Gå til innhold

Runke en hannhund

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du hunden på fòr? Hva er det som gjør han så unik at han bør avles på? Hvor gammel er han og hvor mange ganger har parringer med høyløpske tisper vært prøvd?

Nei, hunden er kjøpt og betalt. Han er visst usedvanlig fin og har fått gode resultater på utstilling. Selv holder jeg bare på med bruks og orker ikke flere utstillinger, selv om oppdretter ønsker det. Har ikke peiling på utstilling og avl. Han er 4 år og viser ingen tegn til å ville parre med tisper. Lekte senest med en høyløpsk tispe i dag, faktisk.

Anonym poster: 61c650d56fc4c8a281c2a470f46114c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hunden er kjøpt og betalt. Han er visst usedvanlig fin og har fått gode resultater på utstilling. Selv holder jeg bare på med bruks og orker ikke flere utstillinger, selv om oppdretter ønsker det. Har ikke peiling på utstilling og avl. Han er 4 år og viser ingen tegn til å ville parre med tisper. Lekte senest med en høyløpsk tispe i dag, faktisk.

Ja, ja det er jo mange oppdrettere som synes hundene deres er veldig fine - og flott er jo det. Min personlige mening er jo at hunden i tillegg til å ha usedvanlige utstillingsresultater og så skal ha det mentale på plass og ikke minst noe helt unikt som gjør at den bringer kun det beste i rasen videre... helst i omvendt rekkefølge - men det er min mening.

Jeg vet ikke, men selv hadde jeg aldri i verden styrt noe mer med det hvis en ikke selv er over gjennomsnittet opptat av genetikk, avl og oppdrett. Jeg mener at hunder som skal brukes i avl, skal brukes fordi de kan tilføre rasen det beste - ikke "bare" pga gode utstillingsresultater.

Ikke alle hanner er så oppatt av tisper. Det er dog ikke så vanlig at en hanne ikke reagerer på en høyløpsk tispe, så akkurat hvorfor det aner jeg ikke. Alternativet er jo å tvangsparre. Altså holde fast begge hunder med makt og la det stå til. Det er dessverre ikke uvanlig, men i mine øyne er det høyst uetisk og forferdelig dårlig gjort mot hundene.

Om han ikke har interesse for det så la han slippe...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ja det er jo mange oppdrettere som synes hundene deres er veldig fine - og flott er jo det. Min personlige mening er jo at hunden i tillegg til å ha usedvanlige utstillingsresultater og så skal ha det mentale på plass og ikke minst noe helt unikt som gjør at den bringer kun det beste i rasen videre... helst i omvendt rekkefølge - men det er min mening.

Jeg vet ikke, men selv hadde jeg aldri i verden styrt noe mer med det hvis en ikke selv er over gjennomsnittet opptat av genetikk, avl og oppdrett. Jeg mener at hunder som skal brukes i avl, skal brukes fordi de kan tilføre rasen det beste - ikke "bare" pga gode utstillingsresultater.

Ikke alle hanner er så oppatt av tisper. Det er dog ikke så vanlig at en hanne ikke reagerer på en høyløpsk tispe, så akkurat hvorfor det aner jeg ikke. Alternativet er jo å tvangsparre. Altså holde fast begge hunder med makt og la det stå til. Det er dessverre ikke uvanlig, men i mine øyne er det høyst uetisk og forferdelig dårlig gjort mot hundene.

Om han ikke har interesse for det så la han slippe...

Sett fra mitt standpunkt så er han frisk, trygg (rase med mye nervøsitet), snill med barn og andre hunder. Lettvint, lettlært og en god brukshund. Han er snart i mål med en "utdannelse".

Forstår ikke hvordan det er mulig å tvinge en hannhund til å parre. Har hørt om at de holder fast tispen, fordi hun ikke vil (eller kan skade hannhunden), men har aldri hørt om at noen har gjennomført en vellykket parring der hannhunden ikke ville. De kan jo ikke dra ut tissen og putte den inn?

