Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #1 Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg skulle gå over et lyskryss her om dagen. Ved siden av meg står en tydelig ruset fyr med en rottweiler. Hunden peste og var tydelig stresset, den så ofte opp på eieren, sikkert for å prøve å tolke kroppsspråket, så den unngikk straff. Den prøvde å gå over gata (eieren stod urolig, sikkert ruset på amfetamin etc) og ga utydelige signaler. Han rykket til i båndet, slo og kjeftet på hunden, den så redd opp mot han. Han kjeftet hele veien på hunden og rukket gjentatte ganger i båndet (ca 100 m), før han ramla inn på nærmeste pub. Da var dagen ødelagt for min del, får vondt langt inn i hjertet av å se dyr som er i en så håpløs situasjon. Selv om han så ut som en potensiell voldsmann, måtte jeg bare si at han burde behandle hunden sin bedre. Han hørte det ikke pga ørepropper (ipod) i ørene. Hadde uansett ikke hjulpet, jeg vet det. En annen gang så jeg en avmagret shæfer som gikk haltende ved siden av sin alkoholiserte/narkomane eier (ikke meningen å henge ut utsatte grupper her). En annen gang en dame som gikk og slang med armene (sikkert et psykiatritilfelle som ikke hadde kontroll over finmotorikken) og for hvert skritt rykket det derfor hardt til i halsbåndet til mopsen. Hva kan man egentlig gjøre når man ser sånnt? Hadde jeg visst hvor han bodde kunne jeg ringt Politiet eller Mattilsynet. Føler liksom det er umulig å gjøre noe når man ser sånnt når man er ute og går... Endret 26. april 2013 av Rosetorne
Brimi Skrevet 26. april 2013 #2 Skrevet 26. april 2013 Du kan ringe politiet og opplyse hvor personen er og va han/hun har gjort.
LexSuperior Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Du kan ringe politiet og opplyse hvor personen er og va han/hun har gjort. Hjelper det noen gang?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #4 Skrevet 26. april 2013 Det er trist å se dyr blir behandlet dårlig, Men jeg tviler på at Politiet ville gjort noe om man sa ifra. Et tilfelle jeg vet om: Det var en mann som så en annen mann banket hunden sin på gaten. Han som så dette gikk rett bort å slo til den personen, etterpå ringte han selv til Politiet for å forklare hva og hvorfor han hadde tatt denne personen. Jeg vet ikke hvordan den saken ente men, håper jo han som banket hunden sin ble tatt. Anonym poster: 1bed38a7ebdb0a9160a225c75310e872
Gjest Skrevet 26. april 2013 #5 Skrevet 26. april 2013 Du ringer politiet og mattilsynet! Politiet skal rykke ut, men slike saker bli jo ikke prioritert dessverre! Men det er lov å prøve seg!
Gjest Rosetorne Skrevet 26. april 2013 #6 Skrevet 26. april 2013 Takk for innspill. Kanskje jeg gjør dette neste gang. Skader ikke å ha prøvd... En annen episode jeg har opplevd var en tigger (antakelig rumensk) som utnyttet en hund (nydelig, gul labrador) til tigging. Da hjalp det å ringe Mattilsynet. En veterinær der tok tak i saken, og siden har jeg ikke sett tiggeren med hunden (det er et sted jeg går forbi relativt ofte.
Brimi Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Hjelper det noen gang? Man må ihvertfall prøve. Eventuelt kan du gå bort til dem og spørre om hva de heter og så melde fra.
