Gå til innhold

Kosthold i USA?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal på ferie til USA til sommeren og er rett kostholdet blir fryktelig usunt. Her hjemme er jeg veldig flink med å spise kjøtt og grønnsaker (evnt salat) til middag og spiser yoghurt og knekkebrød med div pålegg til de andre måltidene. Holder meg borte fra snop og chips og slike ting. Men jeg husker jo fra sist jeg var i usa at det er ikke mye av maten som er så sunn.

Noen som har noen tips slik at jeg ikke ødelegger kostholdet helt mens jeg er der? For eks restauranter som er greie å spise på, matvarer som er lure å velge osv :)

Anonym poster: 6b15a2aaeff725347052c292fadb6715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeden Panera (mange gode salater), Chick-fil-A "grilled sandwich" , Subway, Saladworks og Chipotle er gode fast-food valg. Bare husk å be om å få dressingen på siden hvis du bestiller salat. Ellers er de fleste restauranter villige til å bytte ut french fries med en liten salat som tilbehør til middagen hvis du ber om det. Ligg også unna brødkurven på restaurantbordet. Husk også at porsjonene er kjempestore og at mange ting som reklameres som fat free gjerne er stappfulle av sukker. Eller anbefaler jeg Wholefoods hvis du finner en i nærheten. Kjenner også mange som elsker Starbucks men som ofte ikke tenker på at f.eks en caramel latte eller mocha frappucino inneholder utrolig mange kalorier. Sist men ikke minst: unn deg litt kos på ferie!

• Liker 1
Skrevet

Se etter restauranter som serverer "Paleo"-mat. det er svært utbredt i USA.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i Usa for noen månder siden. Jeg anbefaler deg House steak! Det ligger sentralt i Manhattan (dårlig forklart) haha.

Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Var ikke noe problem å spise sunt da jeg var i USA. På restauranter bestilte jeg rent kjøtt, grillet eller ba de steke det i olje med litt pepper, hadde salat etc. Kjøpte inn en del mat fra fresh and easy, som nøttebarer, knekkebrød, rent kjøttpålegg etc(hadde det i minbaren, haha) og hadde det med i vesken som mellommåltider/snacks.

Er ikke vanskelig å spise sunt uansett hvor en er i verden så lenge en planlegger litt :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet hva du mener, TS. Jeg slett selv med det samme da jeg var på ferie der. Jeg fant ut at Subway hadde noen ganske fine muligheter å spise sunt og med passe mange kalorier. Så det var Subway som reddet meg der og da. :fnise:

Skrevet

Jeg bor i USA, og jeg synes det er mye lettere å spise sunt ute her enn det er i Norge. Veldig mange restauranter har en "fit menu" hvor de har retter til under enn viss mengde kalorier. De fleste restauranter har sunne alternativer, så lenge man er litt bevisst. Hvis du laster ned appen myfitnesspal så ligger de fleste restauranter inne der, så der kan man fort sjekke næringsinnhold osv.

• Liker 2
Skrevet

Det er litt hva du gjør det til selv tenker jeg. Ja man kan virkelig legge på seg når man ferierer i USA. Men vær bevisst når du velger mat:)

Gjest Mrs.KennyPowers
Skrevet

Bare man bruker hodet, og har litt kunskap om hva som er riktig ernæring, så er det da ikke noe problem å gjøre sunne valg når man er på ferie, uansett hvilket land det er. Det er vel mer viljestyrken det skorter på for de fleste av oss, hehe!

God tur!

Skrevet

Med mindre du reiser til mindre plasser i sørstatene, er det mye lettere å spise sunt i USA enn i Norge. Nå har jeg stort sett reist runt i de store byene, som New York, Miami, San Fransisco, Washington, Seattle, Vegas... Og utvalget er enormt. Veldig mange steder er også flinke til å opplyse om nærings- og kaloriinnhold i menyene. Selv på starbucks ser du akkurat hvor sunn/usunn kaffen er.

Jeg lever på sashimi, smoothies, fantastiske salater, fisk i alle former og annen mat som jeg også liker å spise hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg bodde ved SF gikk jeg ned i vekt :) jeg spiste mye ute, levde på sushi, og min lokale matbutikk hadde en frukt- og grøntavdeling på størrelse med min lokale Rema1000. Det hjalp jo også at sjokoladen i USA smaker mindre godt. Jeg kan telle på én finger hvor mange ganger jeg spiste fast food burger i løpet av det halve året jeg bodde der. At jeg klarer å styre meg for melkebaserte kaffedrikker og "frappuchinos", og stort sett drakk enten svart kaffe, iced coffee (iskald, svart kaffe) eller unsweetened iced tea er nok også et poeng. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg bodde ved SF gikk jeg ned i vekt :) jeg spiste mye ute, levde på sushi, og min lokale matbutikk hadde en frukt- og grøntavdeling på størrelse med min lokale Rema1000. Det hjalp jo også at sjokoladen i USA smaker mindre godt. Jeg kan telle på én finger hvor mange ganger jeg spiste fast food burger i løpet av det halve året jeg bodde der. At jeg klarer å styre meg for melkebaserte kaffedrikker og "frappuchinos", og stort sett drakk enten svart kaffe, iced coffee (iskald, svart kaffe) eller unsweetened iced tea er nok også et poeng. :)

Samme her. Bodde i samme området, og gikk ned i vekt. Kjempeenkelt å spise sunt i USA, både om man spiser ute, men spesielt hjemme. Jeg savner virkelig dagligvarebutikkene jeg hadde tilgang på der borte. Unntaket er kanksje om du drar til småsteder på landet, der er det nok mer vanlig med fastfood-restauranter, og vanskeligere å finne sunne alternativer. Uansett tror jeg at med litt sunn fornuft og innsats er det ikke vanskelig å spise sunt uansett hvor du er i verden.

Husk dessuten at det er det du spiser i hverdagen du legger på deg av. To uker med livets glade dager i USA gjør deg ikke smellfeit ;)

Anonym poster: ac470fef452f825579395ebccf44c64b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...