Han er interessert i "sånt", hender som sagt at han prøver seg på meg. Vi fikk også en voldsom reaksjon da nabotispen hadde skadet seg på halsen. Det var han som oppdaget såret. Det var betent og han var helt vill, løp rundt og jokket på alt som var. Da såret lukket seg, forsvant interessen. Utrolig merkelig oppførsel.

Tisper med løpetid er også søtere enn andre tisper. Han gjør seg veldig til og snuser litt mer på dem enn vanlig, men han hopper ikke opp på dem.

Skrevet

Sett fra mitt standpunkt så er han frisk, trygg (rase med mye nervøsitet), snill med barn og andre hunder. Lettvint, lettlært og en god brukshund. Han er snart i mål med en "utdannelse".

Forstår ikke hvordan det er mulig å tvinge en hannhund til å parre. Har hørt om at de holder fast tispen, fordi hun ikke vil (eller kan skade hannhunden), men har aldri hørt om at noen har gjennomført en vellykket parring der hannhunden ikke ville. De kan jo ikke dra ut tissen og putte den inn?

Han er interessert i "sånt", hender som sagt at han prøver seg på meg. Vi fikk også en voldsom reaksjon da nabotispen hadde skadet seg på halsen. Det var han som oppdaget såret. Det var betent og han var helt vill, løp rundt og jokket på alt som var. Da såret lukket seg, forsvant interessen. Utrolig merkelig oppførsel.

Tisper med løpetid er også søtere enn andre tisper. Han gjør seg veldig til og snuser litt mer på dem enn vanlig, men han hopper ikke opp på dem.

Ja han høres ut som en fin hund, men om han har "it" som skal til for å tilføre rasen noe ekstra kan sikkert diskuteres. Nå mener jeg ikke noe personlig eller er "imot" hunden din altså - jeg snakker bare om min mening hva gjelder avl.

Og ja, enig. Jeg ser ikke for meg at det er mulig å tvinge en hannhund til å parre seg. Tispen kan man jo selvfølgelig holde fast ved tvang.

AnonymBruker
Skrevet

Ja han høres ut som en fin hund, men om han har "it" som skal til for å tilføre rasen noe ekstra kan sikkert diskuteres. Nå mener jeg ikke noe personlig eller er "imot" hunden din altså - jeg snakker bare om min mening hva gjelder avl.

Og ja, enig. Jeg ser ikke for meg at det er mulig å tvinge en hannhund til å parre seg. Tispen kan man jo selvfølgelig holde fast ved tvang.

Hvordan kan jeg finne ut om han har "it"? ;)

Gjest Tekola
Skrevet

Oppfordringer til lovbrudd fjernet.

Tekola, mod.

Skrevet

Hvordan kan jeg finne ut om han har "it"? ;)

Sagt på en annen måte: har hunden egenskaper som gjør at den tilfører rasen noe av det aller, aller beste når det gjelder gemytt, helse og utseende. Jeg mener at alt for mange ukritisk avler fordi hunden "har gode resultater", eller er så "utrolig søt og snill". En virkelig seriøs oppdretter ville lett med lys og lykter etter den "perfekte" match (hanne og tispe), og ikke bare synes den var fin å bruke i avl.

Skrevet

Jeg er ikke TS, men dette med å sjekke hunden synes jeg absolutt er fint, og ikke minst veldig bra en gjør. Selv går jeg gjennom alle hundene fra snute til hale hver dag.

Jeg går igjennom hundene når jeg koser med de, og systematisk sjekker labber, løfter litt på leppene og sjekker i munnen osv. Det tar ca 1 min, og kan være veldig forebyggende i forhold til å finne utslett, noe galt i munnen (tennene), flått (når det er sesong for det), og andre ulumskheter.

Jeg synes dette er en god vane og overhode ikke noe negativt. Så om TS gjør det 1 gang i uken så er det jo tydeligvis mer enn hva mange andre gjør :-)

Sa ikke at det var negativt, sa bare at jeg lurte:-) Kunne jo være noe spesielt med det.

For min del synes jeg at jeg får med meg hvordan de har det uten å ta så mye på kjønnsorganet, men det er jo valgfritt det.

• Liker 1
Skrevet

Sa ikke at det var negativt, sa bare at jeg lurte:-) Kunne jo være noe spesielt med det.

For min del synes jeg at jeg får med meg hvordan de har det uten å ta så mye på kjønnsorganet, men det er jo valgfritt det.

Jeg tror ikke TS sa hun driver å tar på tissen, men kjenner på testiklene - og det gjør også veterinærer når de sjekker en hund.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke TS sa hun driver å tar på tissen, men kjenner på testiklene - og det gjør også veterinærer når de sjekker en hund.

Helt riktig. Tar på testiklene for å kjenne etter unormale ting. Man kan ikke se at den ene testikkelen er blitt hard, det må man kjenne. Men man kan lett se noe som er galt med tissen uten å ta på den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prostataundersøkelse får veterinæren ta seg av, altså ;)

AnonymBruker
Skrevet

Han virker litt lettstresset og ustabil, sikker på at han har gemytt som egner seg? Hvis hunden ikke er parringsdyktig på egen hånd er det ofte "noe" med dem, siden dette er ganske grunnleggende.

Anonym poster: 117930249f3db23b7375b91bb047f496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hunden din er aseksuell.

Anonym poster: 1338866a0bfcba7567268d9fe3273953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig. Tar på testiklene for å kjenne etter unormale ting. Man kan ikke se at den ene testikkelen er blitt hard, det må man kjenne. Men man kan lett se noe som er galt med tissen uten å ta på den.

Altså, er det mulig? Hunder har ikke samme forvrengte syn på at noen er borti tissen som det mennesker har. Du kan slappe helt av. Ingen skade skjer en hund om noen er borti tissen dens. Ihvertfall ikke psykisk.

Anonym poster: ed2042cde663676e6e9785d84752839b

AnonymBruker
Skrevet

Altså, er det mulig? Hunder har ikke samme forvrengte syn på at noen er borti tissen som det mennesker har. Du kan slappe helt av. Ingen skade skjer en hund om noen er borti tissen dens. Ihvertfall ikke psykisk.

Anonym poster: ed2042cde663676e6e9785d84752839b

Hæ? Jeg lar ikke være å ta på den for at han skal slippe å føle seg antastet, altså. Det er bare ikke behov for å ta på selve tissen for å undersøke den (med mindre jeg ser at det er noe galt). Mens testiklene må jeg ta på for å se om alt står bra til. Han liker det ikke, men det er nok fordi han er redd for dem, ikke at han føler seg misbrukt :P

• Liker 1
Skrevet

Øhm.. Det sa jeg vel ikke heller...? Jeg spurte bare ts om et spørsmål.. :P

Skrevet

Øhm.. Det sa jeg vel ikke heller...? Jeg spurte bare ts om et spørsmål.. :P

Eh... jo det var jo det du antydet i innlegget jeg svarte på :-).

Skrevet (endret)

Eh... jo det var jo det du antydet i innlegget jeg svarte på :-).

Nei. Det var ikke det. Jeg spurte ts om et enkelt spørsmål hvorpå du svarte med at du sjekket hunden din fra snute til hale hver dag. Det jeg mener er at jeg føler ikke jeg trenger å ta så mye eller ofte for å få med meg om hunden min har det bra og er frisk eller ikke. Og det må vel være valgfritt det?

Og det har ingenting med hundens følelser å gjøre:p

Endret av ViaVitae
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han er homofil?

Anonym poster: 51798f512fc9c96399e9e51f5fdf9ccc

Skrevet

Nei. Det var ikke det. Jeg spurte ts om et enkelt spørsmål hvorpå du svarte med at du sjekket hunden din fra snute til hale hver dag. Det jeg mener er at jeg føler ikke jeg trenger å ta så mye eller ofte for å få med meg om hunden min har det bra og er frisk eller ikke. Og det må vel være valgfritt det?

Og det har ingenting med hundens følelser å gjøre:p

Selvfølgelig er det valgfritt. Men - det er et faktum at desto oftere en undesøker hunden, jo større sjanse er det for å oppdage evt. problemer tidlig. Noe som jo er bra for dyret :-)

Ang. dette frem og tilbake hvem som svarte hva, så er det jo bare å lese tråden en gang til :-). Det er jo ingen big deal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...