Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt leilighet og flytter neste mnd. I dag leier jeg med 3 andre, sa fra til dem om at jeg flytter ut i går. Har ikke signert noe husleiekontrakt og har sagt at jeg kan stå for finne en ny roomie til dem innen jeg flytter ut som kan overta rommet mitt dagen jeg flytter.

Får da beskjed at de vil ha inn en felles venninne til å bo der, men at hun flytter inn om 3 mnd og at jeg må betale for 3 mnd.

Noen som vet om jeg har noen rettigheter her? Er det noe jeg kan gjøre?

Anonym poster: e64888adb6d677b832c778f04ab3596a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes dette høres rart ut, i og med at du ikke har skrevet under noen kontrakt.

Men hva var det som ble muntlig avtalt da, i forhold til oppsigelsestid?

Skrevet

Hvis det ikke finnes en kontrakt som sier noe om hvordan ting skal løses når en flytter ut og dere heller ikke har avtalt noe muntlig når du/dere flyttet inn så ville jeg ikke gått med på å betale for 3 mnd. Hvis de vil ha denne venninden inn så får de finne en løsning sammen med henne. Feks betaler du en mnd i oppsigelse og så deler de andre de to siste månedene mellom seg og evt denne nye de vil ha inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har kontrakt er det bare å flytte.

Anonym poster: 012f69045b04b5589443e89781fb51ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke finnes en kontrakt som sier noe om hvordan ting skal løses når en flytter ut og dere heller ikke har avtalt noe muntlig når du/dere flyttet inn så ville jeg ikke gått med på å betale for 3 mnd.

Er det noen grunn til at du ikke ville gått med på å følge det som er en standard regel i husleieloven?

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

Husleieloven er grunnreglementet for leieavtaler og gjelder uansett om man har skriftlig kontrakt eller ikke.

TS: dette er helt normal praksis når man leier. De har selvfølgelig ikke lov til å kreve dobbel leie for ett rom, så finner du en erstatter for deg så er det jo greit. Men ellers må du nok belage deg på å betale.

Anonym poster: 3ceaf8c88a4b5a6e8064723f0be71b12

• Liker 3
Gjest MamaQuilla
Skrevet

Jeg synes det er litt korttenkt av deg å ikke ha sett for deg at de vil ha beskjed før. Vanlig praksis når man leier er jo tre måneders oppsigelse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere ikke har kontrakt er det bare å flytte.

Anonym poster: 012f69045b04b5589443e89781fb51ee

Du verden! Har du noen kilder som kan bekrefte den påstanden der? For hvis det faktisk ER slik og ikke bare noe du tror eller har hørt, så må det jo stå ett eller annet sted. Lovverk, forskrifter, uttalelse fra en advokat, leieboerforeningen, huseierforeningen, dommer fra husleietvistutvalget...

• Liker 2
Skrevet

Er det noen grunn til at du ikke ville gått med på å følge det som er en standard regel i

Hvis hun kan skaffe en leieboer som vil betale for leien med en gang så synes jeg det er urimelig at hun skal betale for tre måneder. Det er jo vanlig i bofellesskap at man kan slippe de tre månedene når man skaffer leieboer selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...