Tolly Skrevet 26. april 2013 #1 Del Skrevet 26. april 2013 Har du lest og brukt den? Kan du dele litt erfaringer? Har kjøpt den, og kommet forbi alle skjemaene. Og hun har helt rett, jeg ER for trøtt til å skrive en masse om natta.. Er det verd det? Hvis de fleste tilbakemeldingene er positive, så må jeg vel bare spisse blyanten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 26. april 2013 #2 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Vi har den, og jeg har laget logger og fulgt systemet ganske slavisk de siste ukene. (Og ja, det er slitsomt å skrive om natten.. Jeg har stort sett notert meg korte stikkord på "notatblokk" på mobilen min, og så renskrevet det dagen etter). Jeg synes det går fremover hos oss, men med museskritt. Her har vi slitt mye både med dag- og nattsovingen, men jeg synes det har vært mest prekært med nattsovingen. Jeg valgte derfor å hovedsakelig fokusere på å få til endringer der, og så begynne å jobbe med dagduppene når nettene blir i orden. Men ironisk nok er det faktisk dagsovingen som har løst seg mest hos oss foreløpig, og det tror jeg er fordi han nå har lært seg (etter bruk av metoder fra boka) å "finne søvnen" selv. Men vi fortsetter å følge opplegget, siden vi nå, etter snart 8 mnd med utrolig mye styr, endelig har fått en bedring på dagsovingen. Og derfor har jeg troen på at ting skal bedre seg på natten etter hvert også, bare vi gir det enda mer tid Edit: Skrivefeil Endret 26. april 2013 av Clafoutis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 26. april 2013 #3 Del Skrevet 26. april 2013 Jeg har boken, og har lest masse, men uten å føre logg. Hadde god nytte av mange av tipsene i seg selv, så jeg kom aldri så langt at jeg begynte med loggen. Nå er vi i en annen periode og sliter på en annen måte, så det spørs om jeg må frem med boka igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tingeling Skrevet 27. april 2013 #4 Del Skrevet 27. april 2013 Er det boken som heter The no cry sleep solution på engelsk? Den var vår redning. Brukte aldri skjemaer, men fulgte rådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tolly Skrevet 27. april 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 27. april 2013 Ja, no cry sleep solution av Pantley. Kjenner meg så forferdelig godt igjen i det hun skriver!! Hun har skrevet flere bøker så jeg på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 27. april 2013 #6 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg brukte ikke loggen, men har lest boka. Skjønte liksom ikke hvorfor jeg skulle bruke energi som jeg ikke hadde til å skrive ned det jeg uansett visste: at det var ett skritt fram og to tilbake, og noen ganger et halvt skritt fram uten tilbakegang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 27. april 2013 #7 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg brukte ikke loggen, men har lest boka. Skjønte liksom ikke hvorfor jeg skulle bruke energi som jeg ikke hadde til å skrive ned det jeg uansett visste: at det var ett skritt fram og to tilbake, og noen ganger et halvt skritt fram uten tilbakegang... For min del var loggføringen nyttig fordi det viste meg at nettene faktisk var enda verre enn jeg trodde (enda hyppigere og mer langvarige oppvåkninger enn hva jeg greide å få med meg i ørska). Og det igjen ga meg motivasjon til å gå systematisk til verks med "arbeidet"- jeg så at her måtte det virkelig noe drastisk til. Men strengt tatt hadde jeg vel ikke behøvd loggføringen for å oppnå bedring, nei. Jeg valgte imidlertid å følge opplegget litt "slavisk" for å være sikker på at vi faktisk fikk en bedring etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tolly Skrevet 27. april 2013 Forfatter #8 Del Skrevet 27. april 2013 Svarte, som jeg sliter med dette!!! Jeg klarer bare ikke å endre hennes "uvane", nøkkelen til hele soveopplegget. Hun sover som et lite lam, så lenge hun får ha ting ankurat slik hun vil. Og det får hun jo frem til jeg finner mot og overskudd til å gjøre endringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helenaa Skrevet 28. april 2013 #9 Del Skrevet 28. april 2013 For min del var loggføringen nyttig fordi det viste meg at nettene faktisk var enda verre enn jeg trodde (enda hyppigere og mer langvarige oppvåkninger enn hva jeg greide å få med meg i ørska). Og det igjen ga meg motivasjon til å gå systematisk til verks med "arbeidet"- jeg så at her måtte det virkelig noe drastisk til. Men strengt tatt hadde jeg vel ikke behøvd loggføringen for å oppnå bedring, nei. Jeg valgte imidlertid å følge opplegget litt "slavisk" for å være sikker på at vi faktisk fikk en bedring etter hvert. Jeg må innrømme at jeg ikke opplevde at boka ga meg noen råd om hvordan jeg kunne gå systematisk og drastisk til verks. Jeg leste boka på et tidspunkt der jeg hadde prøvd "alt" (og dette var med nr 2, etter å også ha prøvd det meste med førstemann). Så hva gjorde du? Og virket det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 28. april 2013 #10 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg må innrømme at jeg ikke opplevde at boka ga meg noen råd om hvordan jeg kunne gå systematisk og drastisk til verks. Jeg leste boka på et tidspunkt der jeg hadde prøvd "alt" (og dette var med nr 2, etter å også ha prøvd det meste med førstemann). Så hva gjorde du? Og virket det? Jeg følte egentlig at opplegget var veldig "systematisk". Først føre logger i tre dager (logg for dagsøvn, nattesøvn og leggetidslogg), så kartlegge eksakt hvor problemene lå, velge metoder (ut fra hva kartleggingen viste) og tilslutt skrive opp en detaljert plan for hvordan man skulle gå frem/handle de neste ukene. Problemene hos oss har vært veldig korte dagdupper, kun soving på trilletur, hyppige oppvåkninger på natt og generelt mye "styr" på natt. Den eneste metoden jeg har fulgt er i grunnen å hjelpe ham til å lære seg å sovne av seg selv. Leggingen på kvelden har tatt (og tar tidvis enda) lang tid etter at vi begynte med opplegget, fordi han nå ikke bare kan rugges i søvn som tidligere. Jeg eller mannen sitter inne hos ham til han sovner, er han urolig (ruller og krabber rundt i senga) legger vi en hånd på ryggen eller magen hans (noen ganger vil han sove på magen, andre ganger på ryggen). Er han enda mer urolig sier vi rolig "hyyyysj", og hvis han gråter tar vi ham selvsagt opp. Poenget er at han skal få så lite hjelp som mulig til å sovne. På dagtid har jeg nå sett at han innimellom våkner i vogna (den står på terrassen når han sover) og ligger helt rolig i noen minutter med åpne øyne før han lukker dem igjen, og glatt sover videre en times tid til. Tidligere har han skreket ut så fort han har våknet og vært umulig å roe igjen, dagduppene har derfor som oftest vart i bare 20-30 minutter. Jeg antar at det at han har lært å sovne av seg selv hjelper ham når han våkner uten å egentlig være ferdigsovet. Og at det også har bidratt til at han endelig godtar å sove i stillestående vogn. Men som sagt hadde jeg jo ikke trengt å gå så systematisk til verks, og jeg hadde strengt tatt ikke engang trengt å kjøpe boka, hvis noen bare hadde fortalt meg hvor utrolig viktig det er at barnet lærer seg å sovne av seg selv, og metoder for å få til dette. Nå har vi holdt på i en måneds tid, og siden vi fortsatt sliter med nattsovingen har jeg tenkt til å lese kapittelet som heter "når metodene ikke virker" eller noe i den duren. Men akkurat nå har jeg lagt boka på "et lurt sted" siden vi er midt i en flytteprosess, så jeg får vente til jeg greier å lokalisere den igjen i alt kaoset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #11 Del Skrevet 28. april 2013 Jeg følte egentlig at opplegget var veldig "systematisk". Først føre logger i tre dager (logg for dagsøvn, nattesøvn og leggetidslogg), så kartlegge eksakt hvor problemene lå, velge metoder (ut fra hva kartleggingen viste) og tilslutt skrive opp en detaljert plan for hvordan man skulle gå frem/handle de neste ukene. Problemene hos oss har vært veldig korte dagdupper, kun soving på trilletur, hyppige oppvåkninger på natt og generelt mye "styr" på natt. Den eneste metoden jeg har fulgt er i grunnen å hjelpe ham til å lære seg å sovne av seg selv. Leggingen på kvelden har tatt (og tar tidvis enda) lang tid etter at vi begynte med opplegget, fordi han nå ikke bare kan rugges i søvn som tidligere. Jeg eller mannen sitter inne hos ham til han sovner, er han urolig (ruller og krabber rundt i senga) legger vi en hånd på ryggen eller magen hans (noen ganger vil han sove på magen, andre ganger på ryggen). Er han enda mer urolig sier vi rolig "hyyyysj", og hvis han gråter tar vi ham selvsagt opp. Poenget er at han skal få så lite hjelp som mulig til å sovne. På dagtid har jeg nå sett at han innimellom våkner i vogna (den står på terrassen når han sover) og ligger helt rolig i noen minutter med åpne øyne før han lukker dem igjen, og glatt sover videre en times tid til. Tidligere har han skreket ut så fort han har våknet og vært umulig å roe igjen, dagduppene har derfor som oftest vart i bare 20-30 minutter. Jeg antar at det at han har lært å sovne av seg selv hjelper ham når han våkner uten å egentlig være ferdigsovet. Og at det også har bidratt til at han endelig godtar å sove i stillestående vogn. Men som sagt hadde jeg jo ikke trengt å gå så systematisk til verks, og jeg hadde strengt tatt ikke engang trengt å kjøpe boka, hvis noen bare hadde fortalt meg hvor utrolig viktig det er at barnet lærer seg å sovne av seg selv, og metoder for å få til dette. Nå har vi holdt på i en måneds tid, og siden vi fortsatt sliter med nattsovingen har jeg tenkt til å lese kapittelet som heter "når metodene ikke virker" eller noe i den duren. Men akkurat nå har jeg lagt boka på "et lurt sted" siden vi er midt i en flytteprosess, så jeg får vente til jeg greier å lokalisere den igjen i alt kaoset Kan du si litt om hvilke tips man får? Jeg har også lyst til å hjelpe min baby og lære seg til og sovne selv. Anonym poster: 6d15c25fcdb54259fff1df8232fe320f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå