AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 Vi flyttet inn her i fjor vinter, og nå når våren snart er her så kunne jeg tenke meg å fikse litt opp utenfor her. Har funnet tre blomsterbed. Et er det sol stort sett hele dagen, det andre har delvis sol, men litt mer skygge og det tredje er i skyggen. De to siste er inntil en vegg, men det er en glippe nederst på veggen og den ene har vi nabo på andre siden. (Vi bor i rekkehus) Bedene er ganske små og smale. Jeg har sett at noen krokuser har kommet opp, og noen gamle roser er også plantet en eller annen gang. Det har bodd gamle folk her så hagen har ikke vært prioritert, så bedene er overgrodde og ser ikke så pene ut. Har lurt på om jeg skal grave opp alt og plante alt nytt, men mine kunnskaper er ganske begrenset Vil helst ha noe som er ganske lettstelt og enkelt for en som ikke har peiling Noen som har tips til hva jeg skal gjøre? Anonym poster: db73e70bde71f1f316623736344e72aa
Teriyaki Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Du kan i alle fall begynne med å grave opp krokusene og rosene med roten, deretter graver du opp hele beddet og får ut alt av gamle røtter og slikt, ta kun vare på jorden i beddet. Så planter du krokkusene og rosene igjen, og gjerne andre ting også. Stemor er jo en hardfør og fin blomst som varer lenge bare man steller riktig med dem. Jeg har hatt mine fra begynnelsen av mai til i alle fall slutten av august, og jeg bor i nord.
Justina Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Smale bed er arbeidskrevende. Ville ha spadd opp, rensket bort ugress godt, og tilført ny jord og gjødsel. Så ville jeg gjort bedene så brede som mulig. Sats på høye stauder bakerst, og sommerblomster i forkant. Det fine med staude rer at du kan dele dem neste år slik at du får nye, gratis planter Det fins masse nettsider om valg av planter for sol, skygge. Sjekk hageblogger for ideer til hagen!
murray Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Hei TS! Jeg er også nybegynner i hagen Det ene beddet her var så overgrodd og rotete at jeg spadde det helt opp i fjor høst og fjernet røtter. Godt mulig jeg røsket opp noen gamle stauder (hvordan ser disse ut egentlig?), men det får så være.. Det var ganske mye jobb, men så ble det det pent etterpå også! En gammel steinkant dukket til og med opp, hehe.. Jeg tilførte ny jord og satt løker og jammen spirer og gror det ikke i beddet nå! Veldig fornøyd med å ha fått det til på første forsøk med 0 kunnskap om blomsterbedd Naturen ser ut til å ordne opp selv.. Ellers har jeg akkurat kjøpt meg boka "kjøkkenhage på 1-2-3" og den er veldig lettlest og forklarer ting som solforhold, jordtyper, gjødsel, forkultivering etc. Er spent på hvor mye ugress jeg må sloss med i sommer, men får ta det som det kommer..
mee mee Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Henger meg på denne tråden. Er selv nybegynner, og får min første hage 1 juni. Så også noe rosebusker og noen vårblomster.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Ts her. Nå har jeg gravd opp det ene bedet, men vet ikke om det blir bra. Var endel krokus der og de har jeg prøvd å sette ned igjen i jorda. Vet ikke om jeg gjorde det rett en gang; men får se. Ellers får jeg plante noe annet der. Krokus er det jo i alle bed her. Så har jeg fylt på med ny jord og gjødsel. Da var det bare to igjen. To av dem var visst bredere enn jeg trodde Kun ett som er smalt. Litt av en jobb må jeg si, men det er allerede mye finere Noe som vet hvordan man fjerner mose? Helst en metode som ikke kan skade dyr. Har katt og han går jo overalt Anonym poster: db73e70bde71f1f316623736344e72aa
Gjest Miranda2011 Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Hvis du legger duk og bark rundt plantene, sparer du deg for mye arbeid.
Gjest Sobril Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Hvor lang tid kan man regne med det tar fra man sår til man kan se at det begynner å spire?
Teriyaki Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Hvor lang tid kan man regne med det tar fra man sår til man kan se at det begynner å spire? Kommer nok an på hva man planter, men her har det tatt tre fire dager både med stemorsfrø og Georgine-knoller
Gjest Sobril Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Kommer nok an på hva man planter, men her har det tatt tre fire dager både med stemorsfrø og Georgine-knoller Får nå se hvordan det går. Bare håper det skjer NOE overhode. Jorda i hagen er dårlig drenert og i følge naboen burde jeg hatt duk under i bedet også. Vel - det visste jeg ikke, og nå har jeg bare kaktusjord. Har filtduk over bedet for å beskytte mot sultne fugler og bikkjene riktignok. Har sådd frø fra en pakke med forskjellige blomster. Hva de heter aner jeg ikke.
Gjest Sobril Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Disse plantet jeg http://www.plantasjen.no/sortiment/sa_og_plante/blomsterfro/514ff1dfb61822d2cd002c33/mix-sommerblomster-big-pack
Teriyaki Skrevet 30. april 2013 #13 Skrevet 30. april 2013 Kan jo hende det tar lengre tid hvis du planter dem rett ut. Her er det enda så kaldt at vi planter inne.
skrue Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes man bør la bed være den første sommeren slik at man kan se hva som vokser der og i hvilken tilstand de er i. Luke må man selvfølgelig gjøre. Jeg tok mye bilder selv for å huske hvor vårløk blomstret osv. Selv planter jeg ikke noe ut før etter 17 mai (oslo). Sår heller frø innendørs en tre-fire uker før. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Ts her. Vel, jeg er delvis enig, men bedene er så overgrodde med ugress at jeg må grave dem opp for at de skal se bra ut. Jeg har prøvd å ta vare på noe, som roser feks. Jeg skal også vente med å plante ut. Er for kaldt her enda, har jo snødd, men skal prøve å plante ut stemor snart og prøve å så noe inne Anonym poster: db73e70bde71f1f316623736344e72aa
Teriyaki Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Her jeg bor er det sjansespill å plante ut før 17. mai i alle fall. Det ene året klarte stemødrene seg veldig fint. Tror jeg plantet de ut 11. mai, mens i fjor plantet jeg de ut noen dager før 17. mai, men de ble veldig frostskadet. De overlevde riktignok, så etter hvert ble de veldig fine igjen.
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 Jeg flyttet inn på vinteren. Første året så lukte jeg bare det som jeg mente var ugress. Jeg hadde null peiling på hage og ville gjerne se hva som faktisk vokste der. En plante kom med noen veldig små hvite blomster og jeg kunne ikke skjønne at de kunne være fine. På høsten så utviklet de seg til å bli helt fantastiske. Jeg er glad for at jeg ikke røsket de opp. Planter er dyrt. I tillegg så bør man planlegge et bed fra grunnen av slik at du hele tiden har noe som blomstrer og at farger, fasong og høyde spiller på lag. Jeg anbefaler deg også å bygge opp bedd for bedd. Finner du en fin plante i et overgrodd bedd så kan den flyttes over til det nye beddet. Anonym poster: b813f19fb4f4e5ead813cfc402d57cd6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå