Gå til innhold

barnehagebarn med dårlig språkutvikling

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret mamma
Skrevet

Vi er to foreldre som nettopp har fått vite at barnet vårt på 3 år, har en dårlig språkutvikling i forhold til de andre barna i barnehagegruppa, og de vil gjerne knytte inn PPT for å bedre dette, noe vi er glade for.

På en annen side er det en slags sorg, og vi er selvsagt redde at dette er et tegn på kommende problemer og diagnoser.

Er det noen foreldre der ute, som har hatt barn tilknyttet PPT, som har fått hjelp og kommet fint ut av det, utviklingsmessig?

Eller har det alltid vært varsel om framtidige problemer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har noen venner der barna har slitt med språket. Det har i flere tilfeller vært pga hørselen. Har dere sjekket den? Kan barnet trenge dren feks? En siste gutt vi kjenner var bare litt treg. Det løste seg selv mens ppt også var involvert. De har gode erfaringer med ppt.

Anonym poster: b41e4966ef2217915862acacf9d54df1

Skrevet

Mange som sliter med språker, henter plutselig inn alt og er på linje med jevnaldrende. Men det vet man aldri, så jeg syns det er bra at det er hjelp å få. Ta imot med åpne hender, ingenting å tape. Sjelden det er noe diagnose, men se etter om barnet har sosiale problemer. Litt vanskelig å se når de er så små, men kan jo se om han trekker seg unna sosiale situasjoner og andre barn. Samlek kan man imidlertid ikke forvente enda.

AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har det og han fikk spes.ped og har hatt en enorm utvikling i språket. Her var det ørene som var problemet og han fikk satt inn dren i begge ørene.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om frykt for diagnoser osv, det trenger ikke bli sånn i det heletatt. Ta i mot den hjelpen dere kan få, det er virkelig verdt det på alle måter.

Anonym poster: 3c7cd29df0cc755af7f55ff8a82c3ab5

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som har problemer med talen (men ikke forståelsen av språket generelt). Her også er det kobling til utfordringer med ørene. Vi er midt oppi det nå. Får jevn oppfølging av både det ene og det andre. Usikker på hvordan det blir i fremtiden. Er spent på om barnet får begynne på skolen ved normal tid, eller om h*n har bedret seg såpass mye i forhold til språket at h*n kan begynne når h*n skal.

Anonym poster: 04ef69f066137878366228dd8ecb0852

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to foreldre som nettopp har fått vite at barnet vårt på 3 år, har en dårlig språkutvikling i forhold til de andre barna i barnehagegruppa, og de vil gjerne knytte inn PPT for å bedre dette, noe vi er glade for.

På en annen side er det en slags sorg, og vi er selvsagt redde at dette er et tegn på kommende problemer og diagnoser.

Er det noen foreldre der ute, som har hatt barn tilknyttet PPT, som har fått hjelp og kommet fint ut av det, utviklingsmessig?

Min sønn ble meldt opp for 1 år siden til ppt fra barnehagen med godkjennelse fra meg. Pga han snakket dårlig, og pga språket virket litt fortere irritert når han ikke ble forstått. Det de trudde iallfall.

Tok selvsagt litt tid å få igang ballen med ppt da. Men jeg hadde en samtale med ppt på barnehagen. Det gikk på mine erfaringer og barnehagens erfaring. Min sønn hadde litt tendens til å bli irrtert og umotivert slå. Men var ikke alltid han som begynte har jeg også fått vite.

Så fikk jeg ytret ønsker om små grupper for han, siden han er litt blyg i samlinger. og ikke deltok så mye.

Nå har han en bedre hverdag i barnehagen, de har små grupper som han tør mere og delta i. Han er utadvent, men likevel blyg.

Synes språket har kommet seg masse!! og når har de endelig fått spesped til han også. Det tok litt tid å få det, men var invilget for ei god stund siden. Men de manglet folk pga sykmeldinger, så de hadde ikke noen å sette inn som spesped i barnehagen. Men han har nå fått det 2 ganger i uka :) Min gutt er foresten 4 år :)

Og jeg mistenker han ikke for noen diagnose. Han er en smart gutt, men han snakket ikke rent.. Byttet gjerne ut 1. bokstaven med en annen som gjerne var D. Men han har utviklet seg språkling betraktelig. For de i barnehagen har jo vært flinke til en spesped kom på plass :)

Anonym poster: a1c8ba5e5fd0f9b86276092de7a38341

Skrevet

Jeg har ikke barn så kan ikke si noe om PPT, men vil likevel komme med en kommentar.

Da jeg gikk i barnehagen hadde jeg også forsinket språkutvikling, og foreldrene mine sendte meg til logoped. I god tid før skolestart snakket jeg rent, hadde godt ordforråd i forhold til alderen og kunne lese. Ikke at lesning i seg selv går direkte på språkutvikling, men poenget var at du må ikke frykte at det er noe mer enn forsinket språkutvikling.

Skrevet

Har ikke barn som er inn under PPT, men jobber selv som førskolelærer i barnehage. Det er mange barn som er oppmeldt til PPT for språkvansker, og det trenger ikke bety at barnet har andre vansker enn språket. Noen ganger er det det, mens andre ganger er det spesifikt språkvanskene som er problemet, og i min jobb har jeg sett barn som har fått et korrekt språk innen de begynner på skolen. Ditt barn er også såpass ungt at veldig mye kan skje på den tiden barnet går i barnehagen. Bare vær glad for at barnehagen er så obs som den er og har meldt opp barnet ditt, og skulle det vise seg at det skulle være noe mer enn språkvansker, så er barnet oppmeldt og kan få videre hjelp til andre vansker... Språkvansker kan også være kilde til andre vansker, så om det problemet blir løst kan også eventuelle andre problem bli løste samtidig. :)

Skrevet

Hei.

Jeg kan forstå at det er tungt for dere å høre og at du er redd for eventuell diagnose, men husk at hvis det skulle vise seg å være noe og det blir satt et navn på det (diagnose) så blir ikke barnet ditt noe annerledes. Diagnose fører til tiltak og dere får hjelp til å ta tak i problemet og hjelpe han å utvikle seg normalt.

Har selv vært igjennom den mølla og det er mer enn et halvt år siden vi fikk diagnose, det er fortsatt vondt og det kommer nok til å være det en stund, men samtidig har jeg aldri blitt mer lettet enn den dagen vi fant ut hva det var som gjorde at barnet vårt ikke utviklet seg normalt. Nå får vi i det minste hjelp så han kan utvikle seg :)

Håper at det viser seg å være noe helt uskyldig, kan jo være greit å sjekke hørselen. Sønnen min hadde mye væske i ørene og hørte dårlig, men det var dessverre ikke det som gjorde at han var forsinket og "bortevekk", men i mange tilfeller kan det være så enkelt

• Liker 1
Gjest bekymret mamma
Skrevet

Tusen takk for fine svar fra dere alle!

Det er godt å vite at det ikke nødvendigvis er noe alvorlig, men at vis det er det, kan hjelp vere det beste så raskt som mulig.

Her blir det full utredning, etterhvert, for mamma er utålmodig også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...