Mus-Katt Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 Jeg syklet bort til fyren, skrek hva i huleste det er han holdt på med, at han var et monster og en idiot. Om jeg ser det igjen hadde jeg nok fulgt etter ham for å finne ut hvor han bodde for å melde ifra. 1
*appifany* Skrevet 30. april 2013 #9 Skrevet 30. april 2013 Ei i Oslo gikk bort til fyren som åpenlyst stod å banket hunden i en park og sa: "dette er nå min hund!!" Hu er kjempelita og han var svær. Hun ringte dyrebeskyttelsen og de kom å hentet hunden, som omplasserte den til noen andre etterhvert. 3
Olive Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Huff, sånt er det verste jeg vet. For over 10 år siden så kjøpte jeg faktisk en hund av en narkoman en gang. Han var ikke snill med den, så jeg tilbudte han 3000,-. Utrolig nok så takket han ja. Hunden bodde hos meg ca. 1 år før den måtte avlives pga. helseproblemer. 1
MockingJay Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 Men vist man bare tar hunden fra dem, har man loven på sin side da? Altså, hva skjer vist de igjen ringer politiet ?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 I sommer så jeg en mann med en liten hund på stranden. Hunden pep og ulte mens den løftet potene opp fordi det var så varmt på sanden. Eieren bare ignorerte hunde, så jeg gikk bort med en flaske Imsdal å sa at nå fikk han komme seg i skyggen og gi hunden vann. Han sendte meg det styggeste blikket noen sinne, men tuslet bort til ett tre med hunden da Anonym poster: 1decaa38b1144c5cfd5cd192b5c468da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Men vist man bare tar hunden fra dem, har man loven på sin side da? Altså, hva skjer vist de igjen ringer politiet ? Aner ikke. jeg var at det er lov å knuse bilvinduer om sommeren hvis du ser en hund som sliter veldig i varmen. (Du må selvfølgelig ringe politiet med en gang etterpå for å forklare situasjonen.) Blir kanskje samme greia. Du redder jo kanskje livet til dyret, så bare du kan forsvare dte du gjorde bør det vel gå greit? Anonym poster: 1decaa38b1144c5cfd5cd192b5c468da
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Den nye loven om dyrevelferd slår fast at det er en allmenn plikt å melde fra til Mattilsynet eller politiet når dyr lider. Det er mulig å sende en bekymringsmelding uten å oppgi navn. Bekymringsmeldinger blir behandlet innenfor vanlig kontortid. Gjelder det en alvorlig dyretragedie som ikke kan vente til neste arbeidsdag, må Mattilsynets beredskapsvakt kontaktes på telefon 06040. Mattilsynet Det er ett nummer jeg skal reg på tlf med en gang. Anonym poster: 21ee904a8c2be380d44dbb7c70feba05
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Jeg ringer politiet og mattilsynet, det er faktisk min plikt, på samme måte som hvis et menneske blir mishandlet på åpen gate. Man kan ofte kontakte sin lokale Redd Dyra/SPCA-avdeling og høre med dem også De har mye kunnskap om hvem man henvender seg til og hva man skal gjøre. PS: Det er ytterst skjelden jeg går inn og sier direkte fra til eieren av dyret. I alle tre tilfeller TS nevner ville jeg holdt meg i bakgrunnen, fordi menneskene virker ustabile og kanskje kan klikke på mennesker også..
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes ts synser mye om både folk og hunder etter å ha observert dem kun kort tid. Anonym poster: 899932cfe34a52853a9c4a79b41ee0f5
Gjest Rosetorne Skrevet 5. mai 2013 #17 Skrevet 5. mai 2013 (endret) Jeg ringer politiet og mattilsynet, det er faktisk min plikt, på samme måte som hvis et menneske blir mishandlet på åpen gate. Man kan ofte kontakte sin lokale Redd Dyra/SPCA-avdeling og høre med dem også De har mye kunnskap om hvem man henvender seg til og hva man skal gjøre. PS: Det er ytterst skjelden jeg går inn og sier direkte fra til eieren av dyret. I alle tre tilfeller TS nevner ville jeg holdt meg i bakgrunnen, fordi menneskene virker ustabile og kanskje kan klikke på mennesker også.. Takk for innspill. Skal lagre de tlf.nr heretter. Uansett om en AB skriver under at jeg synser mye, var virkelig ikke eieren av den hunden helt god, han virket ruset og ustabil, voldelig mot hunden, og ikke en man går bort og irettesetter. Dyret var stresset og redd. Jeg har jobbet mye med trening av hunder og kan lese en god del av kroppsspråket. Man kan observere mye om mennesker i løpet av kort tid om man har litt kunnskap (om både dyr og mennesker). Det våger jeg å påstå at jeg har. Endret 5. mai 2013 av Rosetorne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå