Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Uteleker til barn 1,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Hva har dere til barna deres ute? Nå er det endelig abert utenfor, og vi har begynt å rake løv og "klargjøre" hagen.

Litt usikker på om jeg trenger å kjøpe masse, eller om det holder med litt. Kjedelig å bruke masse penger på uteleker også ender han opp med å bare leke med sand og steiner.

Vi har altså en sandkasse utenfor. Eller vi har snart, men må bare fylle sand i den. Så skal jo ha bøtte, spade etc. til den. Ellers tenkte jeg på¨noen lastebiler i varierende størrelser, en ball og en trehjulssykkel. Er ikke dette ok?

Nå er det ikke så komplisert å finne ut av hva man skal kjøpe da, men jeg fikk lyst til å spørre dere. :)

Vurderer også å kjøpe enten trampoline (med sikkerhetsnett) eller lekestativ i år, men funderer på om han er for liten, at jeg heller skal vente til neste år. Erfaringer på det?

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi kjøpte trampoline til frøkna den sommeren hun fylte to år. Etter hun fikk den lekte hun nesten ikke med noe annet ;) Helt supert for balansen!

Skrevet

Vi kjøpte trampoline til frøkna den sommeren hun fylte to år. Etter hun fikk den lekte hun nesten ikke med noe annet ;) Helt supert for balansen!

Ja ikke sant, det er jo det! Ikke minst så er det jo fin trening for a mor.. :fnise: Hadde selv trampoline da jeg var barn, og hadde veldig stor glede av den. Kanskje vi skal gå for det, da. Det er jo ikke spesielt dyrt heller. :)

Skrevet

Etter min erfaring er følgende fint å ha for god utelek ( eller viktig arbeid i hagen):

Bøtte og spade

Stor lastebil med tipp

En vogn eller en lett trillebår i plast som man kan frakte ting i

En plastbåt som kan flyte i en sølepytt eller et vaskevannsfat

Stor spade

En liten rake

Ellers er sand, stein og pinner flotte saker i denne alderen, de synes ofte at det også er fint å ha med seg gåbilen eller andre ting man kan kjøre rundt i ut om de har noe slik.

Høres ikke mye eller komplisert ut, men det enkle er ofte det beste!

Gjest Magdalene
Skrevet

Ja ikke sant, det er jo det! Ikke minst så er det jo fin trening for a mor.. :fnise: Hadde selv trampoline da jeg var barn, og hadde veldig stor glede av den. Kanskje vi skal gå for det, da. Det er jo ikke spesielt dyrt heller. :)

Det er bra for store og små ;) Har seinest i dag tilbragt to timer på trampolinen i dag, med fireåringen.

Skrevet

Etter min erfaring er følgende fint å ha for god utelek ( eller viktig arbeid i hagen):

Bøtte og spade

Stor lastebil med tipp

En vogn eller en lett trillebår i plast som man kan frakte ting i

En plastbåt som kan flyte i en sølepytt eller et vaskevannsfat

Stor spade

En liten rake

Ellers er sand, stein og pinner flotte saker i denne alderen, de synes ofte at det også er fint å ha med seg gåbilen eller andre ting man kan kjøre rundt i ut om de har noe slik.

Høres ikke mye eller komplisert ut, men det enkle er ofte det beste!

Takk for innspill! :) Jeg tenkte også å kjøpe lekekost og lekerake, for han prøver stadig med den store "voksenraken", men den blir jo litt stor. Vi bor dessuten rett ved havet, så har stor fjære som en del av hagen, på en måte. Regner med den blir flittig brukt framover. :)

Det er bra for store og små ;) Har seinest i dag tilbragt to timer på trampolinen i dag, med fireåringen.

Da blir det nok trampoline ja. :)

Skrevet

Kom på at det er flott å ha en god sitteplass som passer til barn ved de voksnes sitteplass eller i nærheten av sandkassa. Stubber satt ned i bakken som en liten sti som man kan balansere på er også fine. En stokk man kan sitte,balansere , kjøre med biler på, hoppe ned fra, krype over og gjerne også bruke til leke bord innimellom er også fint som "leke"

Skrevet

Jenta vår har trampoline, stor traktor, trehjulsykkel, sandkasseleker og en utevogn til dukka si. Holder plenty :)

Skrevet

Kom på at det er flott å ha en god sitteplass som passer til barn ved de voksnes sitteplass eller i nærheten av sandkassa. Stubber satt ned i bakken som en liten sti som man kan balansere på er også fine. En stokk man kan sitte,balansere , kjøre med biler på, hoppe ned fra, krype over og gjerne også bruke til leke bord innimellom er også fint som "leke"

Ja det er kanskje lurt. :) Vi har en benk og et bord som er fint å sitte på, ganske nært sandkassen, også er hagen på tre "platååer" eller "etasjer", så er fine klatremuligheter. :)

Skrevet

Takk for innspill! :) Jeg tenkte også å kjøpe lekekost og lekerake, for han prøver stadig med den store "voksenraken", men den blir jo litt stor. Vi bor dessuten rett ved havet, så har stor fjære som en del av hagen, på en måte. Regner med den blir flittig brukt framover. :)

Ja, da bor du jo som oss og har en super lekeplass i nærheten.

Ellers er et tips å lære barna at man kan leke med kongler, lage byggverk av stein og pinner o.l så iblant vil jeg nesten si at om man vil utvikle et oppfinnsomt og løsningsorientert menneske senere så er det nesten slik at man bør tenke på å ikke anskaffe seg alt for mye leker. .... Men jeg er kanskje litt sær sånn, har barn som er / var helt snålt oppfinnsomme og gode til å leke og det er ikke sikkert at det er derfor, men at de rett og slett ble født sånn.. Og så er jeg vel litt farget av at halve utdanningen min går på små barn i forhold til natur og friluftsliv. ;)

Skrevet

Ja, da bor du jo som oss og har en super lekeplass i nærheten.

Ellers er et tips å lære barna at man kan leke med kongler, lage byggverk av stein og pinner o.l så iblant vil jeg nesten si at om man vil utvikle et oppfinnsomt og løsningsorientert menneske senere så er det nesten slik at man bør tenke på å ikke anskaffe seg alt for mye leker. .... Men jeg er kanskje litt sær sånn, har barn som er / var helt snålt oppfinnsomme og gode til å leke og det er ikke sikkert at det er derfor, men at de rett og slett ble født sånn.. Og så er jeg vel litt farget av at halve utdanningen min går på små barn i forhold til natur og friluftsliv. ;)

Godt poeng :) var selv veldig oppfinnsom. Kunne leke kjempelenge med hva som helst. Vil jo gjerne at sønnen min skal utvikle samme egenskap. Men kan ikke si det har gjort meg verken kreativ eller løsningsorientert av den grunn, Hehe. :-)

Gjest Marmot
Skrevet

Vi har "klatrestativ" med sklie og husker i hagen vår, og det var mye i bruk i fjor sommer da ungen var 1,5 år. Han trengte hjelp til å klatre opp til sklia, men var veldig glad i den. Den er mye i bruk i år også.

Her er trillebåren i bruk stort sett hver gang han er ute, brukes til å frakte leker. Vi sparker også mye ball, det er super motorisk trening.

Gjest pysepusen
Skrevet

Her har han siden han var ett år hatt ulike sandkasseleker, lastebiler, gravemaskiner, ball, trehjulssykkel. Hos besteforeldrene hvor det er mer plass har han også trampoline og sklie :)

Skrevet

Som alternativ til trehjulssykkel, så er en scuttlebug veldig fin til de små. Da slipper man pedalene, og har større frihet i bevegelsen. (Dessuten er den mindre. trehjulssyklene er ofte ikke passe før i 2-års alder.)

Gjest Marmot
Skrevet

Som alternativ til trehjulssykkel, så er en scuttlebug veldig fin til de små. Da slipper man pedalene, og har større frihet i bevegelsen. (Dessuten er den mindre. trehjulssyklene er ofte ikke passe før i 2-års alder.)

Eller en Puky, sønnen min har en slik og den er kjempefin. Han nekter å innse at han er blitt for lang for den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...