Gjest Virvar Skrevet 1. april 2004 #1 Skrevet 1. april 2004 Har noen gode tips for å ungå soleksem? Regner med at det er flere enn meg som sliter med å få eksem i solen. Hydrokortison krem hjelper etterpå - men det må da gå an å ungå å få eksemen?
Gjest Étoile Skrevet 1. april 2004 #2 Skrevet 1. april 2004 Decleor har en krem som forbereder huden på sol. Husker ikke helt hva den heter, men spør hos hudpleier. Den skal brukes noen dager før du begynner å sole deg. Den er ganske dyr, og jeg kan ikke garantere effekt, men den hjalp meg ihvertfall! Ellers bør du bruke en solkrem med fysisk filter i steden for kjemisk, det irriterer huden mindre. Du kan f.ex prøve den fra Dr. Hauscha. Bruk høy faktor, minst 15, og vær forsiktig de første par dagene før huden har fått grunnlag
Mitsi Skrevet 1. april 2004 #3 Skrevet 1. april 2004 Smøre, smøre, smøre. Det er det eneste som hjelper. Jeg fant engang for flere år siden en krem fra Piz Buin som het Allergy. Den har hjulpet meg. Den er litt vanskelig å få fatt på i Norge, men i utlandet og på Tax free butikker har de den. Når jeg ikke får fatt på den, bruker jeg vanlig Piz Buin, minst faktor 15. Slurver jeg med smøring har jeg det gående i ukesvis etterpå.
Catlin Skrevet 2. april 2004 #4 Skrevet 2. april 2004 Gå på helsekost eller apoteket og kjøp betakaroten (skrives det slik tro? :-? ). Det er det fargestoffet som finnes i bl.a gulrot. Søsteren min sier i alle fall at det hjalp på henne. Hun tar det i en periode før sommeren for å forebygge.
Suzy Skrevet 2. april 2004 #5 Skrevet 2. april 2004 Sunblock - helst parfymefri solkrem med veldig høy faktor og ikke sitte lenge i sola men gradvis tilvenning...
Gjest Lady-M Skrevet 2. april 2004 #6 Skrevet 2. april 2004 Jeg blir aldri solbrent, har god hud ettersom jeg er halvt degos... Men får ofte soleksem. Det klør noe inni h**. Hmm.. Da får jeg vel bite i det sure eplet og begynne å bruke faktor jeg og... :-?
Gjest Virvar Skrevet 2. april 2004 #7 Skrevet 2. april 2004 Den fra Piz-buin husker jeg. Jeg var skikkelig skuffet da jeg ikke kunne finne den lenger. Den var ganske god. Jeg har faktisk brukt natusan spray solkrem for barn med hell. Og så gradvis gått ned til lavete faktor i sprayform. Men jeg pleier å ligge rundt 15 i faktor. Tror nok det med gradvis tilvenning er viktig. Lett å glemme desverre. Betakaroten ja! Det tok jeg faktisk tildigere, men har glemt det ut de siste årene. Husker ikke om det hjalp. Lurer på om jeg ikke tok e-vitaminer også eller iallefall en eller annen type vitaminer som hadde med huden å gjøre. Gleder meg til sol og sommer, men jeg liker ikke kløen av eksemen.
Gjest tine Skrevet 3. april 2004 #8 Skrevet 3. april 2004 Jeg får masse soleksem på armene og brystet hver eneste gang jeg er i sterk sol, spesielt i syden hvor jeg får det over lengre tid. Jeg begynte med Nivea spray (som jeg fikk anbefalt), og det har hjulpet MASSE MASSE!!! Et godt tips fra meg!
Gjest tine Skrevet 3. april 2004 #9 Skrevet 3. april 2004 Jeg mente Nivea solfaktor spray (det finnes bodylotion også i spray)
jomfru74 Skrevet 4. april 2004 #10 Skrevet 4. april 2004 Bruk solkrem med fysisk filter (legger seg utenpå huden, er litt klissete å smøre på). Velg en faktor rundt 15-30, vurder hvor "tett" kremen smøres på. For høy faktor kan hos noen få huden til å puste dårligere, slik at det kan dannes varmeutslett som klør like mye. Av kremene du får på apotek, er Cosmica til barn og Eucerin junior lotion 2 gode alternativer. Smør de områdene som du pleier å få utslett hver dag (selv om det kan se overskyet ut), bare 1 time uten solkrem kan føre til at eksemet kommer prikkende... Lykke til
Gjest ragnhils ulogget Skrevet 4. april 2004 #11 Skrevet 4. april 2004 Jeg får alltid soleksem når vi er i syden - i fjor spurte jeg ei dame på apoteket som "Kan og vet alt".. og ble tipset om å spise betakaroten for å forebygge (men det gadd jeg ikke..) og å smøre meg med solkremene fra Vichy - samt å bruke aftersun fra samme serie. Det funket for meg.
Gjest Cuddly Skrevet 4. april 2004 #12 Skrevet 4. april 2004 Jeg sliter masse med samme problem, det blir aldri helt eliminert, men solkrem uten parfyme hjelper en god del. Coppertone fra Vita er en av få uten parfyme, den bruker jeg. spiser betakaroten, men vet ikke helt hvor mye det hjelper. Har med årene bare prøvd å godta at jeg må være mer i skyggen enn de fleste andre... :-?
Iset Skrevet 4. april 2004 #13 Skrevet 4. april 2004 ta bETAKAROTEN. mangel på dette stoffet er det som fører til soleksem. bare et par tabletter daglig om sommeren, eller i syden og dere slipper å få det. bedre det enn å sitte og smøre og smøre etterpå....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå