AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Hva mener dere er riktig her... Er det riktig å kle en nesten 4 år gammel jente i bare gutteklær fordi hun vil det? Hun leker ikke med jente "ting" er kun opptatt av gutte leker... Nekter å gå med kjoler eller bruke jente farger.. Hvor mye skal hun få lov til å bestemme? Anonym poster: ef5274d8eef9176cee6eca328b9d682e
Gjest Twelve12 Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Finnes det ikke en mellomting da? Syns da de skal få lov å bestemme litt selv da de er i ferd med å utvikle et individ og en personlighet som danner dem som mennesker. 13
fuksia Skrevet 25. april 2013 #3 Skrevet 25. april 2013 Jeg tror barn i den alderen ofte har veldig sterke meninger om hva slags klær de har lyst å gå med. Og så lenge hun er skikkelig kledd ser jeg egentlig ingen grunn til at hun ikke kan få bestemme selv? hva hun leker med synes jeg hvertfall hun må få bestemme på egenhånd. 13
Cumulus Skrevet 25. april 2013 #4 Skrevet 25. april 2013 Min datter på snart 12 har bare gått med gutteklær i to år, hun har også klippet håret kort. Alle tror hun er en gutt.. I helgen skal vi i konfirmasjon og da skal hun gå med guttedress. Hun har vært så bestemt på dette at vi har latt henne bestemme, dette har jo med identitet å gjøre. For ikke lenge siden så vi filmen Tomboy, som handler om en jente som gir seg ut for å være gutt. Akkurat sånn ser min datter ut! Jeg vet at noen synes det er rart at vi lar henne få lov til å se ut som en gutt, men det er nå bare sånn hun er. Jeg er veldig spent på hvordan hun blir når hun kommer i puberteten! Så jeg synes dere skal la henne få viljen sin i dette. 19
Timseh Skrevet 25. april 2013 #5 Skrevet 25. april 2013 Gjorde det samme da jeg var liten. Skulle bare leke med "gutte"leker, gå i gutteklær og ville være med gutter (så da opp til min eldre bror). Fikk lov til det, jeg. Nå er jeg en "dollejente" og har vært det siden 13årsaldereb
Gjest Twelve12 Skrevet 25. april 2013 #6 Skrevet 25. april 2013 Jeg syns heller ikke det er riktig å f.eks tvinge henne til å gå i rosa kjoler når dette er noe hun absolutt ikke vil. Sier heller ikke at du trenger å handle kun blått på gutteavdelingen, men det finnes en mellomting. 1
fruBeist Skrevet 25. april 2013 #7 Skrevet 25. april 2013 Min datter på snart 12 har bare gått med gutteklær i to år, hun har også klippet håret kort. Alle tror hun er en gutt.. I helgen skal vi i konfirmasjon og da skal hun gå med guttedress. Hun har vært så bestemt på dette at vi har latt henne bestemme, dette har jo med identitet å gjøre. For ikke lenge siden så vi filmen Tomboy, som handler om en jente som gir seg ut for å være gutt. Akkurat sånn ser min datter ut! Jeg vet at noen synes det er rart at vi lar henne få lov til å se ut som en gutt, men det er nå bare sånn hun er. Jeg er veldig spent på hvordan hun blir når hun kommer i puberteten! Så jeg synes dere skal la henne få viljen sin i dette. Tusen takk for at det finnes foreldre som dere Det finnes mange måter å være jente på, og det finnes mange måter å være gutt på. Hvorfor skal man presse jenta inn i rosa og kjoler om hun ikke ønsker det selv? 14
Gjest Roskva Skrevet 26. april 2013 #8 Skrevet 26. april 2013 Dersom dere som foreldre selv ikke har problemer med å akseptere at det er dette barnet vil, da syns jeg hun skal få gå i gutteklær om det er det hun ønsker. Kanskje det bare er snakk om en nysgjerrig fase? Da er det jo greit å la henne prøve det Hvem vet, plutselig snur det og det er rosa kjoler og jente leker som gjelder Dessuten må en jo ikke kle de opp i de mest utprega gutte/jente klærne heller, som de andre her sier finnes det jo en mellomting. All respekt til foreldre som aksepterer barna sine akkurat som de er, det burde vært flere som dere i verden 3
Anciol Skrevet 26. april 2013 #9 Skrevet 26. april 2013 So what? Visst dattaren min vil kle seg som gutt , må hun få lov selvsagt:) Jeg gikk i broren min sine avlagte klær jeg når jeg var liten og hadde skikkelig bolleklipp:) Fikk lov til å være med pappa og onkel når de skulle sage ned trær, hugget ved og bar stein på hytten jeg:) ble opplært i nevenyttige ting, så jeg kan fint hogge ved, sage tre med motorsag, sløye fisk og bygge ting:) 3
Gjest Elseby13 Skrevet 26. april 2013 #10 Skrevet 26. april 2013 Min kusine var slik: nektet å kle seg i kjole og å leke med dukker. Dette merket vi allerede da hun var 4-5 år. Aldri hatt langt hår, smykker eller sminke. Da hun ble gammel nok til å handle egne klær, begynte hun å bare shoppe på dressmann. Nå er hun nesten 30 og gift med en veldig feminin jente. Mitt råd er å la barne være. Hvis hun er lesbisk (jeg sier ikke at alle guttejenter er lesber) vil hun være det uansett hva dere gjør.
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #11 Skrevet 26. april 2013 Jeg ser absolutt ingen grunn til å tvinge barn til å gå i noe de ikke vil, eller nekte dem å gå i noe de vil. Så lenge de er godt nok kledd må da det være greit, Ser heller ikke hvorfor det skal være noe problem å kle jenta i penbukse og skjorte, bluse e.l, det er ikke bare kjole som er penklær Jenta mi er bare 2 år og har ikke så veldig sterke meningen om påkledning enda (annet enn at det er mer moro å gå uten), men når hun får det så ser jeg ingen problem i å la henne velge selv, om hun skulle være guttejente eller prinsesse Anonym poster: b51f5a1a3fe12ff334dbbe56e5872679 1
edderkoppdame Skrevet 26. april 2013 #12 Skrevet 26. april 2013 enig med dere andre, men er litt nysgjerrig: Hvordan hadde dere reageret om dere hadde en gutt som absolutt ville gå i kjole, ha langt hår og bruke bikini/badedrakt på stranden. Hadde det vært like problemfritt med en jente gutt som med en guttejente? 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #13 Skrevet 26. april 2013 Lar ungen kle seg i det han vil så lenge det passer til årstiden. Hadde han kommet og sagt han ville ha rosa prinsessekjole, så hadde han fått det. Hadde oppfordret ham til å ikke bruke den i barnehagen, men det hadde jeg jo også gjort om det var en jente jeg hadde. Anonym poster: c2d2bfcdb24a98fc63e7f13fd705f615
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #14 Skrevet 26. april 2013 Hva skulle hensikten være med å tvinge henne? Prosessen fra barn til voksen går bla ut på å bygge en eget kjønnsidentitet, og det kommer sjeldent noe annet enn traumer ut av det dersom man forsøker å overstyre dette. Jeg var guttejente, hatet dokker og rosa, var kortklipt og hadde gutteinteresser. Som voksen har jeg endt opp som en mellomting, har fortsatt mye maskuline interesser og siden jeg jobber i et fysisk yrke pynter jeg meg ikke til daglig, men liker å kle meg opp i kjole osv til fest. Jentegutter er prinsipielt det samme, men man bør være obs på at enkelte ute i samfunnet desverre reagerer negativt på det. Likevel kan man ikke la det styre seg, det var ganske radikalt da kvinner begynte å gå i bukser også, men nå har det blitt helt normalt. Små gutter med feks (halv)langt hår ser jeg såpass ofte nå at det ikke er direkte unormalt lengre her i hovedstaden. At man må sette begrensninger på at klær skal være praktiske i skole og barnehage blir noe litt annet, og mer selvfølgelig. Anonym poster: 412f14317430e07344d8143208b960d7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #15 Skrevet 26. april 2013 Jeg har en datter som har vært guttejente fra hun var lita, hun har alltid kunne kle seg i det hun hadde lyst til. Siden hun var eneste barnebarn som var jente, så var det stas når hun hadde langt hår og kjole på. Men når hun begynte å be om å slippe kjole og være mer gutt så var det helt greit, hun likte ikke dukker og den slags leker. Men fikk hun leke med broren sine leker så var det helt topp, hun har alltid vært flink med hendene og liker å skape ting og reparere. I dag er hun sambo med ei jente, og har det helt fint. Hun syntes det er så bra at jeg godtar at hun er den hun er, som jeg sier så er hun ungen min uansett legning. Alle i familien tok det helt fint da hun sa det, og så lenge vi vet hun har funnet seg selv så er det bra Anonym poster: 7f3f004dd09926ef3fc13b073f7389b9 1
Dragonfly84 Skrevet 26. april 2013 #16 Skrevet 26. april 2013 Gutteklær er jo mye tøffere, så det skjønner jeg godt at hun vil. Tantebarnet mitt er heller ikke glad i kjoler og pastellfarger. Mora hennes har gitt opp kjoler, men kjøper gensere og jakker som jenta ikke liker. Helt håpløst. Tenk hvis noen kjøpte ei jakke i en farge du ikke liker og tvang deg til å gå med den? Og for å svare edderkoppdame: jeg ville nok forklart ham mye om hva det er vanlig at jenter og gutter går med hvis han var veldig liten, og forklart at folk kan være stygge med hverandre om de ser noen som skiller seg veldig ut. Jeg ville spurt ham om hvorfor han vil ha kjole og hørt på ham. Og så ville han fått lov til å prøve å gå i kjole, hvis det var veldig viktig for ham. Men jeg hadde selvfølgelig vært redd for at han kunne blitt mobbet, og ikke sendt ham på skolen i kjole i første omgang. Jentegutter, feminine gutter osv er ikke så sosialt akseptert som guttejenter, så det blir så klart ikke det samme. Gutt med kjole og jente med angry birds-genser er ikke helt det samme. Men hadde jeg hatt en gutt som følte seg fanget i guttekroppen sin eller ønsket å gå i kjoler til tross for at han skjønte at andre vil synes det er rart - så hadde jeg så klart støttet ham.
Furstina Skrevet 26. april 2013 #17 Skrevet 26. april 2013 Låt henne styra själv. Varför skulle du inte det? Så länge som hon är tillräckligt varmt klädd när det är kallt ute, och har "rätt nivå" på kläderna vid rätt tillfälle. Alltså; finkläder vid konfirmation, och inte slitna joggebyxer med målarfärg på. Jag tycker generellt att det är för mycket skillnad på gutte och jentekläder - det är ofta väldigt rosa, glittrigt och tjejigt, elelr blått, svart, grått och trist på killsidan. Eller det kanske är lite bättre nu än för nåt år sedan. Hur som helst, de neutrala användbara kläderna som fungerar för både tjejer och killar utan att vara "könsmärkta" är svåra att hitta, och vill din dotter inte gå i tjejkläder finns det inte många alternativ. Jag lekte aldrig särskilt mycket med dockor, det gjorde jag nog bara när en kompis bestämde leken, men är tjejig på andra sätt. Jag gillar teknik och att bygga saker, åker motorcykel, lyssnar på rock och sysslar med kampsport men har långt hår, och smink, älskar höga klackar och kjoler, och är egentligen ganska kvinnlig. Jag gillar kontraster.
fruBeist Skrevet 26. april 2013 #18 Skrevet 26. april 2013 enig med dere andre, men er litt nysgjerrig: Hvordan hadde dere reageret om dere hadde en gutt som absolutt ville gå i kjole, ha langt hår og bruke bikini/badedrakt på stranden. Hadde det vært like problemfritt med en jente gutt som med en guttejente? Nå har ikke jeg barn (enda) men om jeg skulle fått en gutt som foretrekker kjoler framfor bukser så skulle han fått lov til det selvsagt. Samtidig prøvd å gitt han styrke og argumemter i forhold til eventuelle uvitende mobbere. Selv var jeg nok en relativt feminin lita jente som likte kjoler, dukker og langt hår. Men jaggu ble jeg gift med en dame allikevel. Vi er begge over middels opptatt av at folk og kanskje barn spesielt selv skal få avgjøre sin kjønnsidentitet. 6
Dragonfly84 Skrevet 26. april 2013 #19 Skrevet 26. april 2013 Selv var jeg nok en relativt feminin lita jente som likte kjoler, dukker og langt hår. Men jaggu ble jeg gift med en dame allikevel. jeg som trodde jeg ble homo fordi jeg likte biler og å klatre i trær! Enig. Jeg syns også det er altfor mye fokus på hva som er jente- og gutteleker, hele lekebutikken er kjønnsdelt. Hvorfor skal ikke jenter leke med biler mens gutter ikke skal leke med barbiehester? Hva er det for slags signal å sende jenter når lekene deres skal være baby-dukker og kjøkkenutstyr? Mens gutta skal leke med actionfigurer og skyte hverandre med nerf-våpen. Gutter skal være røffe og tøffe mens jenter skal forberedes på å være hjemme med barna... 4
fuksia Skrevet 28. april 2013 #20 Skrevet 28. april 2013 jeg som trodde jeg ble homo fordi jeg likte biler og å klatre i trær! Enig. Jeg syns også det er altfor mye fokus på hva som er jente- og gutteleker, hele lekebutikken er kjønnsdelt. Hvorfor skal ikke jenter leke med biler mens gutter ikke skal leke med barbiehester? Hva er det for slags signal å sende jenter når lekene deres skal være baby-dukker og kjøkkenutstyr? Mens gutta skal leke med actionfigurer og skyte hverandre med nerf-våpen. Gutter skal være røffe og tøffe mens jenter skal forberedes på å være hjemme med barna... Veldig enig i dette. Jeg strever alltid med å finne gaver til datteren til min søster, og hun er egentlig ikke noen Guttejente, men hun liker ikke rosa ting med glitter på.. I prinsippet synes jeg det samme om en gutt vil ha mer jentete klær, men jeg hadde nok bekymret meg mer for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå