kissi Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 Steriliserte katten min i går. Var naturligvis slapp da vi kom hjem i går, men spiste greit med mat, og drakk litt. Ville også kose masse. I dag ligger hun bare under sofaen eller badekaret, og vil ikke komme fram. Er dette noe flere har erfaring med? Hun har antibiotika og smertestillende hun skal ta, men har ikke fått i henne det enda i dag :/
Dragonfly84 Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 (endret) Hun har nok vondt siden hun gjemmer seg Jeg ville virkelig prøvd å få i henne medisinen og smertestillende hun skal ta! Da føler hun seg sikkert bedre etter hvert også. Husker ikke om pusen vår oppførte seg sånn dagen etter hun ble sterilisert, for det er mange år siden, men hun var i hvert fall bra dopa samme kveld, sjanglet rundt... Så det er mulig hun ville kose masse i går fordi hun rett og slett var dopa og "full" enda, og nå har smertene kommet siden dopet har gått ut. Endret 26. april 2013 av Dragonfly84
Minya Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Prøv å få tak i henne under badekaret og få stappet i henne medisin og smertestillende, i verste fall får du hente langkosten eller noe å få lirket henne ut med. Hun har nok vondt der hun ligger.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Jeg hadde også hatet deg hvis det var meg... Anonym poster: efbabc80e570f7d349cb5db0484f4573
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Ja, hva slags hukommelse har katter på dette området egentlig? Blir de ikke redd for at noen skal "kidnappe" de i bilen, ta de med til et fremmed sted, dope de ned, for så at de våkner opp etter å ha blitt tvangs-operert med smerter, dop og arr ? Er det katter som stikker av etter slike prosedyrer? Jeg ville nok tatt beina fatt Anonym poster: 842203571d8111f3cb561a95a665bb53
Gjest Lille-pus Skrevet 26. april 2013 #6 Skrevet 26. april 2013 Det er ømt og nok kanskje litt vondt, - så dermed gjemmer hun seg. 'Sop' henne frem og gi atibiotika og smertestillende. Langkost er virksomt dersom du selv ikke får tak i henne. Sjekk operasjonssåret med det samme du har tak i henne (husk å ikke tøye og bøye så mye på henne når du endelig får henne frem). Under sofaen er greit å få en katt frem fra. Under badekaret er betraktelig mye verre, så om hun er under sofaen så steng døren til badet før du fisker henne frem fra under sofaen. Tilgangen til 'under badekar' bør du stenge av nå. Et bord (for lekfolk ofte kalt en planke) vil som regel gjøre nytten. 3
Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #7 Skrevet 26. april 2013 Du må få i henne medisinene. Åpne kjeven mmed en finger på hver side, legg en tablett bak på tungen, hold munnen igjen, bøy hodet bakover. Gjenta. Vet det høres brutalt ut, men operasjonssmerter er virkelig fæle, det er nok derfor hun gjemmer seg. Antibiotika forebygger infeksjoner, veldig viktig,
Uglen Skrevet 26. april 2013 #8 Skrevet 26. april 2013 Jeg hadde også hatet deg hvis det var meg... Anonym poster: efbabc80e570f7d349cb5db0484f4573 Ikke min sak, men her må jeg nesten ta TS i forsvar... Alternativet hadde sannsynligvis vært å la katten få utallige kull - og hvordan finne gode eiere til kattungene? - eller å gi henne P-pillen. Vi baserte oss på pille-alternativet i flere år med vår hunnkatt. Som et resultat fikk pus kreft og mange svulster, og måtte gjennom flere operasjoner. Den siste overlevde hun ikke... I etterpåklokskapens navn ønsker jeg at vi hadde sterilisert henne tidligere. Hadde vi visst da hvor risikabelt p-pillen kan være for katter (dette er en stund siden), hadde vi unngått det. Der og da ville vi holde mulighetene åpne for at hun med tiden kunne få ett eller to kull - men dersom TS ikke ser for seg dette, synes jeg absolutt hun har tatt det beste valget. Så - TS: ja, katter gjemmer seg når de har det vondt. Et sykt dyr i naturen er et lett bytte, så instinktene hennes skriker: "finn et trygt sted, fort!". Prøv å lokke henne frem, eller bruk langkosten, som Lille-pus foreslår. Forsiktig, selvfølgelig Stakkars lille pusen... 4
kissi Skrevet 26. april 2013 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2013 Jeg fikk henne fram fra under badekaret, og nå har hun hverfall slutta å gjemme seg Ligger bare på et teppe ved ytterdøra, så hun er lett å finne. Men jeg sliter med å få i henne tablettene. Så ja, jeg må nok prøve å få lagt den bak på tunga hennes. Operasjonssåret ser fint ut, og hun er heldigvis ikke interessert i å være borti det Håper bare hun får i seg noe mat og drikke snart....
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #10 Skrevet 26. april 2013 Jeg fikk henne fram fra under badekaret, og nå har hun hverfall slutta å gjemme seg Ligger bare på et teppe ved ytterdøra, så hun er lett å finne. Men jeg sliter med å få i henne tablettene. Så ja, jeg må nok prøve å få lagt den bak på tunga hennes. Operasjonssåret ser fint ut, og hun er heldigvis ikke interessert i å være borti det Håper bare hun får i seg noe mat og drikke snart.... Her har du et ansvar for å sørge for at hun har det så godt som mulig, så du må nesten tvinge i henne tablettene. Jeg husker at min tante knuste reisesyketablettene til hunden og blandet det inn i en teskje med syltetøy, er det mulig å gjøre noe lignende med katten? Anonym poster: 911e9dbf4e795f93b39ca71bd61fd930
Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 Her har du et ansvar for å sørge for at hun har det så godt som mulig, så du må nesten tvinge i henne tablettene. Jeg husker at min tante knuste reisesyketablettene til hunden og blandet det inn i en teskje med syltetøy, er det mulig å gjøre noe lignende med katten? Anonym poster: 911e9dbf4e795f93b39ca71bd61fd930 Bare om tablettene kan knuses. Noen tabletter kan ikke det, da kan de gjøre skade. Anbefaler å ringe veterinæren og spørre. Men om du bruker metoden jeg skrevover, eventuelt spruter inn en skvett vann etter tabletten, lukker munnen og bøyer hodet bakover, må katten svelge. Så slipper den smerter og en potensielt dødelig infeksjon.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 Jeg lar meg overraske over at vetrinærer fremdeles skriver ut piller istedet for flytende miksdur. Nåja, du har fått piller, så la oss hente frem bruksanvisningen for "Hvordan putte pille i pus". Plasser pillen nær deg. Du ned på knærne på gulvet, spre knærne og plasser pus helt inntil maven din. Flytt knærne etter slik at det ikke blir stor plass for pus til å foreta sideveis bevegelser. Legg hånden over hodet på pus, med tommel og langfinger rett under overkjevens kant. Klem forsiktig med fingrene og vend hodet til pus oppover og bakover. Pillen har du nå i din andre hånd. Pus sin munn er nå åpen. Pillen plasseres raskt lengst bak i munnen til pus. Munne lukkes, og du holder over hodet med fingrene under underkjeven denne gangen. Bøy pus sitt hode oppover og bakover en gang til. Masserer forsiktig på strupen inntil du ser pus svelge. Dersom du slipper før pus har svelget er det en viss sannsynlighet for at du får se pus spytte en pille bortover gulvet 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #13 Skrevet 26. april 2013 Det funker også veldig bra å smøre pillen inn i litt fett så den sklir lettere ned. Pusen bør få i seg medisin snarest, selv om det innebærer tvang og litt sur pus. Hun blir nok mer i godlaget når smertene gir seg Anonym poster: f355b45154a4edd8911908cff8fcdd6a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 Ja, hva slags hukommelse har katter på dette området egentlig? Blir de ikke redd for at noen skal "kidnappe" de i bilen, ta de med til et fremmed sted, dope de ned, for så at de våkner opp etter å ha blitt tvangs-operert med smerter, dop og arr ? De fleste katter har heldigvis flere positive erfaringer med eier enn negative, så de tilgir en tur eller tre til dyrlegen. Mine prøver å stikke når buret finnes frem og jeg forsøker å få dem inn i det, men det er i seineste laget. Biltur til og fra er også traumatiske greier, men med en gang vi er hjemme igjen er de like blide. Anonym poster: 1415d545492c04fedf0520de11505b55
kissi Skrevet 26. april 2013 Forfatter #15 Skrevet 26. april 2013 Tablettene er nå i magen til pus Litt krangling måtte til, men pillene gikk av med seieren Nå gjenstår det bare å se at hun spiser og drikker, så skal jeg roe meg ned litt.. 3
Minya Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Win! Det gjelder å være bestemt når du skal gi medisin, så går det så bra så :D
Gjest Aerodynamic Skrevet 26. april 2013 #17 Skrevet 26. april 2013 (endret) Min pus ble sterilisert på tirsdag og de to første dagene gjemte hun seg også. Jeg hadde henne på badet (etter at jeg måtte løfte sofaen og ta henne frem ) så det er ikke så veldig mange steder hun kan gjemme seg uten at jeg lett får tak i henne. Hun var også ganske sint på meg hvis jeg prøvde å hjelpe henne. Det er nok veldig vondt, og du må bare gi det tid. Jeg har jo vært helt hysterisk i disse dagene, vår pus fikk ikke i seg verken vann eller mat før etter 2 dager. Dyrlegen sa at det ikke var unormalt, men at jeg jeg kunne kjøpe en slags paste som jeg kunne smøre i munnvikene hennes for å få i henne litt næring. Et triks jeg har brukt for å få i henne vann er å ta litt våtfor (sånn med biter i saus) og ta i ekstra vann. Funker veldig fint her! Man blir jo helt gal når de små har det vondt, eksempel : mitt høydepunkt i dag var en bæsj i kassa (endelig) . Lykke til! Endret 26. april 2013 av Aerodynamic
Gjest Lille-pus Skrevet 26. april 2013 #18 Skrevet 26. april 2013 Bravo ! 1-0 til deg og pillene Flott jobbet ! 2
kissi Skrevet 26. april 2013 Forfatter #19 Skrevet 26. april 2013 Nå spiser hun sannelig også, så nå kan jeg sove godt! Hurra! 2
fruBeist Skrevet 26. april 2013 #20 Skrevet 26. april 2013 Jeg lar meg overraske over at vetrinærer fremdeles skriver ut piller istedet for flytende miksdur. Nåja, du har fått piller, så la oss hente frem bruksanvisningen for "Hvordan putte pille i pus". Plasser pillen nær deg. Du ned på knærne på gulvet, spre knærne og plasser pus helt inntil maven din. Flytt knærne etter slik at det ikke blir stor plass for pus til å foreta sideveis bevegelser. Legg hånden over hodet på pus, med tommel og langfinger rett under overkjevens kant. Klem forsiktig med fingrene og vend hodet til pus oppover og bakover. Pillen har du nå i din andre hånd. Pus sin munn er nå åpen. Pillen plasseres raskt lengst bak i munnen til pus. Munne lukkes, og du holder over hodet med fingrene under underkjeven denne gangen. Bøy pus sitt hode oppover og bakover en gang til. Masserer forsiktig på strupen inntil du ser pus svelge. Dersom du slipper før pus har svelget er det en viss sannsynlighet for at du får se pus spytte en pille bortover gulvet Da vi var til dyrlegen med vår nå døde Pepito fikk vi et godt tilleggstips. Blås pus i fjeset med en gang pillen er i munnen. Det satte svelgemuskelen i gang gitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå