ender opp med å gjøre det dagen etter. Spørs om jeg gidder å ta kampen mot dem som mener at "det må pakkes opp av noen andre"... Det er nettopp det, folk reagerer på alt mulig når det gjelder bryllup, så det gjelder å velge sine kamper med omhu. Dette er ting ulike folk har reagert/kommentert i forbindelse med vår bryllupsplanlegging: - At jeg ikke skal ha lange negler. Jeg liker det ikke og har aldri hatt det tidligere. - At jeg skal ha flate sko. Har en ankelskade som gjør at jeg ikke kan bruke hæler. - At vi ønsker oss penger til bryllupsreise. - At tingene på ønskelisten vi har laget pga punktet over er for billige. - Mat. 3-retter er for stivt, tapas er for uformelt og grillmat er bare feil. - Vielsestidspunktet. 14.30 er altfor sent. - At vi skal ha alt der vi bor i stedet for 20 km lengre nord hvor jeg er fra. - Gjestelisten. For mange venner fra min side, for mye slekt fra hans side - At vi gifter oss i september - Pengebruk. Noen synes det er for dyrt, andre for billig. Det eneste alle er enige om at er tipp topp er den åpne baren, så får håpe folk drikker nok til at de glemmer alt de mener er feil. 3
Gjest Kiara! Skrevet 27. april 2013 #14 Skrevet 27. april 2013 Det er som å møte seg selv i døre med den oppsummeringen der Cathfoto! 1
Trollmortil3 Skrevet 27. april 2013 #15 Skrevet 27. april 2013 Trudde det var vanlig med gavebord, og gjestene fikk se hva brudeparet fikk. Jeg liker iallfall å titte på hva de har fått, og føler jeg er ikke alene om det. Og da er det ikke fordi festen er kjedelig.Synes bare det er litt artig å se hva de har fått De får jo så mye fint Ser mange bruker forloveren til bruda til å pakke opp gavene pluss noen til. Har selv hjulpet til for jeg hadde blitt spurt (og da ikke var forlover) 2
-T- Skrevet 27. april 2013 #16 Skrevet 27. april 2013 Jeg skal være pakkeåpner straks, lure tips mottas med takk!
Skybert Skrevet 27. april 2013 #17 Skrevet 27. april 2013 Pakkeåpner tips: klistre på nr lapp på kortet, og skriv gaven/-e i en liste (med hvem gaven er fra) . Veldig lett for brudeparet å få oversikt senere 2
sofie777 Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Jeg har vært gaveåpner i to brylluper og siden jeg er av den sky typen som ikke liker å stå og henge mellom vielse og middag, så passet det bra. Frivillig begge ganger. En gang til en god venninne og den andre gangen til min bror. Råd: Kom deg til lokalet så fort du kan etter vielsen og du har gratulert brudeparet. Det kommer gaver direkte til lokalet og du får kanskje med deg noen gaver fra folk som bare har kommet i kirken. Det vil ta den tiden og mer. Det vil også komme gaver fra eventuelle kaffegjester, så vær forberedt på det etter middagen. Jeg brukte samme "strategi" i begge bryllupene. Dette er noen år siden, så jeg kjøpte en loddbok der tallene tross alt er skrevet (nå hadde jeg laget et rutemønster med tall og printet ut, og sørget for at det god plass på linjene). Jeg kjøpte også klistremerker med ferdig tall på. Det var 3x tall opp til 150 i tre forskjellige farger. Jeg kjøpte også noen blanke i samme størrelse for å ha i reserve. Tallene settes på kort, på gave og på eventuell gaveeske/innpakning. En person er ikke nok, for det er mer enn nok jobb å pakke opp og skrive inn gave og navn i bok/på ark. Helst bør det være minst en medhjelper fra hver familie så de kan tyde litt hvem gaven er fra. Medhjelperne plasserer gaven fint på bordet. Er gaven mer enn en ting, som f.eks. flere middagstallerkner eller det pluss suppetallerkner, settes en del (av hver) på bordet og merkes (under, selvfølgelig) og resten er i innpakningen under bordet. Der kan også papir lagres midlertidig. Hovedsaken er at ting blir merket riktig. Ikke bare "Vase, Tante Magda", men heller "Vase med blå blomster, Tante Magda", det kommer nok flere vaser... Vit hvor du skal gjøre av penger/gavekort. For min venninne gav jeg dem til hennes bror, men min bror og hans kone hentet det og loddboken dagen etter. Ellers lykke til. Bare spør om det er noe, her eller på PM. 3
Petalouda Skrevet 27. april 2013 #19 Skrevet 27. april 2013 - dere som ikke skal ha gavebord, skal dere ta i mot alle gavene omtrent som i et bursdagsselskap da .. ? Og hvor skal dere gjøre av dem .. ? Si tusen takk og legge dem i søppelsekker til dere kommer hjem .. ? Eller åpne dem etterhvert for så å pakke det ned .. ? Jeg bare lurer rent praktisk altså 1
Gjest Kiara! Skrevet 27. april 2013 #20 Skrevet 27. april 2013 Jeg har vært gaveåpner i to brylluper og siden jeg er av den sky typen som ikke liker å stå og henge mellom vielse og middag, så passet det bra. Frivillig begge ganger. En gang til en god venninne og den andre gangen til min bror. Råd: Kom deg til lokalet så fort du kan etter vielsen og du har gratulert brudeparet. Det kommer gaver direkte til lokalet og du får kanskje med deg noen gaver fra folk som bare har kommet i kirken. Det vil ta den tiden og mer. Det vil også komme gaver fra eventuelle kaffegjester, så vær forberedt på det etter middagen. Jeg brukte samme "strategi" i begge bryllupene. Dette er noen år siden, så jeg kjøpte en loddbok der tallene tross alt er skrevet (nå hadde jeg laget et rutemønster med tall og printet ut, og sørget for at det god plass på linjene). Jeg kjøpte også klistremerker med ferdig tall på. Det var 3x tall opp til 150 i tre forskjellige farger. Jeg kjøpte også noen blanke i samme størrelse for å ha i reserve. Tallene settes på kort, på gave og på eventuell gaveeske/innpakning. En person er ikke nok, for det er mer enn nok jobb å pakke opp og skrive inn gave og navn i bok/på ark. Helst bør det være minst en medhjelper fra hver familie så de kan tyde litt hvem gaven er fra. Medhjelperne plasserer gaven fint på bordet. Er gaven mer enn en ting, som f.eks. flere middagstallerkner eller det pluss suppetallerkner, settes en del (av hver) på bordet og merkes (under, selvfølgelig) og resten er i innpakningen under bordet. Der kan også papir lagres midlertidig. Hovedsaken er at ting blir merket riktig. Ikke bare "Vase, Tante Magda", men heller "Vase med blå blomster, Tante Magda", det kommer nok flere vaser... Vit hvor du skal gjøre av penger/gavekort. For min venninne gav jeg dem til hennes bror, men min bror og hans kone hentet det og loddboken dagen etter. Ellers lykke til. Bare spør om det er noe, her eller på PM. Jeg vil bare si tusen takk for tips! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå