Gå til innhold

Ugler i mosen..?


Englepusen

Anbefalte innlegg

Plenen vår består bare av mose, og da mener jeg 100%!

Hvordan få en fin gressplen igjen? (Har nettopp flyttet)

Jeg er litt grønn når det gjelder hagestell ja... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Hvis det er 100% mose så må du vel så plen først? :ler:

Det beste rådet for å ta kverken på mosen er å sørge for gode vekstforhold for gresset. Gjødsle plenen nå om våren med Fullgjødsel og ikke klipp gresset for kort - ikke kortere enn 4 cm. Husk at jo mer du gjødsler - jo mer må du klippe plenen, og husk å gjødsle jevnt. Jeg slurvet litt et år og plenen vår så ut som det hadde landet UFOer på den...

Er jorden sur kan du kalke; ihvertfall er på Veslandet er det nødvendig - ca annet hvert år kalker vi med 25 kg grov dolomitt pr 100 kvm. Ikke kalk rundt planter som liker sur jord, f.eks rhododendron og lyng.

Mosen liker seg godt i fuktig jord, i skyggen, men er mye svakere enn gresset. Hemmeligheten er altså å ikke nødvendigvis bekjempe mosen, men å gi gresset gode vektsvilkår.

Mose i plenen

Kjekk side

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel fjerne mosen først eller? Det er bare en lav hekk rundt hagen og ingen trær. Og sol rett på hele dagen, så mosen burde jo ikke trives så godt :-?

Litt rart igrunnen, i resten av hagen er det knapt nok mose.. Bor i et rekkehus med 4 leiligheter og en felles hage, men vår del ser altså ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

På de sidene jeg har linket til finner du mer info om det å opparbeide ny plen og det å krafse/fjerne mose. Har ikke prøv det selv, men det med gjødsling har jeg prøvd og det er effektivt! Men selvfølgelig - gress må man jo ha for at gress skal kunne vokse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...