AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 Vi flyttet inn i en firemannsbolig for ett år siden. Gjennom hele den tiden har vi slitt med naboen som bor ovenfor oss, vi bor i første etaste. Hun er en dame som er veldig glad i festing, og det til langt på natt og helst hver helg. Gjennom hele dette året har jeg klaget to ganger på henne; en gang på festing - da var det virkelig høy musikk, midt på natta og jeg skulle ha eksamen dagen etterpå. Men hun hørte uansett ikke på meg, og fortsatte festingen. andre gangen ga jeg beskjed om at hunden hennes (som er ulovlig å ha i sameiet i utgpkt) bjeffet dagen lang, og at hun måtte finne tiltak til å få den til å slutte med det. Da virkelig eksploderte hun, og jeg har ikke pratet med henne siden. Nå er det to nye saker som har kommet opp, som jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere. Setter stor pris på innspill - og om det er jeg som er vanskelig eller om jeg har "rett" til å være irritert: Sak 1: Hun har spylt veggen i trappa utenfor vår leilighet med høytrykksspyler, og holdt dysa alt for nærme. Dette har ført til at beisen, som var ny i fjor, har blitt spylt bort. Det er små sirkeler på hele veggen - og ser skikkelig stygt ut. Dette er et sameie, så det er sameiet som har ansvar for utvendig vedlikehold. Kan nevne at jeg er leder i sameiet, og har pratet med de andre i styret som har sagt seg enige i at dette skal hun få male på nytt. Jeg har sendt en hyggelig melding til henne der jeg foreslo at hun kunne bruke dugnaden neste uke på å male veggen - men ikke søren om hun svarer! Hva kan gjøres videre?? Har jeg rett til å for eksempel bestille maler og sende regningen til henne? Sak 2: Hun snuser, og kaster snusen ned på vår terasse. Det er ingen andre steder snusen kan komme fra, så det er garantert at det er fra henne. Hva ville dere gjort med denne saken? Plukket opp snusen og oversett det? Jeg vil ikke være alt for vanskelig, men dette er ekkelt! Anonym poster: a94bf9bc792153546b64730161e4407c
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Leder i sameiet, ja. Jeg antar du kan oppfattes som litt ivrig på å klage? Når det gjelder snusen er jeg enig, det er en uting, men litt festbråk og en hund? Anonym poster: 2debea9a82142d2d4b224dfe54b0d29c
Sweetypie Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 (endret) Enig i snus og ødelagt vegg! Endret 26. april 2013 av Sweetypie
Gjest MamaQuilla Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Jeg må innrømme at det med snusen hadde provosert meg noe grenseløst, men går det ikke an å prøve å åpen en slags dialog med dama? Det er jo tydelig at dere har kommet litt skjevt ut og da er det nok lett for henne å ta alt fra deg som surmaga klaging. Invitere henne på kaffe?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Leder i sameiet, ja. Jeg antar du kan oppfattes som litt ivrig på å klage? Når det gjelder snusen er jeg enig, det er en uting, men litt festbråk og en hund? Anonym poster: 2debea9a82142d2d4b224dfe54b0d29c Hehe, jeg er helt ny som leder, og har som sagt kun klaget de to gangene. Men det er derfor jeg spør her inne, nettopp fordi jeg er usikker på hvor grensen går med tanke på klaging og hva jeg skal og bør tolerere Anonym poster: 42f8aeff52d0f95941b5af509cac8185
Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2013 #6 Skrevet 26. april 2013 Leder i sameiet, ja. Jeg antar du kan oppfattes som litt ivrig på å klage? Når det gjelder snusen er jeg enig, det er en uting, men litt festbråk og en hund? Anonym poster: 2debea9a82142d2d4b224dfe54b0d29c Litt festbråk? Hun holder på til langt på natt og så godt som hver helg, skriver TS. Det er ikke tillatt å ha hund. Mener du at TS bare skal finne seg i dette? 13
Bjørn88 Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Gi henne advarsler hver gang hun bryter sameiets regler, 3 advarsler = utkastelse? 3
AnonymBruker Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 Har dere ikke statutter i sameiet? Her er det slik at om man betaler husleie for sent, har fest uten varsel, forsøpler eller andre irriterende ting får en advarsel. To advarsler på et år fører til utkastelse. Fire på fem år fører til det samme. Anonym poster: 8762bfb3312ff9c4e91f6df62806f7a2 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Har dere ikke statutter i sameiet? Her er det slik at om man betaler husleie for sent, har fest uten varsel, forsøpler eller andre irriterende ting får en advarsel. To advarsler på et år fører til utkastelse. Fire på fem år fører til det samme. Anonym poster: 8762bfb3312ff9c4e91f6df62806f7a2 Det er selvfølgelig fryktelig ubehagelig, ts, men faktum er at om overtredelser ikke får konsekvenser så fortsetter slike folk med det. Kall henne inn til et møte og forklar dette med regler i sameiet. Prøv i utgangspunktet å komme til en dialog. Dette vil antagelig mislykkes, og i så fall må dere starte med advarsler. Først ang hunden, så for hver fest (tilkall politiet om hun bråker sent, så har dere solid og god dokumentasjon om saken kommer opp for retten). Men om hun forstår at faren for å bli kastet ut er reell kan det komme to positive resultater: 1. hun jenker seg. 2. hun innser at dere ikke liker henne og flytter frivillig. Alternativet er selvsagt å bare leve med det. Sansynligheten for at hun selv kommer til å male veggen, kvitte seg med hunden og starte å være en trivelig ikke-festende nabo er tilnærmet null. Og faren er da at andre ser at reglene i sameiet er rene formaliteter som en ikke trenger rette seg etter... Anonym poster: 3f04f9bbfa5456c12ebf5027b4b91feb 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Ts, jeg vet hvordan du har det. Jeg bor også i en firemannsbolig blokk, og bor i andre etasje. Hun under meg har vært frekk med festing og bråk. Sist gang så måtte jeg ringe politiet. Det endte opp med at hun fikk advarsel, og har vært stille siden det. Til nå, så har hun fått 2 advarsler. Det er det eneste som hjepler, der det ut som. Så synes du burde gitt henne advarsel, om hun ikke hører på. Føler med deg Anonym poster: bffe43af7b3dd05415f14f8a21e1851b 1
Sugerøret Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Skriftelig advarsel ,på ting som bryter regelverket i sameiet. Innkall til møte mellom nabo og styret. Til slutt, om ingenting nytter- utkastelse. 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Er det selveier eller borettslag? Litt uheldig at du sitter i styret, men det er jo et samlet styre som klager. Veggen må hun klart male selv på nytt. Det med snusen er også helt uakseptabelt. Jeg hadde samlet opp snusen og til slutt gått opp til henne og sagt at dette er hennes. Synliggjort forsøplingen. Samtidig så kan det være en nabo som man har kommet helt skjeivt ut med og at all dialog blir lukket. Jeg opplever det selv fordi jeg var så "stygg" at jeg klagde på noe som gjorde at jeg fikk veldig mye ekstraarbeid. Ikke så langt unna å male en vegg. Nå er naboen på meg når vedkommende kan. Jeg svelger og holder kjeft når vedkommende tar seg vel til rette. Vi kommer aldri til å få et godt naboforhold. Anonym poster: 207cdd20c10528ed6c441eebdf75ec58
