AnonymBruker Skrevet 25. april 2013 #1 Skrevet 25. april 2013 Jeg og samboeren min har eid en leilighet sammen i straks ett år. Før dette Eide han en annen leilighet og jeg bodde hos han. Jeg hadde ingen egenkapital, kun han. Vi tok derfor opp ett felles lån på 2mill og betaler ned like mye på dette i mnd. Vi har også absolutt alle utgifter 50/50.. Men fordi han spyttet inn 500 000 i egenkapital eier vi leiligheten 40/60. Blir dette riktig? Han vil nå ta opp ett billån på våres huslån, og mener at han Da bare kan betale mer på lånet... Jeg syns dette høres fryktelig merkelig ut, men han mener han har snakket med banken alt og at de syns dette hørtes lurt ut... Jeg kan virkelig SVÆRT lite om dette.. Dessverre.... (Poster som anonym av div grunner) Anonym poster: 76454968ff26b2406391cede6bba2472
nojac Skrevet 25. april 2013 #2 Skrevet 25. april 2013 Han har betalt 20 % av leiligheten med egenkapital, og dere deler resten. Da blir det helt korrekt at du får en eierandel på 40 %. Hvis dere trenger bil er det vanlig å ta opp et ekstra lån med sikkerhet i boligen. Da blir rentene normalt bedre enn på et rent billån. Hvordan den ekstra låneutgiften skal fordeles vil avhenge av om dette er en felles bil eller hans egen.
Glitnir Skrevet 26. april 2013 #3 Skrevet 26. april 2013 Huslånet høres riktig ut. Dersom leiligheten kostet 2,5 mill, han betalte 0,5 og dere nå betaler likt på et lån på 2 mill, samtidig som dere eier 40/60 har dere tatt riktig hensyn til hans egenkapital. Å bake inn billån? Som nevnt over er det gjerne mer gunstig enn eget billån. Dersom bilen ikke er felles bør dere i så fall sørge for gode avtaler mellom dere på hva han er ansvarlig for. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå