Gå til innhold

Herding av porselensmaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg driver og dekorerer noen fat med porselensmaling, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Jeg bruker to forskjellige porselensmalinger (en i tusj-form, og en vanlig maling). De har ulik tørketid, og ulik tid de skal herdes i ovnen (de skal herdes på samme grader). Jeg antar at det ikke gjør noe om malingen står og tørker lengre enn det som står i instruksen, men hvordan er det å herde det i ovnen lengre enn det står? Kan jeg påføre begge typene samtidig, for så å følge instruksen på den malingen som trenger lengst tørke- og herdetid?

Kan jeg ha flere etasjer i ovnen når jeg skal herde fatene, eller kan jeg bare ha en etasje om gangen? Er litt utålmodig, og hvis jeg har kun en etasje får jeg herdet kun ett fat om gangen... :P

På forhånd takk for svar! :)

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg lurer også på med det om to etasjer....
Bumper tråden...

Skrevet

Jeg har malt hobbykeramikk og glassmaling for x antall år siden. Det ble brent i spesiell ovn etterpå.

Ville aldri latt noe stå i ovnen lengre enn bruksanvisningen sier.

Har du varmluftsovn eller annen ovn hvor du kan bake f.eks. boller i flere etasjer kan du brenne/herde i flere etasjer. Ellers får du et dårligere resultat på dekoren.

Stapp heller ikke ovnen for full.

Anonymous poster hash: c7752...0f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...