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 I et av mine tidligere hjem fikk jeg en ny nabo, en klysete bykar som mente han hadde full råderett i nabolaget. Han skapte splid og misnøye i det tidligere så koselige nabolaget med sine "nykker", blant annet trusler grunnet bilkjøring og sen plenklipping. Uansett, jeg så med til slutt dritt lei på hele mannen og gikk inn for å sabotere livet hans, må nevnes at jeg og andre naboer gjentatte ganger forsøkte å snakke rolig og folkelig med han uten nytte. En dag jeg hentet posten så hengte jeg en hengelås på postkasse hans, slik at posten kom ned, men ikke opp igjen. Han ble som forventet og heldigvis rasende, uvitende om hvem som hadde gjort det. Han hadde også mange utelamper, blant annet sånne som står i hagen. I de sene nattetimer snek jeg meg bort til han og skrudde ut noen pærer akkurat nok til at de sluttet å lyse, dagen etterpå kom det elektriker og skrudde de på plass igjen. Jeg gjentok affæren en måneds tid med forskjellige pærer hver gang. Fant også på masse annet tull, uskyldige hyss som til slutt gjorde at mannen solgte huset og flyttet Bare et lite tips Anonym poster: 24c37396e7dc9959ff756bf241a1f6a4 2
Sugerøret Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 I et av mine tidligere hjem fikk jeg en ny nabo, en klysete bykar som mente han hadde full råderett i nabolaget. Han skapte splid og misnøye i det tidligere så koselige nabolaget med sine "nykker", blant annet trusler grunnet bilkjøring og sen plenklipping. Uansett, jeg så med til slutt dritt lei på hele mannen og gikk inn for å sabotere livet hans, må nevnes at jeg og andre naboer gjentatte ganger forsøkte å snakke rolig og folkelig med han uten nytte. En dag jeg hentet posten så hengte jeg en hengelås på postkasse hans, slik at posten kom ned, men ikke opp igjen. Han ble som forventet og heldigvis rasende, uvitende om hvem som hadde gjort det. Han hadde også mange utelamper, blant annet sånne som står i hagen. I de sene nattetimer snek jeg meg bort til han og skrudde ut noen pærer akkurat nok til at de sluttet å lyse, dagen etterpå kom det elektriker og skrudde de på plass igjen. Jeg gjentok affæren en måneds tid med forskjellige pærer hver gang. Fant også på masse annet tull, uskyldige hyss som til slutt gjorde at mannen solgte huset og flyttet Bare et lite tips Anonym poster: 24c37396e7dc9959ff756bf241a1f6a4 Og da fremstår TS,som sitter i styret,fryktelig voksen og troverdig. Hevn er ikke en løsning 2
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Og da fremstår TS,som sitter i styret,fryktelig voksen og troverdig. Hevn er ikke en løsning Du gikk glipp av poenget - anonymitet. Anonym poster: 24c37396e7dc9959ff756bf241a1f6a4
Sugerøret Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Du gikk glipp av poenget - anonymitet. Anonym poster: 24c37396e7dc9959ff756bf241a1f6a4 Og du går glipp av mitt poeng,Vær voksen nok til å stå for egne handlinger 2
LittleJ Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 Ha hansker liggende ute, plukk opp snusen og samle det i en pose. Pass på å bløyte det litt og kast den opp på verandaen hennes =)
AnonymBruker Skrevet 30. april 2013 #18 Skrevet 30. april 2013 Hvor gammel er hun jente da? Synes du bør banke på døra hennes og snakke direkte til henne. Anonym poster: 360be739a8dd304b1c23882943a6f10e
Gjest vilma2000 Skrevet 30. april 2013 #19 Skrevet 30. april 2013 Samle sammen all snusen og legg haugen av griseriet på dørmatta hennes med en lapp: 'sleng snusen din et annet sted!'.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #20 Skrevet 1. mai 2013 Du er ikke alene! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=724273 Jeg synes du burde vente med å gjøre noe i alle fall til etter dugnaden. Se hva hun bidrar med da og om hun maler det hun har spylt vekk. Siden hun faktisk har spylt inngangspartiet virker det jo som hun faktisk gjør litt rundt huset også? Det verste her er definitivt det med snusen. Når er neste årsmøte/styremøte? Dere burde skrive inn forbud mot å kaste snus og sneiper utenfor huset. For jeg regner med at dere har husregler som alle må følge. Om dere er så greie at dere lar henne ha hund, så bør hun også være så grei at hun holder snusen sin for seg selv. Anonym poster: 0aa4d0e217f7b5cd2a053a8f9e9519f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå