Gå til innhold

Hva er en sjel, mener du?

Ghost Hunter

Anbefalte innlegg

De fleste av oss liker å tro at vi vil leve videre et annet sted når kroppen vår dør, men gir det egentlig mening?

Uten hjernen vår og uten hjertet, nerver, lunger osv så er det ikke mye igjen. Hvilken "oppgave" har da sjelen? Det er ikke den som tenker, og det er ikke den som føler. Og det er øynene som ser, ikke sjelen.

Jeg skulle ønske jeg var som de som virkelig trodde på noe. Vet ikke hvorfor, men det må være betryggende.

Hva tror du helt ærlig? Er det noe mer? Og om vi har en sjel, noe som lever videre etter at kroppen har sluttet å virke, hva er det da? Kan jo ikke være stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sjel er hvem du egentlig er som lever videre i dine neste liv.

Og dette har du selvfølgelig empirisk bevis for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Snow

Sist jeg sjekket har jeg ikke sakt jeg har noe bevis

Jeg sier det jeg tror.

Kan jeg ta feil

selvfølgelig

og om du er uenig med meg er det helt greit. Vi har alle rett til og ha våre oppfatninger av ting

Endret av Jon Snow
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket har jeg ikke sakt jeg har noe bevis

Jeg sier det jeg tror.

Kan jeg ta feil

selvfølgelig

Jeg skjønner det; tro er per definisjon å holde en overbevisning uten bevis, men hvorfor tror du forklaringen din er plausibel og ikke bare ønsketenkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Snow

Tja jeg vet ikke bare en følelse jeg har

Men i bunn og grunn er det kanskje mer en ønsketenking.

Siden ingen kan vite med 100% sikker het om hva som måtte være når det kommer til slike ting.

Jeg prøver og være åpen for muligheten men sammtidig også være klar over at det kan være slik ateister sier at det ikke er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er delvis enig med Jon Snow :)

For meg er sjelen det som utgjør din personlighet, hvem du er som person overfor deg selv og andre - når du dør så forsvinner kroppen din. Sjelen, dvs. hvem du er/var lever videre i minner som andre har om deg, i tingene du har gjort/oppnådd. Selvfølgelig, har jeg ingen empiriske bevis, bare en slags tro.

Jeg tror ikke på noen Gud osv. men sjelen tror jeg på. Forstå den som kan :)

EDIT: kan legge til at det minner om egypternes konsept rundt Ba, sjelen.

Endret av Nikee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenker jeg at selvbevissthet er en ok erstatning for sjelsbegrepet, og den henger sammen med fysisk tilstedeværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sjelen hadde vært bevisstheten og sjelen er noe utenom det fysiske siden den ikke har blitt oppdaget av vitenskapen enda. Når du drikker deg full så hadde du ikke blitt hemmet mentalt. Er jo kun kroppen som hadde blitt påvirket. Så du hadde tenkt klart og tydelig, men kroppsdelene som armer og ben hadde du hatt mindre kontroll over da de er påvirket. Når var det sist gang du tenkte klart når du var drita full? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at det er en liten gnist av energi som skiller en død kropp fra en levende en, og som oppstår når en sædcelle treffer en eggcelle. Jeg tror at alt som lever, fra plankton til elefant, har en like stor gnist. Jeg tror at når vi dør blir denne energien frigjort og nedbrutt slik at den kan resirkuleres og føye seg inn i kretsløpet av liv.

Anonym poster: 1f807a6082d4ff7a28823e2c8dc68ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mye fuzz og drit når det gjelder ordet "sjel". Men en sjel for meg består av hele 'livsessensen' i et menneske. Det jeg mener at den er oss, den er bevisst, den er bevisstheten som gjør vi bare 'vet' at vi eksisterer innenfor en menneskelig kropp, det er den som gjør at vi kan stille alle disse forunderlige spørsmålene om vår eksistens, hvorfor vi er her, hvem vi er, vi er en "sjel" i en menneskelig kropp. For å ikke snakke om at vi ER spirituelle vesener.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det er en liten gnist av energi som skiller en død kropp fra en levende en, og som oppstår når en sædcelle treffer en eggcelle. Jeg tror at alt som lever, fra plankton til elefant, har en like stor gnist. Jeg tror at når vi dør blir denne energien frigjort og nedbrutt slik at den kan resirkuleres og føye seg inn i kretsløpet av liv.

Anonym poster: 1f807a6082d4ff7a28823e2c8dc68ebd

Hvis du legger vekk den metafysiske undertonen, så har du jo helt rett. Energi forsvinner aldri, den bare skifter form.

Om dette har noe med sjel å gjøre er jeg selvfølgelig helt uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Sjel" er det mange kaller den bevisstheten som er en bieffekt av hjernens nevrale funksjoner. Uten en levende hjerne, ingen bevissthet, og ingen "sjel".

De som mener det er en distinkt forskjell mellom levende liv og "døde ting": Hvor går den grensa? Er for eksempel et virus dødt eller levende?

Anonym poster: 1096ae4d72c5faa07f4267c9583530a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...